iDNES.cz

On-line duel

On-line duel Leo Express vs. RegioJet

Peter Köhler (Leo Express)

Radim Jančura (RegioJet)

velikost textu:
vydáno 15.8.2017 10:00
České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně několik milionů cestujících. Kam se bude odebírat česká železniční doprava? Jak budou soukromí provozovatelé reagovat na slibované rychlovlaky na českých kolejích? V on-line duelu budou odpovídat zástupci obou firem - za Leo Express Peter Köhler a za RegioJet Radim Jančura.
OTÁZKA: Dobrý den, na jaké tratě se vůbec vydáváte, vím jen o Praha-Ostrava? Petr
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Petře, Praha - Ostrava je naše historicky první trasa, postupně jsme přidali spojení do Starého Města a do Košic. Celkem spojujeme vlaky a autobusy přes 80 měst v 6 zemích - kromě ČR také Slovensko, Polsko, Ukrajinu, Rakousko a Německo. Jezdíme tedy například do Krakowa, k Baltskému moři, do Lvova, do Mukačeva (posíláme tajný tip na cyklovýlet :), do Mnichova, do Vídně nebo do Slazburku. Nyní expandujeme v Polsku a v Německu. Na podzim už to bude 7 zemí, spouštíme autobusovou linku do Budapešti. Poslední spuštěnou linkou je minibusová doprava od pražského hlavního nádraží na letiště. 15.8.2017 11:07
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Petře, dnes my i Leo provozujeme vlaky nejen z Prahy do Ostravy a na Slovácko, ale také z Prahy do Košic. Dále RegioJet provozuje vlaky Praha - Brno - Bratislava a od prosince budeme jezdit s vlaky i do Vídně. Vše bez jediné koruny dotací na náš provoz. České dráhy na obou linkách dostávají 440+300=740 milionů korun. Tyto dotace skončí nejpozději k 12/2019, neboť jim končí smlouva se státem. RegioJet navíc provozuje státem objednávané, tedy dotované, spoje mezi Bratislavou a Komárnem. 15.8.2017 11:04
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete v blízké budoucnosti akvizici jednotek s naklápěcí skříní, pro další snížení cestovních dob na obloukovitých tratích? Případně, jste připraveni, až se SŽDC jednou KONEČNĚ dohoupe k prolomení rychlosti 160km/h a dočkáme se "mýtické" dvoustovky? Kupříkladu v Rokycanském tunelu před Plzní? Díky a ať se daří, G. George017
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Georgi, nyní vyvíjíme nové jednotky, které se budou montovat v Číně, u kterých se počítá s mnoha inovativními řešeními, naklápěcí technika k tomu nebude patřit. Snížit cestovní dobu lze jak navýšením maximální rychlosti, tak zvýšením dynamiky vozů. Jak možná víte, máme přes 13 kW/tunu poměr výkon k hmotnosti, to znamená nejlepší dynamiku v ČR. Samozřejmě podporujeme zvýšení maximální rychlosti. Zároveň musí jít zvýšení rychlosti ruku v ruce se zajištěním bezpečnosti, zejména na mimoúrovňové přejezdy při křížení koridoru. 15.8.2017 11:17
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, upřímně, naklápěcí skříně byl největší omyl státního dopravce. Moc drahá technologie, drahá údržba a jízdní doba na Praha - Ostrava se zkrátila max o 5-8 minut. Naše vagony umí 200 km/hod, naše nové lokomotivy také. Byla chyba, že se na tuto rychlost nepřekopávaly všechny koridory. 15.8.2017 11:09
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal obou pánů, jejichž firmy dokázaly zkultivovat na několika významných trasách cestování vlakem směrem k západním standardům 21. století, zda je v budoucnu možné pokrýt ještě větší část tratí z hlediska výnosnosti firem, pokud se stát konečně oprostí dojení ČD a jejich standardů 70. let tak, aby pouze uměle konkuroval přirozené konkurenci na českých tratích? Děkuji a přeji hodně úspěchů! Petr Vinař
Peter Köhler (Leo Express): Díky moc, pane Vinaři, za dotaz (i za pochvalu). Rádi bychom jezdili i na dalších trasách, deklarovali jsme zájem o provoz do Českých Budějovic a do Lince, dávali jsme nabídku na provoz expresu do Mnichova, Ministerstvo ale nabídky odmítlo a automaticky zadalo ČD, bez porovnání finanční nabídky a přínosů pro cestující. Budoucnost přinese navíc větší úroveň autonomizace dopravy, pokud nedojde ke změně politického postoje, stane se železnice muzeem dopravy. 15.8.2017 11:23
