Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line duel

On-line duel Leo Express vs. RegioJet

Peter Köhler (Leo Express)

Radim Jančura (RegioJet)

velikost textu:
vydáno 15.8.2017 10:00
České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně několik milionů cestujících. Kam se bude odebírat česká železniční doprava? Jak budou soukromí provozovatelé reagovat na slibované rychlovlaky na českých kolejích? V on-line duelu budou odpovídat zástupci obou firem - za Leo Express Peter Köhler a za RegioJet Radim Jančura.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. srpna 2017 do 11:35

OTÁZKA: Dobrý den, na jaké tratě se vůbec vydáváte, vím jen o Praha-Ostrava? Petr
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Petře, Praha - Ostrava je naše historicky první trasa, postupně jsme přidali spojení do Starého Města a do Košic. Celkem spojujeme vlaky a autobusy přes 80 měst v 6 zemích - kromě ČR také Slovensko, Polsko, Ukrajinu, Rakousko a Německo. Jezdíme tedy například do Krakowa, k Baltskému moři, do Lvova, do Mukačeva (posíláme tajný tip na cyklovýlet :), do Mnichova, do Vídně nebo do Slazburku. Nyní expandujeme v Polsku a v Německu. Na podzim už to bude 7 zemí, spouštíme autobusovou linku do Budapešti. Poslední spuštěnou linkou je minibusová doprava od pražského hlavního nádraží na letiště. 15.8.2017 11:07
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Petře, dnes my i Leo provozujeme vlaky nejen z Prahy do Ostravy a na Slovácko, ale také z Prahy do Košic. Dále RegioJet provozuje vlaky Praha - Brno - Bratislava a od prosince budeme jezdit s vlaky i do Vídně. Vše bez jediné koruny dotací na náš provoz. České dráhy na obou linkách dostávají 440+300=740 milionů korun. Tyto dotace skončí nejpozději k 12/2019, neboť jim končí smlouva se státem. RegioJet navíc provozuje státem objednávané, tedy dotované, spoje mezi Bratislavou a Komárnem. 15.8.2017 11:04
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete v blízké budoucnosti akvizici jednotek s naklápěcí skříní, pro další snížení cestovních dob na obloukovitých tratích? Případně, jste připraveni, až se SŽDC jednou KONEČNĚ dohoupe k prolomení rychlosti 160km/h a dočkáme se "mýtické" dvoustovky? Kupříkladu v Rokycanském tunelu před Plzní? Díky a ať se daří, G. George017
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Georgi, nyní vyvíjíme nové jednotky, které se budou montovat v Číně, u kterých se počítá s mnoha inovativními řešeními, naklápěcí technika k tomu nebude patřit. Snížit cestovní dobu lze jak navýšením maximální rychlosti, tak zvýšením dynamiky vozů. Jak možná víte, máme přes 13 kW/tunu poměr výkon k hmotnosti, to znamená nejlepší dynamiku v ČR. Samozřejmě podporujeme zvýšení maximální rychlosti. Zároveň musí jít zvýšení rychlosti ruku v ruce se zajištěním bezpečnosti, zejména na mimoúrovňové přejezdy při křížení koridoru. 15.8.2017 11:17
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, upřímně, naklápěcí skříně byl největší omyl státního dopravce. Moc drahá technologie, drahá údržba a jízdní doba na Praha - Ostrava se zkrátila max o 5-8 minut. Naše vagony umí 200 km/hod, naše nové lokomotivy také. Byla chyba, že se na tuto rychlost nepřekopávaly všechny koridory. 15.8.2017 11:09
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal obou pánů, jejichž firmy dokázaly zkultivovat na několika významných trasách cestování vlakem směrem k západním standardům 21. století, zda je v budoucnu možné pokrýt ještě větší část tratí z hlediska výnosnosti firem, pokud se stát konečně oprostí dojení ČD a jejich standardů 70. let tak, aby pouze uměle konkuroval přirozené konkurenci na českých tratích? Děkuji a přeji hodně úspěchů! Petr Vinař
