Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OKD má kampaň v televizi. Má zlepšit image a zvýšit sílu pro lobbing

  16:16aktualizováno  16:37
Černouhelná společnost OKD rozjela masivní reklamní kampaň. Chce v ní přesvědčit lidi o tom, že je důležitou firmou, díky níž mohou lidé nejenom topit, ale hrát například golf, jezdit autem či si krášlit obličej rtěnkou. Uhlí se totiž využívá při výrobě oceli, slitin, plastů, ale i barviv. Firma zároveň doufá, že jí reklama pomůže lépe prosazovat její zájmy.

Reklamní spot nasadila ostravská firma, kterou vlastní Zdeněk Bakala, do televizí minulou středu. Běží v hlavním vysílacím čase a její důležitost dokazuje to, že "sousedí" například s reklamami na prací prášek či zubní pastu.

"Pan Uhlí" se v dramaticky stupňovaném klipu mění na železný poklop kanálu, po němž přebíhají lidé, aniž mu věnují pozornost, v temném podchodu se z něj stává světlo a nakonec se transformuje na ocelový most se slovy: "Nemusím být vidět, prostě sloužím."

"Cílem je ukázat, že průmyslové firmy prospívají ekonomice a přinášejí lidem každodenní užitek, aniž si to uvědomují. Průmysl si totiž nezaslouží tak špatnou pověst, jakou má, naopak, dává lidem práci, odvádí vysoké daně do státní pokladny a v podobě rekultivací vrací krajině to, co jí vzal," vysvětluje mluvčí OKD Vladislav Sobol.

Spot podle něj poběží v televizích asi do konce října a kampaň pak bude až do konce roku pokračovat na internetu, v tisku či v podobě takzvaných outdoorových aktivit (například uhelnou tramvají nebo neobvykle vyzdobenými zastávkami). Cenu kampaně firma nezveřejnila. "Je to interní informace," uvedl mluvčí.

Reklamní expert: kampaň se povedla

Kampaň se podle odborníka na reklamu těžařské firmě povedla. "Reklama OKD je z mého pohledu kreativně i exekučně velmi zdařilá. Výpravný televizní spot nepracuje jen s racionálním sdělením, ale velmi sugestivní formou posouvá vnímání 'studené' značky do emocionální roviny," řekl Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK).

Podle něj se jedná se o ryze brandovou kampaň, jejímž cílem není zvyšovat prodej žádného konkrétního produktu, nýbrž pozitivně ovlivnit vnímání značky OKD. "Otázkou je, z jakého důvodu tak vlastník značky činí?" ptá se Němec.

Brandové kampaně totiž podle něj nejsou u značek těžkého průmyslu příliš běžné ani u nás, ani ve světě. Nicméně čas od času se objevují. V Česku například běžela už na konci 90. let emotivní image kampaň na sokolovské uhlí.

OKD potřebuje po nepříjemných kauzách vylepšit image

"Obecně může být záměrem zadavatele zvýšení hodnoty značky na akciových trzích, prosazování zájmů značky na trhu práce nebo pozitivní ovlivnění veřejného mínění o značce, pokažené například ekologickými aspekty výroby a podobně," dodává viceprezident AČRA MK.

Televizní klip

Klip vznikl rychle. Výběrové řízení bylo vypsáno v srpnu 2011 a první spot se na televizních obrazovkách objevil 12. října.

Hlavní roli "pana Uhlí" získal Srb Daniel Vivian. Firma si vybrala "charizmatického cizince" záměrně, aby tvář herce nebyla spojena s jinou tuzemskou reklamou. Vedle Viviana si v klipu zahrálo i 9 zaměstnanců OKD. Jejich angažmá "rozčililo" patrně jednoho ze zaměstnanců firmy. Pod klip na YouTube totiž napsal, že v "komparzu hrají lidi, o nichž se nedá mluvit jako o poctivých a těžce pracujících hornících, protože to jsou vedoucí, kteří většinou sedí v kanclu a jen rozkazují a brání ostatním lidem v rozvoji". Mluvčí OKD však prohlásil, že herci byli skuteční horníci.

Klip režíroval režisér Jiří Hanych a celou kampaň provedla firma Beef Brothers.

OKD si také možná "žehlí" svou pověst kvůli kauze nájemních bytů OKD, které si lidé nemohli koupit do osobního vlastnictví, ačkoliv měli při privatizaci těžařské firmy za to, že to je jejich právo. Sdružení nájemníků obývajících ostravské byty chce dokonce hnát celý případ k Evropskému soudnímu dvoru. (viz předchozí článek)

Černouhelné firmě také neprospívají zprávy o úmrtí horníků. Loni v dolech zemřeli tři, letos už pět, naposledy na začátku října v závodě Lazy Dolu Karviná. (více čtěte zde) Lidé jsou také neštvaní kvůli odstřelům, které jim znepříjemňují život. (více zde)

Mluvčí OKD připustil, že cíl zlepšit image firmy může společnosti v budoucnosti vylepšit pozici při vyjednávání s obcemi, obyvateli či zákonodárci. "Kampaň nám určitě nepřinese nárůst prodeje uhlí, ale je to dlouhodobá investice, která nám může pomoci jednat s občany například při těžbě v nových oblastech," uvedl Sobol.

Firmě také podle něj může pomoci přilákat nové odborníky, kterých má například na pozicích elektrikářů, horníků či zámečníků nedostatek. "Když se zlepší povědomí o průmyslu, mohlo by to mít vliv například i na vyjednávání o horním zákoně," prohlásil mluvčí OKD.

Novela horního zákona totiž zatím počítá s tím, že nepůjde vyvlastnit půdu kvůli důlní činnosti (více zde) . "Vyvlastňovací paragraf bychom znovu rádi vrátili do hry, protože slouží jako pojistka proti korupci," dodal Sobol.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

Další z rubriky

Vydělává, ovšem málo. České poště loni klesl zisk o polovinu

Policisté zasahovali v budově České pošty v ulici Politických vězňů v centru...

České poště loni klesl konsolidovaný zisk o 48 procent na 110 milionů korun. Dostala o 100 milionů korun nižší...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

OKD je znovu státní firmou, akcie převzal podnik Prisko

Důl Karviná (ilustrační snímek)

Akcie těžební společnosti OKD v Karviné převzali zástupci státního podniku Prisko, stát za ně zaplatil téměř 80 milionů...

Najdete na iDNES.cz