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Petře, je potřeba říci, že existují dva světy. 1) Svět nedotované dálkové dopravy typu EC/IC/Ex. V celé západní Evropě jezdí dálkové vlaky bez dotací, pouze v ČR a SR se dotují i tyto silné trasy, což je chyba. 2) A svět objednávaných vlaků. Pokud služba nevznikne spontánně působením trhu a je zde veřejný zájem, pak objednavatelé (stát/kraje) objednají vlaky u dopravce. Výše dotací by vždy měly být stanoveny soutěží, vítězí ten dopravce, který pro objednavatelem stanovený jízdní řád a kvalitu požaduje nejnižší dotaci. 15.8.2017 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, díky konkurenci jezdím do Prahy z Přerova rychleji a levněji. Kvalita se zlepšila na této trati i u ČD. Tu využívám až když jsou soukromé obsazeny. Kdy se vám podaří obsadit i další páteřní spoje. Děkuji Miron
Peter Köhler (Leo Express): Děkujeme, Mirone, to je otázka spíš na politiky než na nás. My jsme připraveni vstupovat na další trasy - nejen v dálkové dopravě, ale i v regionech. Zálěží na tom, zda bude chtít Česká republika otevřít trh konkurenci a lepší dopravě. Například v Německu je regionální doprava je většinou (přes 60 %) vysoutěžena a dálková doprava jezdí open access (tedy bez dotací). 15.8.2017 11:27
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, krom spojení Praha - Ostrava - Košice od prosince 2016 provozujeme spojení Praha - Brno - Bratislava, které se od letošního prosince rozšíří i o spojení až do Vídně. Další tratě plánujeme až od 12/2019. 15.8.2017 11:17
OTÁZKA: Dobrý den naše obec dává ročně do krajského fondu dopravní obslužnosti přes 600 000 Kč. V případě, že bychom odmítly, kraj hrozí odstřižením veškeré veřejné dopravy včetně vlaků. Když se obec rozhodne veřejnou dopravu provozovat sama, jak to udělali kolegové, ve formě tzv. "radiotaxi", musí čelit naschválům ve formě znepřístupění nádraží a škrtů finančních toků z kraje.Bude to někdy lepší, hodlá nějak ministerstvo dopravy tyhlety dopravní monopoly rozbít? Vydra Josef
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Vydro, děkujeme za dotaz. Máte pravdu, první a poslední míle do obcí jsou skutečně často opomíjené. (Proto jsme zavedli door2door dopravu minibusy). Jediná cesta jsou soutěže: konkurence bude motivována veřejné finance využít co nejlépe a nabízet skutečně atraktivní veřejnou dopravu. 15.8.2017 11:34
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, když ve vlaku zaplatíte jízdenku 100 Kč, dalších 300 Kč zaplatí za vás stát, resp. kraj. Dnes jdou dotace na vlaky neuvěřitelných 14 miliard Kč ročně, pokud se postupně celá železnice vysoutěží, ušetří se min. 30 % těchto nákladů. To je cesta i pro váš kraj, ve kterém sídlí vaše obec. K druhé části vaši otázky: nádraží je infrastruktura, na kterou musí mít přístup každý. Pokud je v tomto problém, obraťte se s podnětem na UOHS, tj. antimonopolní úřad v Brně. 15.8.2017 11:28
OTÁZKA: Pro majitele Leo- Vaše vlaky nejsou moc vhodné pro dálkové cesty- je tam strašně málo místa, spíš se zaměřte na kratší trasy. Jiřina
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Jiřino, děkujeme za poznámku. Vyvíjíme nové vlaky, které zohlední i Vaši poznámku i další zkušenosti, které jsme nasbírali za 5 let provozu. Než je spustíme, zkusila jste naši Prémium třídu s nejlepším komfortem cestování ve střední Evropě? :) 15.8.2017 11:37

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, je možné při současném vytížení hlavních tratí, dále navyšovat kapacitu vlaků? Najde se prostor pro náhradní řešení, např. výstavbu nových tratí? Děkuji. Jan Hrabal
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Hrabale, navýšit kapacitu můžete několika způsoby : a) zrušit překážky jako jsou úrovňové křížení silnice a železnice a zavedení ETCS pro celou dopravní síť (což je důležité také pro zvýšení bezpečnosti) b) výstavba nových tratí, c) zvýšení maximální rychlosti. Tyto možnosti musí jít ruku v ruce. Například, dnes je úzké hrdlo Praha - Česká Třebová, kde vedou všechny spoje do Polska, Slovenska i Rakouska, takže v případě mimořádné události stojí veškerá doprava tímto směrem. V ČR je priorita výstavba nové trati mezi Prahou a Brnem, ministerské plány počítají s výstavbou vysokorychlostního spojení mezi těmito městy. 15.8.2017 11:44
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Honzo. Ano, nové tratě pouze pro rychlou dopravu jsou budoucností železnice. Dálkové vlaky se na stejné infrastruktuře nesnesou s pomalou regionální a nákladní dopravou. Další možnost, jak uvolnit koridoru, je, že ministerstvo dopravy akceptuje nabídku RegioJetu na převzetí dotovaných vlaků Českých drah z Prahy do Žiliny a z Prahy do Brna bez dotací. Tím pádem by stát ušetřil přes 700 milionů Kč a kapacita by se tímto také uvolnila. 15.8.2017 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete provozování i některých vedlejších, regionálních tratí? Martin
