Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olmě se daří. A míří do světa

  9:21aktualizováno  9:21
Olomoucký výrobce mléčných výrobků Olma se prodral na německý trh. A svou chycenou příležitost nehodlá pustit. Tento týden by měla začít německá předvánoční kampaň propagující "olmácké" pudinky se šlehačkou.
Jeden z nejznámějších podniků střední Moravy pronikl do Německa. Drží si i jiné země

Jeden z nejznámějších podniků střední Moravy pronikl do Německa. Drží si i jiné země | foto: Profimedia.cz

"Bývá důležité dostat se na podobné trhy v pravou chvíli a se správným výrobkem," uvedl generální ředitel Olmy Jiří Gavenda.

Cizina? Tam nás už znají. I v Africe
Tím ale v cizině aktivity nejznámějšího středomoravského výrobce mléčných výrobků nekončí. Kromě toho, že má již od roku 1998 dceřinou společnost na Slovensku a od loňska také v Polsku, odkoupili nedávno Olomoučtí i zhruba třicetiprocentní podíl ve slovenských mlékárnách Senica.

"Chceme se tam podílet na výrobě tvrdých sýrů. Ty sice senický podnik již vyrábí, ale v menším množství," mínil obchodní ředitel podniku Jan Vařeka. Vzhledem k tomu, že svůj kapitálový vstup do senického podniku ukončili teprve před pár měsíci, nechtěl ještě celou záležitost hodnotit. "Uvidíme, jak se to uchytí," doplnil Vařeka.

Kromě Polska, Slovenska a zmíněného Německa letos výrobky z olomouckého podniku zamířily rovněž do Maďarska. Velká část vyvážené produkce, především másla a sušeného mléka, pak směřuje do zemí takzvaného třetího světa. Tedy do jihovýchodní Asie a Afriky. Podíl vývozu tvoří na celkových tržbách firmy asi třicet procent.

Zkusíme také Rakousko
Jen letos za hranice země Olma podle odhadů jejího vedení vyveze zboží celkem za 1,5 miliardy korun. Olomoučtí se navíc hodlají příští rok začít "ucházet" také o zákazníky v Rakousku. "Když to zjednoduším, tak český trh má deset milionů obyvatel a při průměrné roční spotřebě 220 litrů na osobu i konkurenci ostatních mlékáren, je tu ještě prostor pro vývoz našich produktů," uvedl ředitel Gavenda.

Velkou nadějí, že podnik uspěje i na právě dobývaných západoevropských trzích, je podle něj modernizace, kterou výroba v Olmě prošla během posledních několika let. Jen od roku 1999 do loňska společnost investovala do nových technologií, infrastruktury a dalších vylepšení více než miliardu korun.

"Závod se nám podařilo dobudovat tak, že naše výrobky mohou konkurovat těm, které se prodávají na evropském trhu," vysvětlil Gavenda. Podle jeho odhadu je dnes vybavení na takové úrovni, že v následujících třech letech nejspíš další podobné velké investice nebudou třeba.

Denně zpracuje přes milion litrů mléka
Podnik má nyní podle jeho vedení možnost rozšířit svou kapacitu až na 1,1 milionu litru zpracovaného mléka denně. Nyní denně zpracují zhruba 850 tisíc litrů suroviny. Ročně to je celkem více jak 300 milionů litrů mléka.

Olma ovšem boduje i v Česku, kam směřuje velká část její nynější produkce. Podle průzkumů na tuzemském trhu například zaujímá první místo v prodaném množství jogurtových nápojů i pudinkových dezertů. Druhou příčku pak v obdobném hodnocení u spotřebitelů zaujímá se svými jogurty a tuky.

"Svým rozměrem se řadíme v rámci Evropy mezi střední mlékárny," dodal Vařeka. Celkový letošní obrat firmy zaměstnávající 525 lidí odhaduje vedení po jedenácti měsících činnosti na více než 4,5 miliardy korun. Čistý letošní zisk pak odhaduje asi na deset milionů korun.

Na tuzemské poměry je zajímavá i skutečnost, že Olma je stále ryze českou firmou. Jejím většinovým vlastníkem je společnost Milkagro, která se jím stala po privatizaci v roce 1994 a tvoří ji zhruba sto třicet prvovýrobců mléka a dalších podnikatelů v zemědělství.

"Chtěli jsme udržet českou mlékárnu pro české podnikatele a vybudovat konkurenceschopnou firmu schopnou expandovat za hranice. Což se doufám daří," uzavřel Gavenda.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

Další z rubriky

AirBank v Německu a Zonky na Západě i Východě, plánuje Šmejc

Finančník Jiří Šmejc

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se nadechuje k dalšímu růstu....

České lékárny Dr.Max míří do Číny. Penta chystá nákupy řetězců

(Ilustrační snímek)

Investiční skupina Penta míří s lékárenskou sítí Dr.Max na čínský trh. Jedná s některými společnostmi o jejich koupi....

Albert zmenší prodejny, za hlavní tržnice utratí až 120 milionů

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Nový koncept „tržnice“ otevřel Albert na pražském Chodově loni v srpnu. Dominuje v něm dřevo a matná černá barva. Kromě...

Najdete na iDNES.cz