Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Omlouváme se, řekl šéf Carrefouru

  1:00aktualizováno  1:00
Měly to být slevy století. Razantní obchodní tah však kromě skvělého výdělku přinesl francouzskému obchodnímu řetězci Carrefour i pohlavek od státu a ostudu. Zákazníci totiž nenašli v obchodech taková lákadla, jaká Carrefour sliboval v masivní reklamní kampani.

Česká obchodní inspekce uvedla, že firma klamala spotřebitele. Úřady teď chtějí začít výprodeje silněji regulovat.

Je etické lákat statisíce lidí po celé zemi zboží, kterého jste měli jen několik kusů a ještě ne ve všech obchodech?
Výprodeje jsou světový fenomén a ze samotného principu plyne, že zlevňované zboží je v omezeném množství. Jsme si vědomi problémů, které jsme zákazníkům způsobili, a bereme si z toho ponaučení.

Za ty nepříjemnosti se zákazníkům omlouvám. Napříště do letáků nebudeme dávat zboží, kterého nebude dostatek a budeme rozlišovat podle regionů a jejich zásob. Na počátku jsme měli vyprodávaného zboží opravdu 900 tisíc.

Letáky pro Prahu budou jiné než v Plzni?
Přesně tak.

Čekali jste vůbec tak velkou reakci lidí?
Skutečně jsme byli překvapeni takovým úspěchem. Tak velkou kampaň jsme tady dělali poprvé. Bylo to 700 druhů zboží. Udělali jsme to proto, abychom odpověděli na poptávku klientů, kteří chtějí stále čerstvější zboží, stále více specializované a my mohli dát se slevou to, co zastarává.

V budoucnu se tedy nebude opakovat to, že na letáku bude zlevněná pračka, která pak bude v obchodě jen ve dvou kusech?
Jak říkám, nebudou celonárodní letáky, budeme dělat místní komunikaci s ohledem na dostatečné zásoby v jednotlivých obchodech. Protože v každém hypermarketu jsou zásoby jiné.

Když uberete v budoucnu zboží z letáků, uberete i na síle? Ta sleva o 95 procent avizovaná v inzerátech působila velmi silně. Přitom zdaleka ne všechno zboží bylo k mání za pět procent původní hodnoty.
To číslo je symbolické jako padesát nebo sedmdesát procent, jak vidíte v jiných obchodech. Slevy byly "až do 95 procent", protože ve skutečnosti jsme měli některé zboží zlevněné až o 95 procent.

Jak je možné, že při dnešní technice zákazníci i kontroloři našli dvojí ceny: v regálu byly jiné než u pokladny?
Jako při každé lidské činnosti může docházet k chybám. Připomínám, že od prvního dne slev jsme nabízeli 900 tisíc výrobků ve slevě. Na druhou stranu, jak víte, přišlo do obchodu mnoho kontrol.

Podle protokolů, které jsme dostali, těch chyb nakonec bylo velmi málo a v některých obchodech, jak uvádí zpráva obchodní inspekce, dokonce k žádným chybám nedošlo. Problémy, které se vyskytly, jsme na popud zákazníka systematicky řešili. Při chybě ve značení cen se zákazníkovi při reklamaci zaplatí rozdíl. Taková je naše politika.

Pokud si toho zákazník na pokladní účtence všimne.
Ale ano, všímají si.

Proč však prodavači říkali lidem, ať se vrátí další den, s tím, že zlevněná lákadla teprve navezou do regálů? To přece není fér...
Viděli jste fotky z prvního dne? Kvůli zacpaným uličkám jsme fyzicky nemohli doplňovat zboží. Potřebovali jsme tedy určitý čas na doplnění regálů, v tomto případě jsme pracovali i v noci. Zboží bylo. Z 900 tisíc z počátku týdne ještě v sobotu (šestý den výprodeje) jich bylo 500 tisíc v obchodech.

Máte celoevropskou a světovou zkušenost, působíte ve třiceti zemích světa a víte, jak to obvykle chodí první den slev. Taková zkušenost nestačí k tomu, abyste se lépe připravili na první den tak masivního výprodeje?
Jak jsem říkal před chvílí, úspěch byl značný a předstihl naše očekávání. Ale to je princip slev, ať už jsou nějak regulované nebo ne, vždy slevy začnou určitým dnem, vždy je první den slev. Například v Anglii můžete vidět, jak lidé před zahájením výprodeje v Harrods tráví noc před obchodem na ulici. Tím, že jde o doprodej zboží, pak ti, kdo chtějí něco konkrétního koupit, přijdou první den, protože další dny už to zboží nemusí být. A to se děje ve všech zemích.

V některých zemích je však podmínkou mít zlevněné inzerované zboží na skladě v množství několikadenní zásoby.
To nemáte dobrou informaci. Nemůžete totiž přesně vědět, jak rychle se to zboží vyprodá, je to věc nabídky a poptávky.

Určitě však znáte průměrné počty nakupujících a můžete odhadnout, jaké množství zásob vydrží déle.
To prostě nejde a není to možné zejména na tak mladém trhu, jako je Česká republika. U vás jde o úplně nový fenomén a nám chybí historická křivka, z níž bychom mohli vycházet. Zatímco tady jsou hypermarkety pouze pět let, v západních zemích vycházíme ze čtyřicetileté historie.

Jistě, jsme nespokojeni s tím, co celá výprodejní akce způsobila, jak nepohodlí klientů, tak co se dělo v dopravě. Proto, jak jsem říkal na začátku, odstraníme z letáků zboží, kterého nemáme dostatek, abychom nezpůsobovali další nepříjemnost.