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Martine, díky za dotaz - žádná trať pro nás není vedlejší, ale chápeme, kam míříte. O regionální dopravu máme zájem, kraje jsme s nabídkami oslovili a nyní jednáme o možnostech. Kdyby bylo na nás, už na regionální železnici jezdíme :) 15.8.2017 11:47
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, moc moc rádi. Toto však není otázka na dopravce, ale na objednavatele, tj. ministerstvo v případě dálkové dopravy a kraje v případě regionálky. Chytré kraje připravují soutěže, rychlejší kraje ušetří více, neboť bude o první soutěže velká bitka. Pomalé kraje ušetří méně. Naposledy Jihočeský kraj vysoutěžil tzv. Šumavské lokálky, tato regionálka získá od 12/2017 vyšší kvalitu a kraj ušetřil významný peníz. Lukrativní trasy nejsou ty hlavní jako Praha - Ostrava či Praha - Brno. Na těchto trasách většina dopravců prodělává, neboť se zde perou o zákazníka. Na všech ostatních je každý normální dopravce v zisku. Díky dotacím, podobně jako RegioJet na dotované trati Bratislava - Komárno. Tedy krom Českých drah, které i při 14 000 milionů ročně jsou stále i tak ve ztrátě. :-( 15.8.2017 11:45
OTÁZKA: Dobrý den. V jakém horizontu se dá očekávat váš komerční (nikoliv v závazku veřejné služby) vstup také na jiné tratě než z Prahy na Moravu? A které to mají být, pokud vůbec? Kuba
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Kubo, díky za dotaz - nyní jezdíme Praha - Zlínsko a Praha - Košice, připravujeme Praha - Polsko a v budoucnu se chystáme do Německa a do Rakouska. Nicméně, obecně v Evropě je pro komerční železniční dopravu omezený počet tras především kvůli nedodržování soutěžních pravidel a cenové predaci ze strany státních dopravců. 15.8.2017 11:51
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Kubo, bez dotací se dají v ČR provozovat pouze tyto tratě: Praha - Ostrava, Praha - Brno - Břeclav, Praha - Ústí n/L, Praha - Plzeň, Praha - České Budějovice. Vlaky Praha - Ostrava a Praha - Brno se dají bez dotací provozovat i v konkurenci dvou dopravců. Ostatní zmíněná spojení se bez dotací dají provozovat, ale pouze náhradou stávajícího dopravce. Nikoliv v konkurenci. 15.8.2017 11:49
OTÁZKA: Občas tvrdíte, že jste ochotni se dohodnout na uznávání jízdenek, ale že v tom brání ČD. Proč ale stále neuznáváte mezinárodní jízdenky (např. InterRail?). V tom vám ČD nebrání. A i takový soukromý rakouský WestBahn je uznává. Radek Janata
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Janato, na vytvoření jednotné jízdenky s Ministerstvem spolupracujeme. Chceme být součástí mezinárodních dohod, aby u nás platili také například jízdenky InterRail. Bohužel máme někdy pocit, že státní dopravci vytvářejí tyto tarify mezi sebou a menším dopravcům vstup komplikují. Ale pracujeme na změně, snad se to brzy změní. I proto jsme na jaře založili asociaci ALLRAIL, kde jsem v představenstvu a která sdružuje soukromé osobní dopravce a má za cíl více otevřít železniční trh. 15.8.2017 11:57
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, buď budu uznávat vše, nebo nic. Uznávání jízdenek je krok správným směrem, nebudeme ho dělat ale pro pár zahraničních cestujících s mezinárodní jízdenkou. To ztrácí smysl. :-( 15.8.2017 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, pánové. Co "lokálky"? Ty vás nelákají? Asi nejsou lukrativní. Ondřej
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Ondřeji, naopak, lákají. Všechny tratě jsou lukrativní. Prodal jsem před třemi svoje auto a cestuji veřejnou dopravou. Takže i jako uživatel, ale zejména jako dopravce, chci kvalitní regionální dopravu - zajišťovanou LEO express. 15.8.2017 12:01
Radim Jančura (RegioJet): Ondro, lokálky jsou nejlepší business. Cestující zaplatí 100 Kč jízdné a dopravce dostane dalších 300 Kč na dotacích. Je to stejně lukrativní business jako dotované regionální autobusy. Nemusíte bojovat o zákazníka, neboť vám ztrátu dotuje stát nebo kraje. Sen podnikatele. 15.8.2017 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, pěkně mě vaše společnosti štvou. Člověk chce v Pardubicích přestoupit na normální vlak do Prahy, ale ouha.. na trati zrovna jede černé nebo žluté peklo, které zabírá místo normálnímu vlaku. Dokud nebudete uznávat jízdenky ČD, tak jste pro většinu lidí naprosto zbyteční a škodliví. doufám že zkrachujete Honza
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Honzo, jízdenky ČD budeme rádi uznávat, s Ministerstvem pracujeme na návrhu jednotné jízdenky, ať můžete v Pardubicích přestoupit k jakémukoliv dopravci. 15.8.2017 12:03
