Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Omlouváme se, řekl šéf Carrefouru

  1:00aktualizováno  1:00
Měly to být slevy století. Razantní obchodní tah však kromě skvělého výdělku přinesl francouzskému obchodnímu řetězci Carrefour i pohlavek od státu a ostudu. Zákazníci totiž nenašli v obchodech taková lákadla, jaká Carrefour sliboval v masivní reklamní kampani.

Česká obchodní inspekce uvedla, že firma klamala spotřebitele. Úřady teď chtějí začít výprodeje silněji regulovat.

Je etické lákat statisíce lidí po celé zemi zboží, kterého jste měli jen několik kusů a ještě ne ve všech obchodech?
Výprodeje jsou světový fenomén a ze samotného principu plyne, že zlevňované zboží je v omezeném množství. Jsme si vědomi problémů, které jsme zákazníkům způsobili, a bereme si z toho ponaučení.

Za ty nepříjemnosti se zákazníkům omlouvám. Napříště do letáků nebudeme dávat zboží, kterého nebude dostatek a budeme rozlišovat podle regionů a jejich zásob. Na počátku jsme měli vyprodávaného zboží opravdu 900 tisíc.

Letáky pro Prahu budou jiné než v Plzni?
Přesně tak.

Čekali jste vůbec tak velkou reakci lidí?
Skutečně jsme byli překvapeni takovým úspěchem. Tak velkou kampaň jsme tady dělali poprvé. Bylo to 700 druhů zboží. Udělali jsme to proto, abychom odpověděli na poptávku klientů, kteří chtějí stále čerstvější zboží, stále více specializované a my mohli dát se slevou to, co zastarává.

V budoucnu se tedy nebude opakovat to, že na letáku bude zlevněná pračka, která pak bude v obchodě jen ve dvou kusech?
Jak říkám, nebudou celonárodní letáky, budeme dělat místní komunikaci s ohledem na dostatečné zásoby v jednotlivých obchodech. Protože v každém hypermarketu jsou zásoby jiné.

Když uberete v budoucnu zboží z letáků, uberete i na síle? Ta sleva o 95 procent avizovaná v inzerátech působila velmi silně. Přitom zdaleka ne všechno zboží bylo k mání za pět procent původní hodnoty.
To číslo je symbolické jako padesát nebo sedmdesát procent, jak vidíte v jiných obchodech. Slevy byly "až do 95 procent", protože ve skutečnosti jsme měli některé zboží zlevněné až o 95 procent.

Jak je možné, že při dnešní technice zákazníci i kontroloři našli dvojí ceny: v regálu byly jiné než u pokladny?
Jako při každé lidské činnosti může docházet k chybám. Připomínám, že od prvního dne slev jsme nabízeli 900 tisíc výrobků ve slevě. Na druhou stranu, jak víte, přišlo do obchodu mnoho kontrol.

Podle protokolů, které jsme dostali, těch chyb nakonec bylo velmi málo a v některých obchodech, jak uvádí zpráva obchodní inspekce, dokonce k žádným chybám nedošlo. Problémy, které se vyskytly, jsme na popud zákazníka systematicky řešili. Při chybě ve značení cen se zákazníkovi při reklamaci zaplatí rozdíl. Taková je naše politika.

Pokud si toho zákazník na pokladní účtence všimne.
Ale ano, všímají si.

Proč však prodavači říkali lidem, ať se vrátí další den, s tím, že zlevněná lákadla teprve navezou do regálů? To přece není fér...
Viděli jste fotky z prvního dne? Kvůli zacpaným uličkám jsme fyzicky nemohli doplňovat zboží. Potřebovali jsme tedy určitý čas na doplnění regálů, v tomto případě jsme pracovali i v noci. Zboží bylo. Z 900 tisíc z počátku týdne ještě v sobotu (šestý den výprodeje) jich bylo 500 tisíc v obchodech.

Máte celoevropskou a světovou zkušenost, působíte ve třiceti zemích světa a víte, jak to obvykle chodí první den slev. Taková zkušenost nestačí k tomu, abyste se lépe připravili na první den tak masivního výprodeje?
Jak jsem říkal před chvílí, úspěch byl značný a předstihl naše očekávání. Ale to je princip slev, ať už jsou nějak regulované nebo ne, vždy slevy začnou určitým dnem, vždy je první den slev. Například v Anglii můžete vidět, jak lidé před zahájením výprodeje v Harrods tráví noc před obchodem na ulici. Tím, že jde o doprodej zboží, pak ti, kdo chtějí něco konkrétního koupit, přijdou první den, protože další dny už to zboží nemusí být. A to se děje ve všech zemích.

V některých zemích je však podmínkou mít zlevněné inzerované zboží na skladě v množství několikadenní zásoby.
To nemáte dobrou informaci. Nemůžete totiž přesně vědět, jak rychle se to zboží vyprodá, je to věc nabídky a poptávky.

Určitě však znáte průměrné počty nakupujících a můžete odhadnout, jaké množství zásob vydrží déle.
To prostě nejde a není to možné zejména na tak mladém trhu, jako je Česká republika. U vás jde o úplně nový fenomén a nám chybí historická křivka, z níž bychom mohli vycházet. Zatímco tady jsou hypermarkety pouze pět let, v západních zemích vycházíme ze čtyřicetileté historie.

Jistě, jsme nespokojeni s tím, co celá výprodejní akce způsobila, jak nepohodlí klientů, tak co se dělo v dopravě. Proto, jak jsem říkal na začátku, odstraníme z letáků zboží, kterého nemáme dostatek, abychom nezpůsobovali další nepříjemnost.

