Stejně jsou na tom další velké sítě Benzina, OMV a Shell. Z České rafinérské, která má v Česku na velkoobchodním trhu pohonných hmot asi poloviční podíl, vyjela poslední cisterna s olovnatým benzínem v prvním prosincovém týdnu.
Dosud | Od 1.1. 2001 |
Speciál (olovnatý, 91 oktanů) |
Speciál (bezolovnatý Natutal s aditivem, 91 oktanů) |
Natural 91 (bezolovnatý, 91 oktanů) |
Normal (bezolovnatý Natural, 91 oktanů) |
Super (olovnatý, 95 oktanů) |
Nebude vyráběn |
Natural 95 (bezolovnatý, 95 oktanů) |
Super (bezolovnatý Natural, 95 oktanů) |
Super Plus (bezolovnatý, 98 oktanů) |
Super Plus (bezolovnatý Natural, 98 oktanů) |
Zdroj: ČAPPO, Benzina a.s. |
"Dneska už je vlastně nedokážete koupit. Česká rafinerská je nevyrábí a dovoz je v podstatě nemožný," řekl předseda představenstva Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.
Náhrada olova draslíkatým aditivem je nutná z toho důvodu, aby nedošlo k poškození některých starších motorů.
Motoristé jezdící na Speciál nic nepoznají, jelikož do konce roku ve Speciálu nahradí olovo centrálně dodaným draslíkatým aditivem sami výrobci.
Místo olovnatého Supru řidič před načerpáním nalije do nádrže draslíkaté aditivum a načepuje Natural 95. Spotřeba Superu je tak nízká, že by se u něj centrální aditivace výrobcům nevyplatila.
Česká republika se k vyřazení olovnatých benzínů zavázala v červnu 1998 podpisem Celoevropské strategie. V ní se evropské státy zavázaly, že vyřadí olovnaté benzíny do 1. ledna 2005.
Z Evropské unie již olovo v pohonných hmotách vymýtila většina zemí, výjimkami jsou Řecko, Itálie a Španělsko. Také Slovensko již přešlo na bezolovnaté benzíny.