Peter Köhler (Leo Express): Díky moc, pane Vinaři, za dotaz (i za pochvalu). Rádi bychom jezdili i na dalších trasách, deklarovali jsme zájem o provoz do Českých Budějovic a do Lince, dávali jsme nabídku na provoz expresu do Mnichova, Ministerstvo ale nabídky odmítlo a automaticky zadalo ČD, bez porovnání finanční nabídky a přínosů pro cestující. Budoucnost přinese navíc větší úroveň autonomizace dopravy, pokud nedojde ke změně politického postoje, stane se železnice muzeem dopravy. 15.8.2017 11:23
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Petře, je potřeba říci, že existují dva světy. 1) Svět nedotované dálkové dopravy typu EC/IC/Ex. V celé západní Evropě jezdí dálkové vlaky bez dotací, pouze v ČR a SR se dotují i tyto silné trasy, což je chyba. 2) A svět objednávaných vlaků. Pokud služba nevznikne spontánně působením trhu a je zde veřejný zájem, pak objednavatelé (stát/kraje) objednají vlaky u dopravce. Výše dotací by vždy měly být stanoveny soutěží, vítězí ten dopravce, který pro objednavatelem stanovený jízdní řád a kvalitu požaduje nejnižší dotaci. 15.8.2017 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, díky konkurenci jezdím do Prahy z Přerova rychleji a levněji. Kvalita se zlepšila na této trati i u ČD. Tu využívám až když jsou soukromé obsazeny. Kdy se vám podaří obsadit i další páteřní spoje. Děkuji Miron
Peter Köhler (Leo Express): Děkujeme, Mirone, to je otázka spíš na politiky než na nás. My jsme připraveni vstupovat na další trasy - nejen v dálkové dopravě, ale i v regionech. Zálěží na tom, zda bude chtít Česká republika otevřít trh konkurenci a lepší dopravě. Například v Německu je regionální doprava je většinou (přes 60 %) vysoutěžena a dálková doprava jezdí open access (tedy bez dotací). 15.8.2017 11:27
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, krom spojení Praha - Ostrava - Košice od prosince 2016 provozujeme spojení Praha - Brno - Bratislava, které se od letošního prosince rozšíří i o spojení až do Vídně. Další tratě plánujeme až od 12/2019. 15.8.2017 11:17
OTÁZKA: Dobrý den naše obec dává ročně do krajského fondu dopravní obslužnosti přes 600 000 Kč. V případě, že bychom odmítly, kraj hrozí odstřižením veškeré veřejné dopravy včetně vlaků. Když se obec rozhodne veřejnou dopravu provozovat sama, jak to udělali kolegové, ve formě tzv. "radiotaxi", musí čelit naschválům ve formě znepřístupění nádraží a škrtů finančních toků z kraje.Bude to někdy lepší, hodlá nějak ministerstvo dopravy tyhlety dopravní monopoly rozbít? Vydra Josef
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Vydro, děkujeme za dotaz. Máte pravdu, první a poslední míle do obcí jsou skutečně často opomíjené. (Proto jsme zavedli door2door dopravu minibusy). Jediná cesta jsou soutěže: konkurence bude motivována veřejné finance využít co nejlépe a nabízet skutečně atraktivní veřejnou dopravu. 15.8.2017 11:34
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, když ve vlaku zaplatíte jízdenku 100 Kč, dalších 300 Kč zaplatí za vás stát, resp. kraj. Dnes jdou dotace na vlaky neuvěřitelných 14 miliard Kč ročně, pokud se postupně celá železnice vysoutěží, ušetří se min. 30 % těchto nákladů. To je cesta i pro váš kraj, ve kterém sídlí vaše obec. K druhé části vaši otázky: nádraží je infrastruktura, na kterou musí mít přístup každý. Pokud je v tomto problém, obraťte se s podnětem na UOHS, tj. antimonopolní úřad v Brně. 15.8.2017 11:28
OTÁZKA: Pro majitele Leo- Vaše vlaky nejsou moc vhodné pro dálkové cesty- je tam strašně málo místa, spíš se zaměřte na kratší trasy. Jiřina
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Jiřino, děkujeme za poznámku. Vyvíjíme nové vlaky, které zohlední i Vaši poznámku i další zkušenosti, které jsme nasbírali za 5 let provozu. Než je spustíme, zkusila jste naši Prémium třídu s nejlepším komfortem cestování ve střední Evropě? :) 15.8.2017 11:37

