Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oktoberfest už není jen o pivu, každoročně roste i prodej „dirndlů“

  5:16aktualizováno  5:16
Bavorská metropole Mnichov ožije už za týden tradiční pivní slavností Oktoberfestem. Kromě tekutého zlata zajímá však událost každým rokem více i módní průmysl. U západních sousedů totiž stále roste popularita tradičních německých krojů, které si návštěvníci pořizují často právě při příležitosti pivního svátku.

Letošní model tradičního drindlu pro zářijový Oktoberfest (12. září 2014) | foto: AP

Hned dva modely ženské obdoby kroje zvané „dirndl“ vlastní i třicátnice Julia Davidsová, která se do Bavorska přestěhovala ze Severního Porýní-Vestfálska. Jedny šaty má pro oficiální příležitosti, druhé, volnější pro slavnosti typu Oktoberfest.

Ještě před deseti lety přitom pro ni byla myšlenka, že by někdy měla nosit oděv příznačný pro konzervativní venkovany vyššího věku, naprosto nepředstavitelná. „Bavorům a jejich dirndlům a koženým kalhotám jsem se smála, připadalo mi to velmi komické,“ říká Davidsová.

Nebyla přitom jediná a tradiční kroje z šatníku běžných Němců téměř vymizely. To se v posledních letech rychle změnilo a dnes se popularita dirndlů, jejichž cena začíná zhruba na dvou stovkách eur, rozšířila i za německé hranice.

„Byly už doby, kdy na Oktoberfest nikdo v dirndlu nechodil. Pak přišla takzvaná Landhausmode, která plynule přešla v dirndly,“ popisuje vývoj Claudia Nowkaová, provozovatelka salonu Alpenmädel z Neuburgu na Dunaji. Podle jejích slov rostou prodeje před a během konání pivních slavností zhruba o dvě třetiny a dirndly nakupují příslušníci všech národností, které na Oktoberfest zavítají.

V Česku se nový trend zatím nechytá

Poptávka se také už netýká jen starších a konzervativnějších zákazníků, ale stala se masovou záležitostí. Největší německý internetový obchod s módou Zalando lákal zákazníky na nákup dirndlu na své hlavní stránce a řetězec Tchibo nabízí kroje určené původně pro německý trh i v Česku.

Podle Nowkaové stojí za boomem krojů skutečnost, že je designeři dokázali přizpůsobit moderním trendům. „Moderní kroje jsou jiné než ty klasické, které lidem připadají trochu nudné. Jsou pestřejší a sukně jsou kratší,“ říká Nowkaová. To potvrzuje i Veronika Denggová z rakouského řetězce Trachtenwelt. „Mladé zákaznice chtějí krátké, křiklavé dirndly, muži si zase ke koženým kalhotám rádi berou žabky,“ říká Denggová.

V Česku podobný trend zatím očekávat nelze. Podle Dagmar Raušové z obecně prospěšné společnosti Lidové tradice a řemesla sice popularita krojů roste, jde však vesměs o příznivce folkloru a jako takoví lpí jednak na tradici, ale také honosném zdobení. To kroje prodražuje a nošení se stává příliš nepohodlné na to, aby se stalo masovou záležitostí. „Nažehlit naše kroje je časově náročné a ne každý to umí. Je potřeba mít také někoho, kdo vás do nich navleče,“ říká Raušová.

Oktoberfest každoročně láká davy návštěvníků. Takhle začínal před dvěma lety:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů

Když se v Itálii řekne káva, znamená to rychle natočené espresso bez nějakých obřadních „rituálů“. Mladé Italy ale začínají lákat nově otevírané kavárny v...  celý článek

Ilustrační snímek
Toalety ucpalo 100 000 eur v bankovkách. Švýcaři zjišťují jejich původ

Nad neobvyklým nálezem, který učinili na toaletách jedné z ženevských bank, si nyní láme hlavu švýcarská policie. Záchody finančního domu a posléze i tří...  celý článek

Boty s výměnnými podpatky značky Tanya Heath Paris
Pohodlné boty v práci vymění za vysoké podpatky. Bez přezouvání

Vysoké podpatky zvyšují sebevědomí nositelky, ale na dlouhé nošení nejsou. Spousta žen tak s sebou nosí náhradní boty s plochou podrážkou. Co kdyby ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.