Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

On-line duel

On-line duel Leo Express vs. RegioJet

Peter Köhler (Leo Express)

Radim Jančura (RegioJet)

velikost textu:
vydáno 15.8.2017 10:00
České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně několik milionů cestujících. Kam se bude odebírat česká železniční doprava? Jak budou soukromí provozovatelé reagovat na slibované rychlovlaky na českých kolejích? V on-line duelu budou odpovídat zástupci obou firem - za Leo Express Peter Köhler a za RegioJet Radim Jančura.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. srpna 2017 do 11:35

OTÁZKA: Dobrý den, pánové, chtěl jsem se Vás zeptat, zda cítíte ze strany SŽDC, popřípadě ČD, určitý druh znevýhodňování - tedy, vaše soupravy musí např. čekat na výhybkách než projede jiný vlak nižší důležitosti, atd. Děkuji a pěkný den Jakub
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Jakube, díky za dotaz - při řízení provozu nejsme diskriminováni, i díky tomu, že naše vlaky mají rychlý dynamický rozjezd. Na druhou stranu zůstává nedořešen přístup k infrastruktuře nebo prodejním místům ČD, například na hlavním nádraží jsme před převodem nádraží na SŽDC jsme platili za pokladnu násobně vyšší nájem než ČD. Například v Německu a v Rakousku zobrazují státní dopravci v jízdních řádech ostatní dopravce, v České republice to neplatí. 15.8.2017 12:25
Radim Jančura (RegioJet): Nevím, že by se to stávalo. 15.8.2017 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, proč stojí jízdenka o Vánocích x násobně více než jindy? Milan
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Milane, máme dynamické řízení cen, tzv. yield management jako například letecké společnosti, to nám umožňuje lépe rozložit podptávku a nabídku. Takže pokud si jízdenku koupíte včas, pojedete i o Vánocích za výhodné jízdné. Doporučuji koupit si jízdenku v předstihu, vánoční jízdné je v předprodeji od října. 15.8.2017 12:28
Radim Jančura (RegioJet): Milane, to asi nebude otázka na mne. My máme 4 cenové tarify, sedlo, normál, špička, superšpička. Tzn. před Vánoci je patrně superšpička. Z Prahy do Ostravy v třídě Standard 399 Kč. Pokud by na této trati nejezdila konkurence, cestující by platili tzv. obyčejné kilometrické jízdné cca 480 Kč, plus místenka. Cena odráží nabídku a poptávku. 15.8.2017 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, pokud vím tak oba dopravci, chtějí přidávat nové spoje, ale zajímalo by mě kam je chtějí na koridoru nacpat? Už teď je tam přeplněno. Já musím bohužel využívat pro každodenní cestování os. vlak, který je neustále bržděn a opožďován kvůli předjíždění rychlíky všech dopravců. Např. v Chocni kvůli tomu stojí náš vlak ráno 20 min, aby nás mohli předjet vlaky Ostrava - Praha všech společností. honzak
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Honzo, máme obsazenost 70 % a ČD 27 %, tak to nejsme my, kdo jezdí s prázdnými vlaky na koridoru. Ale máte pravdu, je potřeba nastavit lepší pravidla pro efektivnější využití železnice. Například v Německu se železnice využívá 4x více než v Česku (a slibuji, že je to poslední příklad z Německa - ale železnici prostě umí využít lépe). 15.8.2017 12:33
Radim Jančura (RegioJet): Honzo, budoucností jsou nové vysokorychlostní tratě (VRT). Dálková doprava se nesnese s pomalou regionální a nákladní dopravou. Stát má možnost zrušit na této trati dotované expresy. Uvolnil by trat a ušetřil 440 mil. Kč. Je to v jeho rukou. 15.8.2017 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, v ČR existuje regionální trať, kde je obrovská přepravní poptávka, šlo jezdit bez dotací a přesto o ni žádný soukromý dopravce nemá zájem a jezdí tam dotované ČD. Praha-(Kladno)-Rakovník. Proč? Pavel Obdržálek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Obdržálku, už jsme se na tuto trať dívali, bohužel na této trati není nyní volná kapacita pro neobjednaný vlak. Úředníci zaspali modernizaci infrastruktury. 15.8.2017 12:34
