Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

  6:10
Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo vynést jeho rozšíření na vybrané silnice první třídy. Zatím se ale zdá, že úředníci ministerstev financí a dopravy notně přestřelili.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Přestože jsou k dispozici teprve čísla za jediný měsíc, během něhož kamiony nově platí za průjezd 868­ kilometry „okresek“, výběr poplatku zdaleka neodpovídá představám. Provozovatel systému za leden vybral celkem 948 milionů korun, na nichž se nově zpoplatněné kilometry silnic první třídy podílely pouhými 71,5 milionu.

Leden sice tradičně patří ke slabším měsícům, ale výběry by se musely téměř zdvojnásobit, aby stát vybral zmiňovanou 1,5 miliardy korun, kterou rozšiřování mýta zdůvodňoval.

Hned první lednový výběr tak ukázal, že mnohem blíže realitě než optimistické plány státu může být odhad bývalého výběrčího, rakouské společnosti Kapsch. Ta maximální přínos rozšiřování mýta odhadovala na částku v rozmezí 600 ­až 700 milionů korun za rok.

Peníze budou chybět

„Přínos zpoplatnění nových úseků silnic I. třídy nespočívá pouze ve zvýšeném výběru mýtného, které je následně použito na další rozvoj dopravní infrastruktury. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí i velmi předběžné lednové statistiky z ­České republiky, zpoplatnění silnic I.­ třídy přispívá alespoň zčásti k­ přesunu těžké nákladní dopravy na lépe dimenzované dálniční tahy,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Nový správce mýta tím poukazuje na skutečnost, že pro dopravce zmizela výhoda jízdy mimo mýtný systém a při volbě mezi jízdou po zpoplatněné komunikaci I. třídy, nebo po dálnici volí raději dálnici.

Nicméně ani po započtení solidního šestiprocentního meziročního nárůstu poplatků na celé síti včetně dálnic se výnosy ani zdaleka neblíží optimistickým předpokladům státních úředníků.

Pokud by současný šestiprocentní růst vydržel i po zbytek roku, vybere stát na mýtném přibližně 11,5 miliardy korun. Z toho však musí ještě odečíst asi miliardu za splátku na výstavbu nového satelitního systému a jeho správu.

Státnímu fondu dopravní infrastruktury, jehož prostřednictvím se vybrané poplatky vracejí zpět do výstavby a údržby, kvůli tomu budou na účtech chybět přibližně dvě miliardy korun.

Podle ministerstva dopravy je předčasné dělat závěry hned po prvním měsíci od spuštění provozu. Odhadovanou částku 1,5 miliardy proto resort zatím nijak korigovat nebude.

Přírůstek zařídily nové dálnice

Ministerstvo ovšem připouští, že ekonomický vývoj, který se ve výběrech kamionového mýta výrazně odráží, nemusí přinést nic příznivého. „Letos můžeme s ohledem na vývoj ekonomické situace čelit riziku snížení výběru mýtného. Těžká nákladní doprava je jedním z nejcitlivějších oborů na vývoj ekonomiky a dopravci již dnes podle svých prohlášení sledují pokles nových zakázek. Případný pokles intenzity dopravy pak bude působit nejen na celkový výběr mýtného, ale také na výběr na nově zpoplatněných silnicích I. třídy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rozšíření dálničního poplatku se v minulosti stalo výrazným politickým tématem. Spíše než vybrané peníze mělo českému státu přinést více možností při výběru nového správce systému.

Úřad se netajil tím, že v případě ponechání poplatku na původních zhruba 1­200 kilometrech dálnic a­ 240 kilometrech silnic první třídy se obává, že nikdo nebude schopen konkurovat tehdejšímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Rozšíření sítě o necelých 900 kilometrů posléze fakticky vyloučilo ze soutěže mikrovlnnou technologii, neboť i dosavadní správce mýtných bran státu nabídl satelitní řešení.

Přes milion za mýto. Před vyhazovem jsem odmítl úplatek, tvrdí Kremlík

Dalším vedlejším účinkem byl odpor měst a obcí, které se začaly obávat, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky stále častěji objíždět a že ucpou městské průtahy a ­silnice nižších tříd.

Drtivá většina z uvedeného šestiprocentního nárůstu připadá na vrub nově zprovozněným dálničním úsekům. „Toto rozšíření je hlavním důvodem výrazného meziročního růstu v předepsaném mýtném. Pokud bychom porovnali vybrané mýtné v lednu 2019 s tím, které bylo vybráno na totožné síti zpoplatněných komunikací, byl by výběr mýtného na přibližně podobné úrovni,“ uvedl Beneš.

Výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích první třídy měl pozvolný nástup. První týden nedosahoval ani přes deset milionů korun, během příštích dní narostl zhruba na dvojnásobek.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...