Radim Jančura (RegioJet): Milý Honzo, normální vlak v celé západní Evropě je ten, co nestojí stát ani korunu. Jediný, kdo blokuje uznávaní jízdních dokladů, jsou České dráhy. RegioJet i Leo jsou, pokud vím, pro. 15.8.2017 12:02
OTÁZKA: (Leo Expres) Dobrý den, v jaké fázi výroby jsou vaše nové vlaky čínského výrobce. Kdy se s nimi setkáme na našich jkolejích? (Regiojet) Jak vyřešíte výpověď smlouvy o užívání smíchovského nádraží? Kam přesunete své zázemí od nového grafikonu? Děkuji hans.st
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Hansi, děkujeme za fundovaný dotaz. Jsme ve fázi návrhu dílčích technologických řešení, jakmile toto bude dokončeno, začne výroba skříní, dodávka jednotlivých dílů a následná montáž. Ke konci tohoto roku seznámíme veřejnost s návrhy vizualicí nových elektrických jednotek. Dodávka prvního vlaku je naplánovna na konec příštího roku, kdy začne proces schvalování vozidel. 15.8.2017 12:07
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, ze Smíchova nikdy neodejdeme. Nemáme kam. Je to infrastruktura, bez které se železniční doprava provozovat nedá. V Praze se vytrhaly kilometry kolejí, které zde dnes chybí. Očekává se velký rozmach železnice, jenže vlaky nemají kde parkovat. :-( 15.8.2017 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, pánové! Jistě víte, že z Prahy do Budějovic se výrazně vylepšuje železniční trať. Plánujete v budoucnu na této trati nasadit vlaky a postupně jimi nahradit Vaše autobusové spoje? Dotaz druhý: Za nedlouho končí 15leté období, ve kterém byly reginální spoje, financované kraji, zadány ČD bez výběrového řízení. Připravujete se na nadcházející výběrová řízení? Jiří Kocurek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Kocourku, toto byla přesně naše nabídka Ministerstvu na trať do Budějovic i na trať do Mnichova. Jenže Ministerstvo zadává ČD bez soutěže, bez ohledu na alternativní cenově výhodnější nabídky. Díky moc za druhý dotaz - o regionální dopravu máme velký zájem. Deklarovali jsme krajům zájem, připravujeme nabídky. V Německu mají přes 60 % vysoutěženo a velice si stav pochvalují. Například v Bavorsku koordinuje region 7 dopravců, mají integrovaný tarif a dopravci sice jezdí na jiných tratích, ale musí si obhájit, proč by jezdili vlakokilometr za víc než ten druhý nebo proč neposkytují stejně kvalitní servis. Efekt konkurence se tam projevil okamžitě ve prospěch cestujíících i veřejných rozpočtů. Není důvod, proč by tomu bylo v českých regionech jinak. 15.8.2017 12:14
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, Jirko, do Budějovic se dá jezdit bez dotací. Problém však je, že když tam přijdeme, České dráhy s dotacemi, nebo i bez dotací, zde patrně (zatím vždy tomu tak bylo) zůstanou. Není to trať pro dva dopravce. Tzn. zde přichází v úvahu jen soutěž. Ano, na soutěže se připravujeme. 15.8.2017 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, neplánujete vstoupit i na jiné tratě? například Kolín - Nymburk - Lysá n.L - Praha nebo Benešov - Praha a další příměstské? Lidí zde jezdí opravdu hodně :) Honza
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Honzo, radiály kolem Prahy jsou v katastrofálním stavu, infrastruktura kolem Prahy je nejhorší ve střední Evropě. Proto apelujeme na razantní investice a soutěže na dopravce. Deklarovali zájem, ale na příměstské trasy nelze vstoupit bez politického zadání. Takže ano, plánujeme, ale bude to možná ještě bohužel chvíli trvat. 15.8.2017 12:19
Radim Jančura (RegioJet): Rádi bychom, ale toto jsou tratě, které potřebují dotace, tzn. musí se vysoutěžit. 15.8.2017 12:13
OTÁZKA: Dobrý den, pánové, chtěl jsem se Vás zeptat, zda cítíte ze strany SŽDC, popřípadě ČD, určitý druh znevýhodňování - tedy, vaše soupravy musí např. čekat na výhybkách než projede jiný vlak nižší důležitosti, atd. Děkuji a pěkný den Jakub
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Jakube, díky za dotaz - při řízení provozu nejsme diskriminováni, i díky tomu, že naše vlaky mají rychlý dynamický rozjezd. Na druhou stranu zůstává nedořešen přístup k infrastruktuře nebo prodejním místům ČD, například na hlavním nádraží jsme před převodem nádraží na SŽDC jsme platili za pokladnu násobně vyšší nájem než ČD. Například v Německu a v Rakousku zobrazují státní dopravci v jízdních řádech ostatní dopravce, v České republice to neplatí. 15.8.2017 12:25