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, je možné při současném vytížení hlavních tratí, dále navyšovat kapacitu vlaků? Najde se prostor pro náhradní řešení, např. výstavbu nových tratí? Děkuji. Jan Hrabal
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Hrabale, navýšit kapacitu můžete několika způsoby : a) zrušit překážky jako jsou úrovňové křížení silnice a železnice a zavedení ETCS pro celou dopravní síť (což je důležité také pro zvýšení bezpečnosti) b) výstavba nových tratí, c) zvýšení maximální rychlosti. Tyto možnosti musí jít ruku v ruce. Například, dnes je úzké hrdlo Praha - Česká Třebová, kde vedou všechny spoje do Polska, Slovenska i Rakouska, takže v případě mimořádné události stojí veškerá doprava tímto směrem. V ČR je priorita výstavba nové trati mezi Prahou a Brnem, ministerské plány počítají s výstavbou vysokorychlostního spojení mezi těmito městy. 15.8.2017 11:44
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Honzo. Ano, nové tratě pouze pro rychlou dopravu jsou budoucností železnice. Dálkové vlaky se na stejné infrastruktuře nesnesou s pomalou regionální a nákladní dopravou. Další možnost, jak uvolnit koridoru, je, že ministerstvo dopravy akceptuje nabídku RegioJetu na převzetí dotovaných vlaků Českých drah z Prahy do Žiliny a z Prahy do Brna bez dotací. Tím pádem by stát ušetřil přes 700 milionů Kč a kapacita by se tímto také uvolnila. 15.8.2017 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete provozování i některých vedlejších, regionálních tratí? Martin
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Martine, díky za dotaz - žádná trať pro nás není vedlejší, ale chápeme, kam míříte. O regionální dopravu máme zájem, kraje jsme s nabídkami oslovili a nyní jednáme o možnostech. Kdyby bylo na nás, už na regionální železnici jezdíme :) 15.8.2017 11:47
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, moc moc rádi. Toto však není otázka na dopravce, ale na objednavatele, tj. ministerstvo v případě dálkové dopravy a kraje v případě regionálky. Chytré kraje připravují soutěže, rychlejší kraje ušetří více, neboť bude o první soutěže velká bitka. Pomalé kraje ušetří méně. Naposledy Jihočeský kraj vysoutěžil tzv. Šumavské lokálky, tato regionálka získá od 12/2017 vyšší kvalitu a kraj ušetřil významný peníz. Lukrativní trasy nejsou ty hlavní jako Praha - Ostrava či Praha - Brno. Na těchto trasách většina dopravců prodělává, neboť se zde perou o zákazníka. Na všech ostatních je každý normální dopravce v zisku. Díky dotacím, podobně jako RegioJet na dotované trati Bratislava - Komárno. Tedy krom Českých drah, které i při 14 000 milionů ročně jsou stále i tak ve ztrátě. :-( 15.8.2017 11:45
OTÁZKA: Dobrý den. V jakém horizontu se dá očekávat váš komerční (nikoliv v závazku veřejné služby) vstup také na jiné tratě než z Prahy na Moravu? A které to mají být, pokud vůbec? Kuba
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Kubo, díky za dotaz - nyní jezdíme Praha - Zlínsko a Praha - Košice, připravujeme Praha - Polsko a v budoucnu se chystáme do Německa a do Rakouska. Nicméně, obecně v Evropě je pro komerční železniční dopravu omezený počet tras především kvůli nedodržování soutěžních pravidel a cenové predaci ze strany státních dopravců. 15.8.2017 11:51
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Kubo, bez dotací se dají v ČR provozovat pouze tyto tratě: Praha - Ostrava, Praha - Brno - Břeclav, Praha - Ústí n/L, Praha - Plzeň, Praha - České Budějovice. Vlaky Praha - Ostrava a Praha - Brno se dají bez dotací provozovat i v konkurenci dvou dopravců. Ostatní zmíněná spojení se bez dotací dají provozovat, ale pouze náhradou stávajícího dopravce. Nikoliv v konkurenci. 15.8.2017 11:49
OTÁZKA: Občas tvrdíte, že jste ochotni se dohodnout na uznávání jízdenek, ale že v tom brání ČD. Proč ale stále neuznáváte mezinárodní jízdenky (např. InterRail?). V tom vám ČD nebrání. A i takový soukromý rakouský WestBahn je uznává. Radek Janata
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Janato, na vytvoření jednotné jízdenky s Ministerstvem spolupracujeme. Chceme být součástí mezinárodních dohod, aby u nás platili také například jízdenky InterRail. Bohužel máme někdy pocit, že státní dopravci vytvářejí tyto tarify mezi sebou a menším dopravcům vstup komplikují. Ale pracujeme na změně, snad se to brzy změní. I proto jsme na jaře založili asociaci ALLRAIL, kde jsem v představenstvu a která sdružuje soukromé osobní dopravce a má za cíl více otevřít železniční trh. 15.8.2017 11:57
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, buď budu uznávat vše, nebo nic. Uznávání jízdenek je krok správným směrem, nebudeme ho dělat ale pro pár zahraničních cestujících s mezinárodní jízdenkou. To ztrácí smysl. :-( 15.8.2017 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, pánové. Co "lokálky"? Ty vás nelákají? Asi nejsou lukrativní. Ondřej
