Ombudsman: při výpočtu důchodů chybují úředníci i žadatelé

  8:28aktualizováno  17. června 10:42
Špatně spočítané důchody jsou problém, který řeší tisíce lidí. Podle českého ombudsmana Otakara Motejla za to může především fakt, že lidé nevědí, na co přesně mají nárok a jak si o to požádat. Chyby při výpočtu penzí tak mohou udělat nejen úředníci, ale i samotní žadatelé.

Ombudsman Otakar Motejl | foto: David Neff

"Někteří nemají k dispozici potřebné doklady nebo neposkytnou rozhodné údaje," uvedl Motejl.

Kvůli špatně spočítaným důchodům se na ombudsmana ročně obrací 400 až 500 lidí. Lidé podle Motejla mohou dostat případný nedoplatek zpět. "Ale výplata nedoplatku je možná pouze tři roky zpětně," upozornil v on-line rozhovoru.

Česká správa sociálního zabezpečení ale podle ombudsmana nedostatečně informuje. Vinou toho dostávají lidé i o tisíce korun měsíčně méně.

"K chybě dochází na samotném začátku, na okresních správách sociálního zabezpečení. Přestože tedy stěžovatelé splnili veškeré podmínky pro vznik nároku na důchod v určité výši, nesprávným postupem pracovníků okresní správy jim byl důchod výrazně snížen, a to bez možnosti nápravy a do konce života," píše se na internetových stránkách veřejného ochránce práv.

. Otakar Motejl v on-line rozhovoru

Všechny odpovědi ombudsmana čtěte zde

Vzhledem k množství rozhodnutí, která ČSSZ ročně udělá, prý ale nelze samotný systém zásadně kritizovat. "Opravovaná či vadná rozhodnutí tvoří nepatrný zlomek, který zřejmě odpovídá možné statistické chybě. Selhání lidského faktoru nelze nikdy zcela vyloučit. Pokud zjistím chybu, je obvykle urychleně napravena," vysvětlil.

Někteří čtenáři však s prací ČSSZ spokojeni nejsou. Ombudsmanovi si stěžovali na nedostatek informací a také na chování úředníků. Ptali se, zda mají alternativu informovat se na svůj důchod z některých jiných zdrojů.

"Odbornou pomoc ve věcech sociálního zabezpečení jsou povinny poskytovat okresní správy sociálního zabezpečení. ČSSZ zasílá na vyžádání informativní osobní list důchodového pojištění," odpověděl Motejl.

Podle něj se úroveň úředníků obecně zlepšuje. "Ale vzájemné chování lidí se spíše zhoršuje. Měli bychom se nad tím každý zamyslet, jací opravdu jsme, nejen jako úředníci, ale i jako občané, nabádal čtenáře Motejl.

Se stovkami případů se setkala i Helena Bajerová, která si na přepočítávání důchodů založila živnost. Během třiceti let, kdy penze počítá a kontroluje, narazila na několik set chybně vydaných rozhodnutí správy sociálního zabezpečení. -čtěte Stovky lidí se soudí, spočítali jim špatně důchod

"Jen v loňském roce si na důchody stěžovalo 422 občanů. Přestože je každý podnět do značné míry jedinečný, u starobních důchodů jednoznačně převládají stížnosti na výši přiznaného důchodu," uvádí ombudsman na svých stránkách.

Podle současných zákonů navíc proti rozhodnutí neexistuje opravný prostředek. Jedinou možností, jak rozhodnutí změnit, je soud. Řada lidí ale jakýkoliv protest předem vzdává, odrazena zmínkou ČSSZ, že "opravné prostředky se nepřipouštějí". A to je podle Motejla špatně. Soudní jednání je přitom v důchodových otázkách zdarma a poměrně rychle může věci napravit.

. OMBUDSMAN

Neboli veřejný ochránce práv je zástupce, který dbá na chování státních úřadů. Stojí mimo soudy, kontroluje chování úředníků i dodržování zákonů a je tak pojistkou v jednání státu.  Jedná buď na základě stížností nebo provádí nezávislá šetření. Jeho pravomoci jsou ale omezené. Nemůže měnit rozhodnutí, není ani odvolacím orgánem. Může pouze instituce, které udělaly chybu, vyzvat, aby ji napravily.

Autoři: ,

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Davy lidí se zapojily do potravinové sbírky. Darovaly konzervy i plenky

Po republice probíhá potravinová sbírka určená svobodným maminkám a seniorům

Tisíce lidí přilákala letošní národní potravinová sbírka, která se v sobotu konala v 660 prodejnách po celé zemi....

Internetové obchody už ušijí nákupy na míru. Musí ale znát svého klienta

Městskou WI-Fi zadarmo si v pražských parcích neužijete. (ilustrační foto)

Letáky a plošné slevy sice patří nadále k hlavní taktice obchodních řetězců, jak přilákat zákazníka, vedle toho se však...

Pouze nejnutnější jídlo a oblečení, pětina dlužníků na víc nedosáhne

Exekuce

Pětina dlužníků se závazky po splatnosti si může ze svého příjmu nakoupit pouze nejlevnější a nejnutnější jídlo a...

Najdete na iDNES.cz