Naším cílem je dlouhodobě si udržet klienty. Když se jim bude špatně nakupovat a budou odcházet z obchodu nespokojení, půjdou příště jinam. A to samozřejmě naším cílem není.

Kolik lidí jste vlastně ten první den nalákali?
Mohu vám říct jen to, že jich bylo výrazně více než v nejsilnější den vánočního období. Prodej byl třikrát větší, než je průměr.

A jakou si tedy odnášíte českou zkušenost z lednového výprodeje 2005? Dosáhli jste hranice, za kterou se nedá jít?
Z celkového počtu 900 tisíc výrobků k prodeji jsme během prvního dne prodali 150 tisíc. To jsou fyzické limity. Další zkušenosti jsou interní, týkají se například způsobu zásobování prodejen zbožím ze skladu.

Zaplatíte pokutu České obchodní inspekce (zatím vyměřenou na jeden milion korun, pozn. red)?
Zatím jsme žádnou pokutu nedostali, máme jen protokol zprávy a z té plyne, že pochybení jsou jen nepatrná proti 900 tisícům položek. Jestli nám pokutu vyměří, pak ji zaplatíme, ale budeme o tom diskutovat a předložíme ospravedlňující argumenty. Zatím máme jen výsledek šetření a čekáme na oficiální zprávu. S klidem, vyrovnaně.

Co říkáte na to, že stát hodlá výprodeje regulovat?
Příští týden se sejdeme s některými ministry a budeme se bavit o více tématech, která se týkají obchodních řetězců, a budeme se nejspíše bavit i na toto téma.

Jak se stavíte konkrétně k tomu, že by stát omezoval dobu výprodejů nebo množství zboží?
My budeme vždy respektovat zákony, jak to děláme dosud.My budeme vždy respektovat zákony, jak to děláme dosud. Každá země se snaží najít své řešení, i když ideální neexistuje. Jsme připraveni se účastnit různých jednání a přispět do diskuse, pokud si to tvůrci zákonů budou přát.

Máte pocit, že jsou Češi jako zákazníci daleko citlivější na cenu než jinde v Evropě?
Na cenu jsme citliví všichni, vy i já. Tady jsme v mladé zemi, kde je kupní síla omezená a ve srovnání se západními zeměmi ještě slabá. I když mnohé ceny - například potravin - jsou nižší, mnohé další ceny už jsou na evropské úrovni. A lidé si chtějí zařizovat domácnosti, po dlouhé roky tady byla slabá nabídka a omezený výběr.

Nyní se nabídka zvýšila a rozšířila a vybavení firem a domácností je na evropské úrovni. Limitem však zůstává kupní síla. Češi se proto možná musí více snažit, jak koupit hodně za méně peněz.

Co lze letos čekat na trhu obchodních řetězců? Budou se otevírat nová nákupní centra?
Nemusí se jen otevírat nová. Například vedle v Polsku se Ahold rozhodl zčásti stáhnout a prodal Carrefouru 13 hypermarketů Hypernova.

Kdyby vám potenciálně Ahold nabídl něco podobného i v Česku, měli byste zájem?
Samozřejmě. Zajímají nás všechny finančně zajímavé nabídky.

Na českém trhu jste zatím osmí. Kolik letos hodláte otevřít obchodů?
V prvním čtvrtletí otevíráme nový v Praze, což je už tak pro letošek dost dobré. Naší ambicí není rychle obsadit trh, ale vybudovat dlouhodobé pozice a být mezi nejlepšími na trhu v každé zemi, kde jsme, být první nebo druzí.

Jak dlouho se ještě může zvětšovat český trh super- a hypermarketů, když výnosnost na plochu klesá?
Zisk je spojený s tím, jaké dokážete dosáhnout marže. Čili úspěch je umět snížit náklady. V tom zvítězí ta společnost, která dokáže nabídnout nejlepší prodejní cenu s nejnižšími náklady a dostatečnými maržemi. To je velmi těžké, zejména na mladém trhu, který se neustále vyvíjí. Každý se snaží najít rovnováhu.

Dám vám příklad. Diskonty nabízejí většinou 500 až 600 druhů zboží, ale najednou dojde k nasycení trhu a zákazníka už nemohou zaujmout. Co udělají? Rozšíří nabídku a najednou začínají konkurovat hypermarketům. Vše se stále mění a stále je nutné hledat rovnováhu.

Je už český trh nasycený?
Nemůžeme zevšeobecňovat, v některých městech už ano, ale často to není tím, že už je ta plocha obchodů příliš velká, ale omezenou kupní silou.

Červenobílé plakáty křičí z výloh snad všech obchodů se sezonním zbožím. Zbytky oděvů na tuto zimu, výbava na lyže či loňské modely televizorů musí co nejdříve pryč. (2. ledna 2005)

Šéf české sítě hypermarketů Carrefour Dominique Clauet.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Pražský hotel „zaměstnal“ prvního robota v Česku. Pracuje na recepci

Neúnavný recepční Pepper. Pražská Pyramida je prvním českým hotelem, kde se...

Na české hotelové scéně slouží první robot. Umělý, leskle bílý humanoid pomáhá hostům v pražském hotelu Pyramida s...

Konec bloudění po supermarketu? Ahold testuje navigaci uvnitř obchodů

Najdi svůj produkt. Ahold testuje navigaci obchodem.

Nizozemská nadnárodní společnost Ahold Delhaize začala na tamním trhu testovat aplikaci, která zákazníky naviguje mezi...

Pět barev musí stačit, velí Musk. Chce urychlit výrobu vozů Tesla

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Automobily Tesla už budou jen v pěti namísto sedmi barev. Oznámil to v úterý majitel firmy Elon Musk na Twitteru. Chce...



Najdete na iDNES.cz