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, Pavle, České dráhy nejsou dotované, protože jsou státní. Stát nesmí dotovat jakoukoliv firmu, dokonce ani svou. Může jen dotovat službu. Pokud budou kraje chtít ušetřit cca 30 %, mohou vypsat soutěže na celé provozní soubory, stanoví kvalitu (nízkopodlažnost, klimatizaci, stanoví kapacitu sedaček a vybere dopravce, který na provozování dané služby požaduje nejnižší dotace na 10-15 let. Nejnižší dotace má ten dopravce, který má nejnižší náklady (je efektivní) a nejvyšší příjmy (je nejkvalitnější, neboť věří, že díky kvalitě získá nejvíce nových cestujících). Cena jízdného je dána objednavatelem. 15.8.2017 12:23
OTÁZKA: Dobrý deň, neuvažujete o predĺžení spojov z Bratislavy ďalej smerom na Nové Zámky - Komárno/Štúrovo a Budapest?? Často ich využívam smerom do Budapesti a štátne sú dosť vyťažené, pričom služby v podstate žiadne... Osobne dochádzam zo Strakoníc denne do Českých Budějovíc a stav vozového parku vo vlakoch ČD je žalostný. Neplánujete prepojiť mestá Plzeň a České Budějovicovice ??? ďakujem Ľuboš
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Luboši, spoušíme novou linku Budapešt - Košice - Varšava. Do budoucna chceme na trasách, které zmiňujete, nasadit vlaky. Co se týká jižních Čech, to je moje srdcová záležitost, z Jindřichova Hradce pochází část mé rodiny, rád bych tam (i proto :) zlepšil dopravu. 15.8.2017 12:37
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, panu ministru Érsekovi jsme dali nabídku, že budeme bez dotací jezdit až do Štúrova. Nemá zájem. Andrej Danko by se zbláznil. Plzeň a České Budějovice jsou součástí rychlíků z Brna, na ně je zapotřebí dotace. Budou se v průběhu 10 let soutěžit. 15.8.2017 12:39
OTÁZKA: Dobrý den pánové, troufli byste si v případě možnosti jezdit i na horrorové trati Praha - HK - Trutnov? Horror je to pro nás každodenně dojíždějící cestující, "běžné" zpoždění Pha-Chlumec n cidl. a zpět 30-40 min.téměř každý den. Konkurence by se nám tady hodila ...Cestujících dojíždí do hl. města podle mého soudu dost, jen jsou ČD (platí i pro SŽDC) celkem ukradení :) Děkuji alespoň za soucit ... Pavel Veselka
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Veselko, o tuto trať máme zájem, trať má velký potenciál, ale je v současné sobě naprosto nekonkurenceschopná oproti dopravě autem. Držte nám palce, pracujeme na nabídce také na tuto trať. 15.8.2017 12:39
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Pavle, toto je pěkná trať, ale bez dotací to nelze. Podle plánu ministerstva dopravy se má také soutěžit. 15.8.2017 12:50
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete v budoucnu nějaké úpravy v oblasti jízdného, myslím tím určitý druh sjednocení jízdného tak, aby člověk nemusel tolik řešit který vlak (myslím tím kterého dopravce vlak) zrovna jede a hledat ten správný druh lístku (tu správnou pokladnu)? například budu chtít jezdit často Praha - Ostrava, koupím si tedy měsíční jízdenku, ale v současnosti jsem pak limitován na jednoho dopravce a omezený počet spojů - uvažujete (plánuje se) v budoucnu - v této oblasti nějaká změna? Toto považuji v současnosti za nějvětší limitaci, kterou otevření linek soukromým dopravcům přináší a nemyslím si, že je to neřešitelný problém. Jaromír Veber
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Vebre, máte pravdu, chceme to zjednodušit a mít tak jízdenku pro situaci, o které píšete. Pracujeme na tom s dalšími dopravci a s Ministerstvem. 15.8.2017 12:41
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, jsme připraveni akceptovat tzv. vzájemné uznávaní jízdenek. Ten, kdo to brzdil, byly České dráhy, neboť si naivně myslely, že tím zablokují soutěže. Pozor však!! Taková jízdenka z Prahy do Ostravy by stála 490 Kč!! Tolik stojí na 1 km jakýkoliv jiný vlak v síti Českých drah (tzv. obyčejné kilometrické jízdné), výjimkou je spojení z vybraných měst do krajských měst. Tzn., nakonec, než abyste zaplatila za toto "globální" jízdné 490 Kč, vyplatí se vám dívat se na nabídky jednotlivých dopravců. Na trati Praha - Ostrava je prostě dusno, ceny jsou nízké. Na jiných tratích, kde nebude taková válka, bude mít "globální" jízdenka smysl. Třeba právě časová (týdenní, měsíční). 15.8.2017 12:52