Radim Jančura (RegioJet): Nevím, že by se to stávalo. 15.8.2017 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, proč stojí jízdenka o Vánocích x násobně více než jindy? Milan
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Milane, máme dynamické řízení cen, tzv. yield management jako například letecké společnosti, to nám umožňuje lépe rozložit podptávku a nabídku. Takže pokud si jízdenku koupíte včas, pojedete i o Vánocích za výhodné jízdné. Doporučuji koupit si jízdenku v předstihu, vánoční jízdné je v předprodeji od října. 15.8.2017 12:28
Radim Jančura (RegioJet): Milane, to asi nebude otázka na mne. My máme 4 cenové tarify, sedlo, normál, špička, superšpička. Tzn. před Vánoci je patrně superšpička. Z Prahy do Ostravy v třídě Standard 399 Kč. Pokud by na této trati nejezdila konkurence, cestující by platili tzv. obyčejné kilometrické jízdné cca 480 Kč, plus místenka. Cena odráží nabídku a poptávku. 15.8.2017 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, pokud vím tak oba dopravci, chtějí přidávat nové spoje, ale zajímalo by mě kam je chtějí na koridoru nacpat? Už teď je tam přeplněno. Já musím bohužel využívat pro každodenní cestování os. vlak, který je neustále bržděn a opožďován kvůli předjíždění rychlíky všech dopravců. Např. v Chocni kvůli tomu stojí náš vlak ráno 20 min, aby nás mohli předjet vlaky Ostrava - Praha všech společností. honzak
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Honzo, máme obsazenost 70 % a ČD 27 %, tak to nejsme my, kdo jezdí s prázdnými vlaky na koridoru. Ale máte pravdu, je potřeba nastavit lepší pravidla pro efektivnější využití železnice. Například v Německu se železnice využívá 4x více než v Česku (a slibuji, že je to poslední příklad z Německa - ale železnici prostě umí využít lépe). 15.8.2017 12:33
Radim Jančura (RegioJet): Honzo, budoucností jsou nové vysokorychlostní tratě (VRT). Dálková doprava se nesnese s pomalou regionální a nákladní dopravou. Stát má možnost zrušit na této trati dotované expresy. Uvolnil by trat a ušetřil 440 mil. Kč. Je to v jeho rukou. 15.8.2017 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, v ČR existuje regionální trať, kde je obrovská přepravní poptávka, šlo jezdit bez dotací a přesto o ni žádný soukromý dopravce nemá zájem a jezdí tam dotované ČD. Praha-(Kladno)-Rakovník. Proč? Pavel Obdržálek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Obdržálku, už jsme se na tuto trať dívali, bohužel na této trati není nyní volná kapacita pro neobjednaný vlak. Úředníci zaspali modernizaci infrastruktury. 15.8.2017 12:34
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, Pavle, České dráhy nejsou dotované, protože jsou státní. Stát nesmí dotovat jakoukoliv firmu, dokonce ani svou. Může jen dotovat službu. Pokud budou kraje chtít ušetřit cca 30 %, mohou vypsat soutěže na celé provozní soubory, stanoví kvalitu (nízkopodlažnost, klimatizaci, stanoví kapacitu sedaček a vybere dopravce, který na provozování dané služby požaduje nejnižší dotace na 10-15 let. Nejnižší dotace má ten dopravce, který má nejnižší náklady (je efektivní) a nejvyšší příjmy (je nejkvalitnější, neboť věří, že díky kvalitě získá nejvíce nových cestujících). Cena jízdného je dána objednavatelem. 15.8.2017 12:23
OTÁZKA: Dobrý deň, neuvažujete o predĺžení spojov z Bratislavy ďalej smerom na Nové Zámky - Komárno/Štúrovo a Budapest?? Často ich využívam smerom do Budapesti a štátne sú dosť vyťažené, pričom služby v podstate žiadne... Osobne dochádzam zo Strakoníc denne do Českých Budějovíc a stav vozového parku vo vlakoch ČD je žalostný. Neplánujete prepojiť mestá Plzeň a České Budějovicovice ??? ďakujem Ľuboš
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Luboši, spoušíme novou linku Budapešt - Košice - Varšava. Do budoucna chceme na trasách, které zmiňujete, nasadit vlaky. Co se týká jižních Čech, to je moje srdcová záležitost, z Jindřichova Hradce pochází část mé rodiny, rád bych tam (i proto :) zlepšil dopravu. 15.8.2017 12:37
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, panu ministru Érsekovi jsme dali nabídku, že budeme bez dotací jezdit až do Štúrova. Nemá zájem. Andrej Danko by se zbláznil. Plzeň a České Budějovice jsou součástí rychlíků z Brna, na ně je zapotřebí dotace. Budou se v průběhu 10 let soutěžit. 15.8.2017 12:39
OTÁZKA: Dobrý den pánové, troufli byste si v případě možnosti jezdit i na horrorové trati Praha - HK - Trutnov? Horror je to pro nás každodenně dojíždějící cestující, "běžné" zpoždění Pha-Chlumec n cidl. a zpět 30-40 min.téměř každý den. Konkurence by se nám tady hodila ...Cestujících dojíždí do hl. města podle mého soudu dost, jen jsou ČD (platí i pro SŽDC) celkem ukradení :) Děkuji alespoň za soucit ... Pavel Veselka
