Nabídka svařeného vína s kořením a ovocem v dvoudecovém kelímku se rozšířila natolik, že by tohoto oblíbeného nápoje musel vypít bezmála pět litrů.
V roce 1998, kdy se na vánočním jarmarku začal prodávat francouzský punč, stál na náměstí jediný stánek. Nápoj si však získal takovou popularitu, že ho dnes prodává čtyřiadvacet stánků. K dostání už není jen punč z Francie, ale také vídeňský, irský, galský, rumový či pomerančový...
"Pořadatel jarmarku by měl začít s nějakou regulací," míní zakladatel punčové tradice v Olomouci Radomír Skovránek, když se rozhlíží, jakou měrou mu na trzích roste konkurence.
Zatímco jiní rozjíždí punčové podnikání ve velkém a prodávají nápoj i v sedmi stáncích, on zůstal při zemi a otevřel „jen“ tři. "To jen proto, že se nechci nechat pohřbít. Zároveň z toho ale nechci dělat takovou mánii," vysvětluje.
Například majitel stánku s irským punčem letos neponechal nic náhodě a svůj stánek otevřel u obchodního domu Prior v předstihu už na začátku listopadu. "Z burčáku jsme přešli rovnou na punč," tvrdí prodavačka Anna Kvasničáková a nápad majitele považuje za dobrý obchodní tah. "Lidi chodili celý měsíc, od čtyř do osmi večer tady bylo vždycky plno. Teď už je jich o poznání míň," počítá starší žena.
Letos poprvé otevřel stánek s punčem také Roman Pavelka a jeho dva kamarádi z Olomouce. Nazvali ho galským. "Na internetu jsme našli originální recepty, které jsme však částečně přizpůsobili tak, aby punč chutnal i lidem u nás. Kdybychom použili všechny předepsané byliny, byl by to hodně silný lektvar," vysvětluje mladý muž. Na rozdíl od konkurence nemá problém prozradit, z čeho punč vaří. "Základ je čaj, červené víno, rum, koření a ovocné šťávy," popisuje Pavelka.
Ačkoli to vypadá, že punč začala prodávat nejméně desítka dalších podnikatelů, podle Milana Štěpánka z firmy RK Invest, která trhy organizuje, dostali šanci jen dva noví.
"Dalších osm jsme museli odmítnout. Letošní příkon elektřiny na náměstí je už na maximu, ani kdybychom chtěli vyhovět dalším, tak nemůžeme," tvrdí Štěpánek.
Prodejci, kteří se na jarmark dostali, se předhánějí v tom, kdo zákazníka uloví na originálnější nápad. Roman Pavelka hlavně mužům prodává například Panoramixův nápoj síly. Tajemství drinku, jehož název je inspirací z Asterixe a Obelixe, spočívá v jednom panáku rumu navíc.
O kousek dál zase prodávají pomerančový punč s rozinkami v griotce, bílý punč s ananasem, turbopunč a sehnat se dá i nápoj s názvem Šedý vlk.
"To vám moc nedoporučuji. Je to slivovice s horkou vodou a citronem, což se pije, když už je fakt velká zima," varuje student Tomáš Vyšínský, který brigádničí ve stánku s vídeňským punčem. Tomu, co prodává, naprosto věří a na kvalitu nedá dopustit.
"Používáme stejné koření, jaké se přidává do punče ve Vídni. Samozřejmostí je kvalitní červené víno a navrch jahoda, kousek jablka a mandle. A hlavně, všechno vaříme až na místě," popisuje a vysvětluje rozdíl: "Ti, kdo sem vozí punč už hotový, prý používají instantní koření. To mně osobně nechutná." Ale lidé se nedají ošidit.
Zakladatel punčové tradice v Olomouci Radomír Skovránek vypozoroval, že zákazníci minimálně týden stánky obcházejí, ale pak už chodí jenom tam, kde jim chutná. A Marie Kolářová to potvrzuje: "Loni jsem zkoušela původní francouzský punč a byl výborný. Dnes jsem zkusila jiný, ale byl hrozný," popisuje Olomoučanka, která si přišla spravit chuť k vídeňskému punči. "Vždycky jdu nejdřív sama testovat a večer sem vezmu celou rodinu," těší se.