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete expanzi také na Polské železnice ? Např. trasa Praha - Ostrava - Katowice - Varšava - Gdaňsk by byla skvělá. Karel Janásek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Janásku, my si taky myslíme, že by byla skvělá! :) Vstup na polskou železnici je naplánovan na konec letošního roku. Vstup se zpomalil kvůli nehodě v Přerově a novým objednávkám Ministerstva dopravy, které paradoxně znemožňují zvýšení dopravní obslužnosti. 15.8.2017 12:47
Radim Jančura (RegioJet): Ano, žádáme o licenci. 15.8.2017 12:49
OTÁZKA: Dobrý den, prosím, jakým způsobem je ve vašich vlacích udržováno hygienické prostředí pro práci s potravinami? Děkuji za osvětlení situace. Lenka
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Lenko, bezpečnost práce a hygiena jsou pro nás extrémně důležité (dodržujeme tzv, normy HACCP). 15.8.2017 12:48
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, v souladu s předpisy. 15.8.2017 12:49
OTÁZKA: Zdravím, chtěl jsem Vám oběma, respektive oběma společnostem poděkovat. Ještě pár let zpátky nebyla jiná možnost než jet s ČD, ale teď už si mohu svou cestu užít v pohodlných sedačkách Leo expressu nebo Regiojetu. Pravidelně Vás střídám, a musím říct, že jsem byl spokojen vždycky všude. Mějte se Kuba
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Kubo, moc děkujeme! 15.8.2017 12:49
Radim Jančura (RegioJet): Děkujeme za nás za oba :-). Nejsme vždy dokonalí, ale snažíme se. 15.8.2017 12:35
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké nedostatky vidíte v české infrastruktuře, především na hlavním koridoru do České Třebové. Zda můžete nějaké jmenovat. Co by šlo zlepšit. Například pro větší propustnost koridoru. Děkuji. Na tuto otázku se ptám, protože v jednom rozhovoru p. Kohler zmínil, že vidí mnoho věcí, které lze zlepšovat v klasické konvenční infrastruktuře. A já s tím jen souhlasím. Jan Jemelka
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Jemelko, jsem rád, že to vidíte stejně. Zlepšení musí začít v Praze rozšířením kapacity, aby radiální spoje mohly projíždět městem. Dále chybí kvalitní železniční spojení do Liberce, Karlových Varů, Zlína, Kladna a konec konců i do Brna, kde jezdí vlaky po stejné trase jako mají vlaky na severní Moravu. Zavedení evropského zabezpečovače ETCS, mimoúrovňových křížení železnice sníží počet mimořádných událostí a zvýší efektivitu celé železniční sítě. Dále vidím příležitost v modernizaci tratí mezi Vídní a Gmündem a tím navázání této trasy na spoje do Českých Budějovic a do Prahy, jako alternativa k trase přes Českou Třebovou. 15.8.2017 12:56
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, Honzo, stačily by dvě drobnosti, které by tomuto úseku koridoru moc pomohly: 1) více spojek, tzn. v případě uzavření koleje pro potřebu údržby je uzavřen jen co nejkratší úsek dané koleje 2) náhradní díly na všechny typy výhybek na skladu. Dojde-li k poruše výhybky, často to trvá týdny i měsíce, než se vyrobí chybějící unikátní část. Na výhybce se pak musí jezdit sníženou rychlostí. 3) případně zrušení dotovaných krátkých 4-5 vozových vlaků Praha - Ostravsko/Vsetínsko, které mohou bez dotací převzít soukromí dopravci 15.8.2017 12:24
OTÁZKA: Situaci dopravní infrastruktury považuji za velmi žalostnou. Přitom doprava je důležitým aspektem ekonomiky. Z dálnice D1 je soustavně největší parkoviště v ČR. Situaci by mohly odlehčit vlaky. Rád je využívám, ale ruku na srdce... z Brna do Prahy za 2h 30min. Z Brna do Olomouce za 1h 30m. Tento čas považuji za velmi tristní, hlavně pokud se jedná o propojení krajských měst. Výstavba páteřní VRT je diskutována neustále... přesto s žádným reálným výsledkem. Myslím, že na této otázce by se mohli dohodnout všichni zástupci politických stran. Myslíte ,že je reálná šance že člověk v 30 letech se sveze vlakem, kde bude jeho rychlost vyšší než např. u současných 85km/h mezi Brnem a Olomoucí? Děkuji Vám za odpověď. Petr H
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Petře H., díky za dotaz. Byl jsem teď nedávno v Číně, kde se jezdí běžně 300 km/hod., železnice je jediná dlouhodobě udržitelná forma dálkové dopravy a, jak říkáte, doprava je cévním systémem ekonomiky. Proto musíme udělat vše, aby se situace skutečně brzy zlepšila. 15.8.2017 13:00