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Veselko, o tuto trať máme zájem, trať má velký potenciál, ale je v současné sobě naprosto nekonkurenceschopná oproti dopravě autem. Držte nám palce, pracujeme na nabídce také na tuto trať. 15.8.2017 12:39
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Pavle, toto je pěkná trať, ale bez dotací to nelze. Podle plánu ministerstva dopravy se má také soutěžit. 15.8.2017 12:50
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete v budoucnu nějaké úpravy v oblasti jízdného, myslím tím určitý druh sjednocení jízdného tak, aby člověk nemusel tolik řešit který vlak (myslím tím kterého dopravce vlak) zrovna jede a hledat ten správný druh lístku (tu správnou pokladnu)? například budu chtít jezdit často Praha - Ostrava, koupím si tedy měsíční jízdenku, ale v současnosti jsem pak limitován na jednoho dopravce a omezený počet spojů - uvažujete (plánuje se) v budoucnu - v této oblasti nějaká změna? Toto považuji v současnosti za nějvětší limitaci, kterou otevření linek soukromým dopravcům přináší a nemyslím si, že je to neřešitelný problém. Jaromír Veber
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Vebre, máte pravdu, chceme to zjednodušit a mít tak jízdenku pro situaci, o které píšete. Pracujeme na tom s dalšími dopravci a s Ministerstvem. 15.8.2017 12:41
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, jsme připraveni akceptovat tzv. vzájemné uznávaní jízdenek. Ten, kdo to brzdil, byly České dráhy, neboť si naivně myslely, že tím zablokují soutěže. Pozor však!! Taková jízdenka z Prahy do Ostravy by stála 490 Kč!! Tolik stojí na 1 km jakýkoliv jiný vlak v síti Českých drah (tzv. obyčejné kilometrické jízdné), výjimkou je spojení z vybraných měst do krajských měst. Tzn., nakonec, než abyste zaplatila za toto "globální" jízdné 490 Kč, vyplatí se vám dívat se na nabídky jednotlivých dopravců. Na trati Praha - Ostrava je prostě dusno, ceny jsou nízké. Na jiných tratích, kde nebude taková válka, bude mít "globální" jízdenka smysl. Třeba právě časová (týdenní, měsíční). 15.8.2017 12:52
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete expanzi také na Polské železnice ? Např. trasa Praha - Ostrava - Katowice - Varšava - Gdaňsk by byla skvělá. Karel Janásek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Janásku, my si taky myslíme, že by byla skvělá! :) Vstup na polskou železnici je naplánovan na konec letošního roku. Vstup se zpomalil kvůli nehodě v Přerově a novým objednávkám Ministerstva dopravy, které paradoxně znemožňují zvýšení dopravní obslužnosti. 15.8.2017 12:47
Radim Jančura (RegioJet): Ano, žádáme o licenci. 15.8.2017 12:49
OTÁZKA: Dobrý den, prosím, jakým způsobem je ve vašich vlacích udržováno hygienické prostředí pro práci s potravinami? Děkuji za osvětlení situace. Lenka
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Lenko, bezpečnost práce a hygiena jsou pro nás extrémně důležité (dodržujeme tzv, normy HACCP). 15.8.2017 12:48
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, v souladu s předpisy. 15.8.2017 12:49
OTÁZKA: Zdravím, chtěl jsem Vám oběma, respektive oběma společnostem poděkovat. Ještě pár let zpátky nebyla jiná možnost než jet s ČD, ale teď už si mohu svou cestu užít v pohodlných sedačkách Leo expressu nebo Regiojetu. Pravidelně Vás střídám, a musím říct, že jsem byl spokojen vždycky všude. Mějte se Kuba
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Kubo, moc děkujeme! 15.8.2017 12:49
Radim Jančura (RegioJet): Děkujeme za nás za oba :-). Nejsme vždy dokonalí, ale snažíme se. 15.8.2017 12:35
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké nedostatky vidíte v české infrastruktuře, především na hlavním koridoru do České Třebové. Zda můžete nějaké jmenovat. Co by šlo zlepšit. Například pro větší propustnost koridoru. Děkuji. Na tuto otázku se ptám, protože v jednom rozhovoru p. Kohler zmínil, že vidí mnoho věcí, které lze zlepšovat v klasické konvenční infrastruktuře. A já s tím jen souhlasím. Jan Jemelka