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Ondřeji, naopak, lákají. Všechny tratě jsou lukrativní. Prodal jsem před třemi svoje auto a cestuji veřejnou dopravou. Takže i jako uživatel, ale zejména jako dopravce, chci kvalitní regionální dopravu - zajišťovanou LEO express. 15.8.2017 12:01
Radim Jančura (RegioJet): Ondro, lokálky jsou nejlepší business. Cestující zaplatí 100 Kč jízdné a dopravce dostane dalších 300 Kč na dotacích. Je to stejně lukrativní business jako dotované regionální autobusy. Nemusíte bojovat o zákazníka, neboť vám ztrátu dotuje stát nebo kraje. Sen podnikatele. 15.8.2017 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, pěkně mě vaše společnosti štvou. Člověk chce v Pardubicích přestoupit na normální vlak do Prahy, ale ouha.. na trati zrovna jede černé nebo žluté peklo, které zabírá místo normálnímu vlaku. Dokud nebudete uznávat jízdenky ČD, tak jste pro většinu lidí naprosto zbyteční a škodliví. doufám že zkrachujete Honza
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Honzo, jízdenky ČD budeme rádi uznávat, s Ministerstvem pracujeme na návrhu jednotné jízdenky, ať můžete v Pardubicích přestoupit k jakémukoliv dopravci. 15.8.2017 12:03
Radim Jančura (RegioJet): Milý Honzo, normální vlak v celé západní Evropě je ten, co nestojí stát ani korunu. Jediný, kdo blokuje uznávaní jízdních dokladů, jsou České dráhy. RegioJet i Leo jsou, pokud vím, pro. 15.8.2017 12:02
OTÁZKA: (Leo Expres) Dobrý den, v jaké fázi výroby jsou vaše nové vlaky čínského výrobce. Kdy se s nimi setkáme na našich jkolejích? (Regiojet) Jak vyřešíte výpověď smlouvy o užívání smíchovského nádraží? Kam přesunete své zázemí od nového grafikonu? Děkuji hans.st
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Hansi, děkujeme za fundovaný dotaz. Jsme ve fázi návrhu dílčích technologických řešení, jakmile toto bude dokončeno, začne výroba skříní, dodávka jednotlivých dílů a následná montáž. Ke konci tohoto roku seznámíme veřejnost s návrhy vizualicí nových elektrických jednotek. Dodávka prvního vlaku je naplánovna na konec příštího roku, kdy začne proces schvalování vozidel. 15.8.2017 12:07
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, ze Smíchova nikdy neodejdeme. Nemáme kam. Je to infrastruktura, bez které se železniční doprava provozovat nedá. V Praze se vytrhaly kilometry kolejí, které zde dnes chybí. Očekává se velký rozmach železnice, jenže vlaky nemají kde parkovat. :-( 15.8.2017 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, pánové! Jistě víte, že z Prahy do Budějovic se výrazně vylepšuje železniční trať. Plánujete v budoucnu na této trati nasadit vlaky a postupně jimi nahradit Vaše autobusové spoje? Dotaz druhý: Za nedlouho končí 15leté období, ve kterém byly reginální spoje, financované kraji, zadány ČD bez výběrového řízení. Připravujete se na nadcházející výběrová řízení? Jiří Kocurek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Kocourku, toto byla přesně naše nabídka Ministerstvu na trať do Budějovic i na trať do Mnichova. Jenže Ministerstvo zadává ČD bez soutěže, bez ohledu na alternativní cenově výhodnější nabídky. Díky moc za druhý dotaz - o regionální dopravu máme velký zájem. Deklarovali jsme krajům zájem, připravujeme nabídky. V Německu mají přes 60 % vysoutěženo a velice si stav pochvalují. Například v Bavorsku koordinuje region 7 dopravců, mají integrovaný tarif a dopravci sice jezdí na jiných tratích, ale musí si obhájit, proč by jezdili vlakokilometr za víc než ten druhý nebo proč neposkytují stejně kvalitní servis. Efekt konkurence se tam projevil okamžitě ve prospěch cestujíících i veřejných rozpočtů. Není důvod, proč by tomu bylo v českých regionech jinak. 15.8.2017 12:14
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, Jirko, do Budějovic se dá jezdit bez dotací. Problém však je, že když tam přijdeme, České dráhy s dotacemi, nebo i bez dotací, zde patrně (zatím vždy tomu tak bylo) zůstanou. Není to trať pro dva dopravce. Tzn. zde přichází v úvahu jen soutěž. Ano, na soutěže se připravujeme. 15.8.2017 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, neplánujete vstoupit i na jiné tratě? například Kolín - Nymburk - Lysá n.L - Praha nebo Benešov - Praha a další příměstské? Lidí zde jezdí opravdu hodně :) Honza
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Honzo, radiály kolem Prahy jsou v katastrofálním stavu, infrastruktura kolem Prahy je nejhorší ve střední Evropě. Proto apelujeme na razantní investice a soutěže na dopravce. Deklarovali zájem, ale na příměstské trasy nelze vstoupit bez politického zadání. Takže ano, plánujeme, ale bude to možná ještě bohužel chvíli trvat. 15.8.2017 12:19
Radim Jančura (RegioJet): Rádi bychom, ale toto jsou tratě, které potřebují dotace, tzn. musí se vysoutěžit. 15.8.2017 12:13

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz