Ombudsman Fejk: Nepřehledné tarify Českých drah se musí změnit

  • 145
Bývalý ředitel zoo Petr Fejk pracuje od března pro České dráhy. Na postu ombudsmana funguje jako nárazník mezi nespokojenými pasažéry a národní železnicí. Po měsíci jízd v různých vagonech je mu jasné, co chce změnit. Mluvil o tom v on-line rozhovoru iDNES.cz.

Rád by například zjednodušil složité tarify, vylepšil on-line komunikaci se zákazníky či garantoval kvalitu jednotlivých tříd.

"České dráhy mají vlaky různých kategorií, v nich ale nenabízejí srozumitelné standardy, na které by se cestující mohli spolehnout. V kategorii EC jednou jedete v krásném novém vlaku, jindy ve čtyřicet let starém. Jednou přijde stevardka s nabídkou občerstvení, jindy vám marně kručí v břiše tři hodiny. Jednou sedíte jako králové, podruhé stojíte na jedné noze. Vše za jedny peníze. Tomu nerozumím," řekl v on-line rozhovoru Fejk.

Rád by se tak zasadil o to, aby se standardy jednotlivých tříd sjednotily a dráhy pak za jejich dodržení ručily. Své představy bude prezentovat vedení drah 11. dubna. Vedle sjednocení kvality souprav se zaměří na "nepřehlednou a složitou tarifní nabídku, na zastaralou on-line komunikaci s klienty a na nedostatky v péči o nádraží".

Chat se čtenáři

Odpovědi Petra Fejka si přečtěte zde

Komunikaci s pasažéry by chtěl Fejk přiblížit například systému, který funguje v New Yorku, kde bývalý šéf pražské zoo pracoval jako manažer České národní budovy.

"Vše potřebné k cestě si zařídíte z domova a přepravce s vámi komunikuje pořád během cesty. Třeba můžete dostat půl hodiny před odjezdem přímo do mobilu SMS, že vlak má 20 minut zpoždění a že nemusíte spěchat na nádraží. Na všech nádražích jsou pak parkoviště pro auta a kola, kterými se lidé kolem NY dostanou domů. A všude jsou automaty na jízdenky," zavzpomínal ombudsman.

Rád by také dosáhl toho, aby dráhy odškodňovaly cestující za zpoždění vlaků. Tuto povinnost ukládá železničním dopravcům Evropská unie. Česká republika však využila možnost odložit ji o pět let. "Téma odškodnění zákazníků za zpoždění a jiné zásahy do práv cestujících je jednou z mých priorit a věřím, že brzy pocítíte pozitivní výsledky tohoto zaměření," přislíbil Fejk.

Petr Fejk

Narodil se v roce 1964 v Mostu. Vystudoval češtinu, historii a pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Kariéru pedagoga a později podnikatele v oblasti kultury ukončil v roce 1997 nástupem do funkce ředitele pražské zoologické zahrady, kde strávil 12 let. Celý rok 2010 působil Petr Fejk v New Yorku jako manažer České národní budovy a ředitel Českého centra, odkud se na vlastní žádost vrátil do Prahy. Měl totiž rozdílné představy o fungování České národní budovy.

V chatu se čtenáři iDNES.cz se vypořádal i s dotazy, které si ho dobíraly za to, že po svém působení v zoo vyhořel a nyní už jen střídá přidělené "trafiky". Syndrom vyhoření přiznal a přičetl ho intenzivní obnově zoologické zahrady po povodních v roce 2002, která šla na úkor soukromého života.

"Se stejnou energií jsem teď vstoupil do Českých drah a mám ambici v nich něco dobrého udělat. Kdyby mi šlo o trafiky, zůstal bych v zoo až do důchodu, nebo v USA další tři roky," dodal.