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, pane Jemelko, jsem rád, že to vidíte stejně. Zlepšení musí začít v Praze rozšířením kapacity, aby radiální spoje mohly projíždět městem. Dále chybí kvalitní železniční spojení do Liberce, Karlových Varů, Zlína, Kladna a konec konců i do Brna, kde jezdí vlaky po stejné trase jako mají vlaky na severní Moravu. Zavedení evropského zabezpečovače ETCS, mimoúrovňových křížení železnice sníží počet mimořádných událostí a zvýší efektivitu celé železniční sítě. Dále vidím příležitost v modernizaci tratí mezi Vídní a Gmündem a tím navázání této trasy na spoje do Českých Budějovic a do Prahy, jako alternativa k trase přes Českou Třebovou. 15.8.2017 12:56
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, Honzo, stačily by dvě drobnosti, které by tomuto úseku koridoru moc pomohly: 1) více spojek, tzn. v případě uzavření koleje pro potřebu údržby je uzavřen jen co nejkratší úsek dané koleje 2) náhradní díly na všechny typy výhybek na skladu. Dojde-li k poruše výhybky, často to trvá týdny i měsíce, než se vyrobí chybějící unikátní část. Na výhybce se pak musí jezdit sníženou rychlostí. 3) případně zrušení dotovaných krátkých 4-5 vozových vlaků Praha - Ostravsko/Vsetínsko, které mohou bez dotací převzít soukromí dopravci 15.8.2017 12:24
OTÁZKA: Situaci dopravní infrastruktury považuji za velmi žalostnou. Přitom doprava je důležitým aspektem ekonomiky. Z dálnice D1 je soustavně největší parkoviště v ČR. Situaci by mohly odlehčit vlaky. Rád je využívám, ale ruku na srdce... z Brna do Prahy za 2h 30min. Z Brna do Olomouce za 1h 30m. Tento čas považuji za velmi tristní, hlavně pokud se jedná o propojení krajských měst. Výstavba páteřní VRT je diskutována neustále... přesto s žádným reálným výsledkem. Myslím, že na této otázce by se mohli dohodnout všichni zástupci politických stran. Myslíte ,že je reálná šance že člověk v 30 letech se sveze vlakem, kde bude jeho rychlost vyšší než např. u současných 85km/h mezi Brnem a Olomoucí? Děkuji Vám za odpověď. Petr H
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Petře H., díky za dotaz. Byl jsem teď nedávno v Číně, kde se jezdí běžně 300 km/hod., železnice je jediná dlouhodobě udržitelná forma dálkové dopravy a, jak říkáte, doprava je cévním systémem ekonomiky. Proto musíme udělat vše, aby se situace skutečně brzy zlepšila. 15.8.2017 13:00
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, věřím tomu, že ano. Andrej Babiš toto téma otevřel, ostatní strany to podpořily. Bude-li v tomto jednota, prosadí-li se nový zákon o liniových stavbách dle německého modelu, pak můžeme mít VRT i za 10 let. 15.8.2017 12:56
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se při každém problému ruší spoje? Zdá se mi, že se nepočítá s něčím takovým jako záložní souprava. Je velmi nepříjemné když se potřebuji někam dostat a pak je mi nabídnuta možnost vrácení peněz. Já peníze v tu chvíli nepotřebuji. Chci se dostat tam kam potřebuji. Marek
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Marku, díky za dotaz. Rozumím a pracujeme na navýšení počtu vozidel. 15.8.2017 13:02
Radim Jančura (RegioJet): Marku, to je spíše otázka na Leo Express. Musím se Lea však zastat. Leo Express i RegioJet připravily business plán na Praha - Ostrava v době, kdy se jezdilo v tomto spojení za 500-600 Kč, očekávali jsme ceny okolo 300-500 Kč. Po vstupu RegioJetu snížily České dráhy ceny o 30 % pod nás a naše business plány se rozpadly. Je normální, že nově vstupující na sebe upozorní nízkou cenou, s tím, že časem ceny zvýší. Dominant, resp. monopolista jako byly ČD toto však nemůže, resp. může, ale jen do výše svých nákladů. Tzn. nesmí jezdit pod náklady. České dráhy byly ve ztrátě ještě i před naším vstupem, snížením cen a odlivem zákazníků se ztráta jen prohloubila... Co se stalo pak? RegioJet měl plné vlaky a přesto generoval smrtící ztrátu 100 mil. Kč. Jak z ní ven? Nákup dalších vagonů (což trvá, peníze netiskneme, banky vám ve ztrátovém projektu jen tak nedají) ekonomiku vyřešilo, snížili jsme náklady na sedačku, v roce 2015 jsme dosáhli zisk. Leo takovou možnost neměl. Proto musel risknout provoz bez záloh. Fantasticky se mu to dařilo, dokud nepřišly dvě nehody. 15.8.2017 13:06
OTÁZKA: Dobrý den pánové, Děkuji Vám oběma za vstup na české koleje, řada věcí se od té doby v pozitivním směru změnila (i u ČD). K otázce... V poslední době je trať mezi Prahou a Ostravou zasekaná, to negativně ovlivňuje dojezdové časy, flexibilitu a i nákladní dopravce. Cest jak uvolnit kapacitu moc není a zvýšit rychlost třeba i na 200km/h na trati kde jezdí i zmíněné cargo není dle mého řešením a vlaky jsou ve špičkách natažené na téměř maximum. Jak z toho ven? VRT za 15, 20 let je příliš daleko... Děkuji za odpověď a přeji příjemný den Martin K.
