(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Olivový olej bude levnější. Tvrdí to světová olejová jednička Deoleo

  • 11
Milovníci olivového oleje mohou konečně přestat sbírat slevové poukázky. Po třech letech zvýšených cen by „tekuté zlato“ ze Středomoří mohlo zlevnit. Deoleo, největší světový dodavatel olivového oleje, očekává, že rostoucí celosvětová produkce oliv v sezóně 2017-2018 bude znamenat nižší ceny pro spotřebitele.

To podnik, který dokončuje finanční restrukturalizaci, rozhodně vítá. „Větší sklizeň plodů ve většině oblastí Středomoří zvýší produkci oleje o přibližně dvanáct procent,“ odhaduje výkonný ředitel Deoleo Pierluigi Tosato. Pokles ceny oleje dodá podle Tosata trhu nový dech.

V jihošpanělském městě Jean, které je obchodním centrem olivového oleje, se ceny za nejkvalitnější olivový drží už třetím rokem na 3,5 dolarech za kilogram. V roce 2014 stál přitom kilogram 2,5 euro.

Boom zázračné superpotraviny: Pravdy a mýty o kokosovém oleji

Vyšší ceny přiměly domácnosti a restaurace hledat levnější alternativy, jako je slunečnicový olej, který se v Rotterdamu obchoduje za cenu kolem 80 centů za kilogram. „Mnozí spotřebitelé na vyspělých trzích, jako je Španělsko a Itálie, začali nakupovat levnější semenné oleje,“ potvrdil Tosato.

„Španělská roční spotřeba olivového oleje za posledních pět let klesla o 90 tisíc tun, zatímco spotřeba slunečnicového oleje vzrostla o 140 tisíc tun,“ uvedl analytik nizozemské Rabobank Vito Martielli. Italové dnes používají o 160 tisíc tun olivového oleje méně než v roce 2011, zatímco jejich spotřeba slunečnicového oleje vzrostla o 200 tisíc tun.

Slunečnice vítězí

„Pokud na trhu není olivový olej, spotřebitelé musí najít alternativu,“ upozornil Martielli a dodal, že v tomto směru je vítězem na plné čáře slunečnicový olej.

Oživená poptávka by pomohla i samotné společnosti Deoleo, která vyrábí olivové oleje značky Carapelli a Bertolli. Společnost, která se považuje za největšího obchodníka s 10,4 procentním podílem na světovém trhu, dokončuje plán finanční restrukturalizace. Po jejím skončení Deoleo očekává návrat k růstu.

Akcie společnosti v letošním roce klesly o 24 procent, což je nejhorší výkon ve 26-členném indexu BI Europe Packaged Food Valuation Peer Group. Tržní hodnota společnosti představuje asi jednu desetinu dvou miliard eur, které měla v roce 2007.

Vyhlídky na vyšší produkci plodiny mohou přinést úlevu, protože Mezinárodní rada pro olivový olej prognózuje v letech 2017-2018 nárůst celosvětové produkce o 300 tisíc tun na 2,85 milionů tun. Španělské ceny panenského olivového oleje ve čtvrtek klesly ze 3,7 eur před měsícem na 3,5 eur. „Španělé, Italové a Řekové chtějí konzumovat olivový olej - je jejich nejoblíbenější. Pokud bude k mání za starou cenu, vrátí se k němu,“ řekl Martielli.

Zotavení Deoleo

Vyšší tržby způsobené nižšími cenami olivového oleje představují jen jeden pilíř plánu. Deleo pracuje na oživení svého podnikání globálně. Společnost investovala 15 milionů eur do expanze na mezinárodních trzích, jako jsou USA a Indie.

V USA a severozápadní Evropě, stejně jako na rozvíjejících se trzích, včetně Brazílie a Indie, kde je olivový olej ceněn kvůli svým přínosům pro zdraví, je poptávka i přes vysoké ceny stále dobrá.

„Letošní rok je přechodným rokem. Další rok bude rokem expanze,“ uvedl Tosato a dodal, že cílem na rok 2018 je nemít žádné ztráty po zaplacení úroků z dluhu. Společnost může mimo jiné počítat i s podporou svého hlavního akcionáře, britské společnosti CVC Capital Partners, která vlastní 50 procent.