Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

  5:00
I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s trochou nadsázky zatím daly spočítat na prstech jedné ruky. Přestože se prodejci chlubí meziročními nárůsty v řádech stovek procent, ve skutečnosti se těchto automobilů prodají jen jednotky kusů ročně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Například nejrozšířenější tuzemská síť autobazarů AAA loni prodala sedmnáct bateriových elektromobilů, téměř trojnásobek proti roku 2016. Vůbec první čistě elektrický vůz společnost nabízela v roce 2014. Marně. Pro ojetou Teslu S si během roku žádný z českých zákazníků nepřišel.

Ještě na začátku loňského roku proto společnost rychlý nástup elektromobility nepředpokládala. Jenže Evropská unie zpřísnila emisní limity pro nová auta, a tak autobazary urychleně školí své nákupčí, aby dokázali odhalit problémové vozy a určit prodejní cenu.

Aktuálně se nejstarší čtyři roky staré modely elektromobilů prodávají od zhruba 450 tisíc výše. Bazarové ceny vozidel, která mění majitele dříve než po roce od uvedení do provozu, pak proti ceně nového vozidla klesají jen nepatrně, nabízejí se za částky převyšující 800 tisíc korun.

Češi mají z elektroaut obavy

„Je tady spousta předsudků, jestli s tím člověk může do myčky, jestli nevyhodí celou vesnici, pokud si to zapojí doma do zásuvky, nebo jak je to s baterkou. Jestli u ojetého auta bude ještě fungovat, nebo jestli bude muset zaplatit stovky tisíc za nové baterie, protože to je nejdražší část auta,“ shrnul základní obavy zákazníků Pavel Foltýn z Auto ESA. Ceny akumulátorů totiž tvoří až 40 procent nákladů celého vozu. 

Další problém, který české zákazníky zatím od nákupu nových i ojetých elektrovozů odrazuje, je stále nedostatečná síť dobíjecích stanic pro případy, že bude potřeba dobít baterii během cesty.

U nových elektrovozů výrobci zpravidla garantují osmiletou životnost baterie, kterou však omezuje nájezd 160 tisíc kilometrů, pokud svozem majitel jezdí častěji. Podle Petra Buriana zastupujícího v Česku automobilku Nissan se v Evropě od roku 2010, kdy se první čistě bateriově poháněné modely této značky objevily, přihlásily k výměně baterie jen jednotky zákazníků. V Česku, kde se loni prodalo 147elektromobilů Nissan, pak japonský výrobce žádný případ měněné baterie neeviduje.

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

Kromě vysokých pořizovacích nákladů a obav z dalších investic zatím rychlému nástupu elektromobilů podle provozovatelů bazarů brání i to, že se v Česku prodává málo nových elektroaut. Z více než 260 tisíc loni registrovaných vozidel tvořila podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP bateriová elektroauta 703 kusů. O rok dříve to bylo jen 307 vozů.

Kupující podporují represe a úlevy

Podle prodejců tento nárůst způsobila kombinace obav z represí a znevýhodňování fosilních paliv, které odstartovaly zákazy vjezdu starších dieselových vozidel do center německých měst, a úlev pro majitele ekologických vozidel.

„Podpora čisté mobility ve velkých městech v podobě parkování zdarma pro elektromobily a hybridy motivuje ke koupi těchto automobilů více lidí než dříve,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holding, pod kterou patří autobazary AAA.

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Pro elektrovozy podle ní přicházejí lidé, pro které je ekologie životní styl. I tito lidé si však podle Topolové kupují elektromobil buď jako druhé auto do domácnosti, nebo v případě živnostníků jako doplněk ke klasickému vozu. Ten používají při jízdách na delší vzdálenosti a elektromobil na cesty po městě mimo jiné právě kvůli snadnějšímu parkování.

Přechod k elektromobilitě má být jedním z prostředků, jak do roku 2030 výrazně snížit množství emisí skleníkových plynů. Pro českou společnost nezvyklou utrácet za nové vozy nebo pro domácnosti, které si nemohou dovolit pravidelnou obnovu vozidlového parku, to však bude znamenat výrazný výdaj navíc. 

V současnosti český vozidlový park patří k nejstarším v rámci EU a průměrná doba, po kterou Češi udržují svoje vozy v provozu, se rok od roku zvyšuje. Stáří prodávaných ojetin činí podle nejnovějších statistik Svazu dovozců automobilů deset let.

Jen během prvních dvou měsíců letošního roku se na českém trhu objevilo přes 24 tisíc ojetých vozů z ciziny, z nichž větší část byla starší deseti let. Proti tomu nových vozů se za stejné období prodala pětina. Stáří vozů v českých garážích tak neustále roste. Ještě před sedmi roky se věk průměrného českého vozu dařilo držet pod třinácti roky, loni už tato hodnota vystoupala na 14,68 roku.

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...