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Martine, VRT jsou dlouhodobý plán, krátkodobé a střednědobé řešení jsou soutěže na dopravce a drobné investice do infrastruktury. 15.8.2017 13:06
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den, jediné řešení je VRT. I nákladní dopravci (sdružení v ŽESNAD) požadují, aby dálkové osobní vlaky vypadly na nové rychlé tratě, kde naopak nesmí pomalá regionální a nákladní doprava. Pokud začne tento stát řídit ten, kdo má vizi, můžeme mít VRT i za 10 let. Cesta je přes nový zákon o liniových stavbách na bázi německého modelu. Tzn. právo vstupovat (geologický průzkum) na cizí pozemky a právo stavby na vyvlastněných pozemcích, soudní či mimosoudní dohoda o ceně až poté. Bohužel, tento útok na vlastnictví ve veřejném zájmu je jediná cesta. Je aplikovaná v Německu, které z nedemokratických postupů určitě nelze obviňovat. 15.8.2017 12:31
OTÁZKA: Dobrý den, přes zimu v obou vašich společnostech docházelo k častým poruchám WC, jaké by bylo správné řešení, (popř. jak jste situaci řešili, pokud se opravdu stala), pokud by na soupravě nebylo jediné funkční WC? Děkuji za odpovědi. Tereza
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Terezo, taková situace naštěstí nenastala, pokud by se tak hypoteticky stalo, museli bychom odstavit vlak. 15.8.2017 13:08
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Terezo, asi si pamatujete, že tato zima byla nejsilnější a nejdelší za poslední léta. Zamrzala plnící hrdla, tzn. aby se mohla naplnit voda, musel se nejprve odsekat led. Stejné problémy měly i České dráhy. Příroda. 15.8.2017 12:54
OTÁZKA: Dobrý den, kdy jste jeli naposledy vlakem jiného dopravce a jak jste byli spokojeni ? Miguel
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, vlakem jiných dopravců jezdím poměrně často, i proto že nemám auto (ale v případě potřeby si jej půjčuji na Smilecar.com :). Často jezdím ČD i se zahraničními dopravci. Naposled jsem jel RegioJetem ...no, věděl bych, co zlepšit :) 15.8.2017 13:14
Radim Jančura (RegioJet): Jezdím s Českými drahami, v pohodě. Myslím, že na sobě zapracovali. Onehdy jsem jel na čundr na Vranovskou přehradu, rychlíky a regionálka to už je horší :-(. 15.8.2017 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete někdy do budoucna i spoje na trase Brno-(Přerov-)Ostrava? Současné spoje ná této trati od ČD jsou na otřesné úrovni na to, že jde o největší moravská města. Nějaká konkurence by zde určitě prospěla. Karel
Peter Köhler (Leo Express): Děkuji, Karle, za otázku, souhlasím s Vámi. 15.8.2017 13:15
Radim Jančura (RegioJet): Karle, moc rád bych, ale bez dotací by tato linka nefungovala. Budeme dávat Ministerstvu dopravy na tuto linku nabídku. 15.8.2017 12:43
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete nasadit vaše soupravy i mimo železníční koridor? Například trasa Praha - Havlíčkův Brod? Děkuji za odpověď LB Lenka Beckertová
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, paní Beckertová, to záleží na politicích a jejich vůli otevírat soutěže. 15.8.2017 13:16
Radim Jančura (RegioJet): Lenko, moc rádi, ale toto je trasa, kde jsou dotace nutné. Prosím, pochopte, že stát nedotuje České dráhy, ale linky - jako službu - bez ohledu na dopravce. Proto také stát oznámil, že vysoutěží všechny linky v České republice. K tomu se chystají i některé chytré kraje. 15.8.2017 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, neuvažovali jste o zavedení vlakové linky z Ostravy do Brna a dále z Bratislavy do Košic jižní cestou? A dále jak to vypadá s novými soupravami u Leo Expressu a vagony Astra u RegioJetu? Případně nezvažujete vstup i na regionální tratě, případně jaké jsou Vaše další plány na rozšiřování linek, třeba i v dalších letech? Děkuji za odpovědi! Jiří
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, Jiří, na Slovensku je situace turbulentní, rádi bychom tam expandovali. 15.8.2017 13:17
Radim Jančura (RegioJet): Dobrý den Jiří, Slováci se snaží RegioJet úplně ze Slovenska vyhodit. Dokonce schválili na toto zákon, který jim v tom má pomoci. Naštěstí se nás zastala Evropská komise, bohužel o tom více nemohu říci. Tzn. že by nás pustili dále do vnitrozemí, nepřipadá v úvahu. Leda pokud by Andrej Danko (SNS) vypadl z koalice. Zbývající dvě strany (Smer i Most Híd) jsou pro liberalizaci. 15.8.2017 12:50
OTÁZKA: Dobrý den, díky konkurenci jezdím do Prahy z Přerova rychleji a levněji. Kvalita se zlepšila na této trati i u ČD. Tu využívám až když jsou soukromé obsazeny. Kdy se vám podaří obsadit i další páteřní spoje. Děkuji Miron
Peter Köhler (Leo Express): Dobrý den, děkuji za zájem, Přerov je jedna z našich klíčových destinací, zároveň zde máte návazné autobusy do Zlínska. Určitě chceme v budoucnu jezdit na dalších trasách v tomto zajímavém regionu. Děkujeme za dotazy a zájem o železnici, potkáme se na palubách LEO Express nebo při půjčování aut na Smilecar.com :) 15.8.2017 13:21

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

zpět na osobnost