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, věřím tomu, že ano. Andrej Babiš toto téma otevřel, ostatní strany to podpořily. Bude-li v tomto jednota, prosadí-li se nový zákon o liniových stavbách dle německého modelu, pak můžeme mít VRT i za 10 let. 15.8.2017 12:56
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se při každém problému ruší spoje? Zdá se mi, že se nepočítá s něčím takovým jako záložní souprava. Je velmi nepříjemné když se potřebuji někam dostat a pak je mi nabídnuta možnost vrácení peněz. Já peníze v tu chvíli nepotřebuji. Chci se dostat tam kam potřebuji. Marek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Marku, díky za dotaz. Rozumím a pracujeme na navýšení počtu vozidel. 15.8.2017 13:02
Radim Jančura (RegioJet): Marku, to je spíše otázka na Leo Express. Musím se Lea však zastat. Leo Express i RegioJet připravily business plán na Praha - Ostrava v době, kdy se jezdilo v tomto spojení za 500-600 Kč, očekávali jsme ceny okolo 300-500 Kč. Po vstupu RegioJetu snížily České dráhy ceny o 30 % pod nás a naše business plány se rozpadly. Je normální, že nově vstupující na sebe upozorní nízkou cenou, s tím, že časem ceny zvýší. Dominant, resp. monopolista jako byly ČD toto však nemůže, resp. může, ale jen do výše svých nákladů. Tzn. nesmí jezdit pod náklady. České dráhy byly ve ztrátě ještě i před naším vstupem, snížením cen a odlivem zákazníků se ztráta jen prohloubila... Co se stalo pak? RegioJet měl plné vlaky a přesto generoval smrtící ztrátu 100 mil. Kč. Jak z ní ven? Nákup dalších vagonů (což trvá, peníze netiskneme, banky vám ve ztrátovém projektu jen tak nedají) ekonomiku vyřešilo, snížili jsme náklady na sedačku, v roce 2015 jsme dosáhli zisk. Leo takovou možnost neměl. Proto musel risknout provoz bez záloh. Fantasticky se mu to dařilo, dokud nepřišly dvě nehody. 15.8.2017 13:06
OTÁZKA: Dobrý den pánové, Děkuji Vám oběma za vstup na české koleje, řada věcí se od té doby v pozitivním směru změnila (i u ČD). K otázce... V poslední době je trať mezi Prahou a Ostravou zasekaná, to negativně ovlivňuje dojezdové časy, flexibilitu a i nákladní dopravce. Cest jak uvolnit kapacitu moc není a zvýšit rychlost třeba i na 200km/h na trati kde jezdí i zmíněné cargo není dle mého řešením a vlaky jsou ve špičkách natažené na téměř maximum. Jak z toho ven? VRT za 15, 20 let je příliš daleko... Děkuji za odpověď a přeji příjemný den Martin K.
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Martine, VRT jsou dlouhodobý plán, krátkodobé a střednědobé řešení jsou soutěže na dopravce a drobné investice do infrastruktury. 15.8.2017 13:06
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, jediné řešení je VRT. I nákladní dopravci (sdružení v ŽESNAD) požadují, aby dálkové osobní vlaky vypadly na nové rychlé tratě, kde naopak nesmí pomalá regionální a nákladní doprava. Pokud začne tento stát řídit ten, kdo má vizi, můžeme mít VRT i za 10 let. Cesta je přes nový zákon o liniových stavbách na bázi německého modelu. Tzn. právo vstupovat (geologický průzkum) na cizí pozemky a právo stavby na vyvlastněných pozemcích, soudní či mimosoudní dohoda o ceně až poté. Bohužel, tento útok na vlastnictví ve veřejném zájmu je jediná cesta. Je aplikovaná v Německu, které z nedemokratických postupů určitě nelze obviňovat. 15.8.2017 12:31
OTÁZKA: Dobrý den, přes zimu v obou vašich společnostech docházelo k častým poruchám WC, jaké by bylo správné řešení, (popř. jak jste situaci řešili, pokud se opravdu stala), pokud by na soupravě nebylo jediné funkční WC? Děkuji za odpovědi. Tereza
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Terezo, taková situace naštěstí nenastala, pokud by se tak hypoteticky stalo, museli bychom odstavit vlak. 15.8.2017 13:08
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Terezo, asi si pamatujete, že tato zima byla nejsilnější a nejdelší za poslední léta. Zamrzala plnící hrdla, tzn. aby se mohla naplnit voda, musel se nejprve odsekat led. Stejné problémy měly i České dráhy. Příroda. 15.8.2017 12:54

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.