Naším cílem je dlouhodobě si udržet klienty. Když se jim bude špatně nakupovat a budou odcházet z obchodu nespokojení, půjdou příště jinam. A to samozřejmě naším cílem není.

Kolik lidí jste vlastně ten první den nalákali?
Mohu vám říct jen to, že jich bylo výrazně více než v nejsilnější den vánočního období. Prodej byl třikrát větší, než je průměr.

A jakou si tedy odnášíte českou zkušenost z lednového výprodeje 2005? Dosáhli jste hranice, za kterou se nedá jít?
Z celkového počtu 900 tisíc výrobků k prodeji jsme během prvního dne prodali 150 tisíc. To jsou fyzické limity. Další zkušenosti jsou interní, týkají se například způsobu zásobování prodejen zbožím ze skladu.

Zaplatíte pokutu České obchodní inspekce (zatím vyměřenou na jeden milion korun, pozn. red)?
Zatím jsme žádnou pokutu nedostali, máme jen protokol zprávy a z té plyne, že pochybení jsou jen nepatrná proti 900 tisícům položek. Jestli nám pokutu vyměří, pak ji zaplatíme, ale budeme o tom diskutovat a předložíme ospravedlňující argumenty. Zatím máme jen výsledek šetření a čekáme na oficiální zprávu. S klidem, vyrovnaně.

Co říkáte na to, že stát hodlá výprodeje regulovat?
Příští týden se sejdeme s některými ministry a budeme se bavit o více tématech, která se týkají obchodních řetězců, a budeme se nejspíše bavit i na toto téma.

Jak se stavíte konkrétně k tomu, že by stát omezoval dobu výprodejů nebo množství zboží?
My budeme vždy respektovat zákony, jak to děláme dosud.My budeme vždy respektovat zákony, jak to děláme dosud. Každá země se snaží najít své řešení, i když ideální neexistuje. Jsme připraveni se účastnit různých jednání a přispět do diskuse, pokud si to tvůrci zákonů budou přát.

Máte pocit, že jsou Češi jako zákazníci daleko citlivější na cenu než jinde v Evropě?
Na cenu jsme citliví všichni, vy i já. Tady jsme v mladé zemi, kde je kupní síla omezená a ve srovnání se západními zeměmi ještě slabá. I když mnohé ceny - například potravin - jsou nižší, mnohé další ceny už jsou na evropské úrovni. A lidé si chtějí zařizovat domácnosti, po dlouhé roky tady byla slabá nabídka a omezený výběr.

Nyní se nabídka zvýšila a rozšířila a vybavení firem a domácností je na evropské úrovni. Limitem však zůstává kupní síla. Češi se proto možná musí více snažit, jak koupit hodně za méně peněz.

Co lze letos čekat na trhu obchodních řetězců? Budou se otevírat nová nákupní centra?
Nemusí se jen otevírat nová. Například vedle v Polsku se Ahold rozhodl zčásti stáhnout a prodal Carrefouru 13 hypermarketů Hypernova.

Kdyby vám potenciálně Ahold nabídl něco podobného i v Česku, měli byste zájem?
Samozřejmě. Zajímají nás všechny finančně zajímavé nabídky.

Na českém trhu jste zatím osmí. Kolik letos hodláte otevřít obchodů?
V prvním čtvrtletí otevíráme nový v Praze, což je už tak pro letošek dost dobré. Naší ambicí není rychle obsadit trh, ale vybudovat dlouhodobé pozice a být mezi nejlepšími na trhu v každé zemi, kde jsme, být první nebo druzí.

Jak dlouho se ještě může zvětšovat český trh super- a hypermarketů, když výnosnost na plochu klesá?
Zisk je spojený s tím, jaké dokážete dosáhnout marže. Čili úspěch je umět snížit náklady. V tom zvítězí ta společnost, která dokáže nabídnout nejlepší prodejní cenu s nejnižšími náklady a dostatečnými maržemi. To je velmi těžké, zejména na mladém trhu, který se neustále vyvíjí. Každý se snaží najít rovnováhu.

Dám vám příklad. Diskonty nabízejí většinou 500 až 600 druhů zboží, ale najednou dojde k nasycení trhu a zákazníka už nemohou zaujmout. Co udělají? Rozšíří nabídku a najednou začínají konkurovat hypermarketům. Vše se stále mění a stále je nutné hledat rovnováhu.

Je už český trh nasycený?
Nemůžeme zevšeobecňovat, v některých městech už ano, ale často to není tím, že už je ta plocha obchodů příliš velká, ale omezenou kupní silou.

Červenobílé plakáty křičí z výloh snad všech obchodů se sezonním zbožím. Zbytky oděvů na tuto zimu, výbava na lyže či loňské modely televizorů musí co nejdříve pryč. (2. ledna 2005)

Šéf české sítě hypermarketů Carrefour Dominique Clauet.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

OKD je znovu státní firmou, akcie převzal podnik Prisko

Důl Karviná (ilustrační snímek)

Akcie těžební společnosti OKD v Karviné převzali zástupci státního podniku Prisko, stát za ně zaplatil téměř 80 milionů...

AirBank v Německu a Zonky na Západě i Východě, plánuje Šmejc

Finančník Jiří Šmejc

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se nadechuje k dalšímu růstu....

Avast vstoupí v květnu na londýnskou burzu. Chce 200 milionů dolarů

Avast, ilustrační snímek.

Původně česká antivirová firma Avast po roce odkladů míří na burzu. V květnu hodlá získat na londýnské burze 200...

Najdete na iDNES.cz