Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

OKD má kampaň v televizi. Má zlepšit image a zvýšit sílu pro lobbing

  16:16aktualizováno  16:37
Černouhelná společnost OKD rozjela masivní reklamní kampaň. Chce v ní přesvědčit lidi o tom, že je důležitou firmou, díky níž mohou lidé nejenom topit, ale hrát například golf, jezdit autem či si krášlit obličej rtěnkou. Uhlí se totiž využívá při výrobě oceli, slitin, plastů, ale i barviv. Firma zároveň doufá, že jí reklama pomůže lépe prosazovat její zájmy.

Reklamní spot nasadila ostravská firma, kterou vlastní Zdeněk Bakala, do televizí minulou středu. Běží v hlavním vysílacím čase a její důležitost dokazuje to, že "sousedí" například s reklamami na prací prášek či zubní pastu.

"Pan Uhlí" se v dramaticky stupňovaném klipu mění na železný poklop kanálu, po němž přebíhají lidé, aniž mu věnují pozornost, v temném podchodu se z něj stává světlo a nakonec se transformuje na ocelový most se slovy: "Nemusím být vidět, prostě sloužím."

"Cílem je ukázat, že průmyslové firmy prospívají ekonomice a přinášejí lidem každodenní užitek, aniž si to uvědomují. Průmysl si totiž nezaslouží tak špatnou pověst, jakou má, naopak, dává lidem práci, odvádí vysoké daně do státní pokladny a v podobě rekultivací vrací krajině to, co jí vzal," vysvětluje mluvčí OKD Vladislav Sobol.

Spot podle něj poběží v televizích asi do konce října a kampaň pak bude až do konce roku pokračovat na internetu, v tisku či v podobě takzvaných outdoorových aktivit (například uhelnou tramvají nebo neobvykle vyzdobenými zastávkami). Cenu kampaně firma nezveřejnila. "Je to interní informace," uvedl mluvčí.

Reklamní expert: kampaň se povedla

Kampaň se podle odborníka na reklamu těžařské firmě povedla. "Reklama OKD je z mého pohledu kreativně i exekučně velmi zdařilá. Výpravný televizní spot nepracuje jen s racionálním sdělením, ale velmi sugestivní formou posouvá vnímání 'studené' značky do emocionální roviny," řekl Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK).

Podle něj se jedná se o ryze brandovou kampaň, jejímž cílem není zvyšovat prodej žádného konkrétního produktu, nýbrž pozitivně ovlivnit vnímání značky OKD. "Otázkou je, z jakého důvodu tak vlastník značky činí?" ptá se Němec.

Brandové kampaně totiž podle něj nejsou u značek těžkého průmyslu příliš běžné ani u nás, ani ve světě. Nicméně čas od času se objevují. V Česku například běžela už na konci 90. let emotivní image kampaň na sokolovské uhlí.

OKD potřebuje po nepříjemných kauzách vylepšit image

"Obecně může být záměrem zadavatele zvýšení hodnoty značky na akciových trzích, prosazování zájmů značky na trhu práce nebo pozitivní ovlivnění veřejného mínění o značce, pokažené například ekologickými aspekty výroby a podobně," dodává viceprezident AČRA MK.

Televizní klip

Klip vznikl rychle. Výběrové řízení bylo vypsáno v srpnu 2011 a první spot se na televizních obrazovkách objevil 12. října.

Hlavní roli "pana Uhlí" získal Srb Daniel Vivian. Firma si vybrala "charizmatického cizince" záměrně, aby tvář herce nebyla spojena s jinou tuzemskou reklamou. Vedle Viviana si v klipu zahrálo i 9 zaměstnanců OKD. Jejich angažmá "rozčililo" patrně jednoho ze zaměstnanců firmy. Pod klip na YouTube totiž napsal, že v "komparzu hrají lidi, o nichž se nedá mluvit jako o poctivých a těžce pracujících hornících, protože to jsou vedoucí, kteří většinou sedí v kanclu a jen rozkazují a brání ostatním lidem v rozvoji". Mluvčí OKD však prohlásil, že herci byli skuteční horníci.

Klip režíroval režisér Jiří Hanych a celou kampaň provedla firma Beef Brothers.

OKD si také možná "žehlí" svou pověst kvůli kauze nájemních bytů OKD, které si lidé nemohli koupit do osobního vlastnictví, ačkoliv měli při privatizaci těžařské firmy za to, že to je jejich právo. Sdružení nájemníků obývajících ostravské byty chce dokonce hnát celý případ k Evropskému soudnímu dvoru. (viz předchozí článek)

Černouhelné firmě také neprospívají zprávy o úmrtí horníků. Loni v dolech zemřeli tři, letos už pět, naposledy na začátku října v závodě Lazy Dolu Karviná. (více čtěte zde) Lidé jsou také neštvaní kvůli odstřelům, které jim znepříjemňují život. (více zde)

Mluvčí OKD připustil, že cíl zlepšit image firmy může společnosti v budoucnosti vylepšit pozici při vyjednávání s obcemi, obyvateli či zákonodárci. "Kampaň nám určitě nepřinese nárůst prodeje uhlí, ale je to dlouhodobá investice, která nám může pomoci jednat s občany například při těžbě v nových oblastech," uvedl Sobol.

Firmě také podle něj může pomoci přilákat nové odborníky, kterých má například na pozicích elektrikářů, horníků či zámečníků nedostatek. "Když se zlepší povědomí o průmyslu, mohlo by to mít vliv například i na vyjednávání o horním zákoně," prohlásil mluvčí OKD.

Novela horního zákona totiž zatím počítá s tím, že nepůjde vyvlastnit půdu kvůli důlní činnosti (více zde) . "Vyvlastňovací paragraf bychom znovu rádi vrátili do hry, protože slouží jako pojistka proti korupci," dodal Sobol.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Česko může být vzorem racionálního přístupu k závislostem, říká adiktolog

24. dubna 2024

Oblast závislostí nepatří mezi priority, které by politici kandidující do nadcházejících voleb do...

Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa

24. dubna 2024  15:52

Pokud nová evropská legislativa omezí flexibilitu, kurýři a partnerští řidiči taxislužby raději...

Odpor místních je v Česku racionální. Města z výstavby průmyslu nic nemají

24. dubna 2024  15:26

Odmítání výstavby nových podniků a výrobních hal a další infrastruktury je v Česku podpořený ještě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...