Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brusel chce radikálně zdražit podnikání, varuje expert na autodopravu

  9:00aktualizováno  13:31
Pokud začnou platit v Evropské unii pravidla pro minimální mzdu, která prosazuje Německo a Francie, mnoho českých dopravců může mít existenční problémy. Je o tom přesvědčen Jan Medvěd, zástupce sdružení autodopravců ČESMAD, který odpovídal v on-line rozhovoru čtenářům.

Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Medvěd patří ke kritikům nové směrnice, která by plošně aplikovala pravidla o stejné minimální mzdě pro výjezdní pracovníky včetně dalších nákladů, jako je stravné.

České firmy by kvůli tomu musely zdražit a ztratily by oproti například německým výhodu cenové konkurenceschopnosti, domnívá se Medvěd.

„Při aktuálním stavu dopravního trhu v liberalizované Evropě by akceptované požadavky Německa, Francie a případně dalších pravděpodobně vedly k existenčním potížím velkého počtu, zejména malých a středních českých dopravců,“ obává se zástupce ČESMAD. Věří, že nakonec zvítězí zdravý rozum a nová pravidla platit nebudou.

Podle Medvěda má zejména Francie a Německo zájem na tom, aby se snížila konkurenceschopnost dopravců z jiných zemí, protože by to pomohlo jejich dopravcům k zakázkám.

Opatření už pro řidiče kamionu ve Francii a v Německu platí. V Německu se však zatím moc nedodržuje ani nekontroluje, Francie dávala ještě výjimku a kontrolovat měla začít až minulý týden.

Opatření by možná nejvíce postihlo autodopravce. Ukázala to mimo jiné analýza analytické společnosti Next Finance na příkladu Německa. Měsíční mzdové náklady na jednoho řidiče v české mezinárodní kamionové dopravě by se tím zvýšily o 9 646 korun včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

ON-LINE ROZHOVOR

Odpovědi Jana Medvěda ze sdružení ČESMAD čtěte ZDE.

„K tomu musí dopravce přičíst náklady na administrativu, které jsou odhadem na jednoho řidiče a jeden stát 3 500 korun měsíčně,“ doplnil Jan Medvěd.

Třebaže není jasný rozsah povinností, které by pravidla stejné minimální mzdy přinesla, je zřejmé, že by mohly dopadnout nejen na dopravce, ale i ostatní poskytovatele služeb.

A podle Medvěda by na firmy dopadly další náklady administrativního rázu. Například kvůli evidenci pracovní doby, ukládání a překladu všech dokumentů, nebo najmutí kontaktního zástupce ve Francii, který bude jednat s úřady. „Dále musí český autodopravce, kromě minimální mzdy, řidiči vyplácet ještě stravné. To jsou opět peníze navíc, které domácí dopravce řidičům neplatí,“ dodal.

Může se hodit

Portál jobDNES.cz přináší každý den nové nabídky pracovních míst.

Zaměstnavatelům nabízí možnost najít vhodné uchazeče o práci.

Podle státního tajemníka pro evropské záležitosti při Úřadu vlády ČR Tomáše Prouzy však dopady nebudou tak fatální, jak někteří tvrdí. Směrnice se totiž nevztahuje na všechny případy práce v cizině a netýká se pracovníků na služební cestě. Prouza na blogu serveru Aktuálně.cz tvrdí, že česká firma musí pracovníkům vyslaným do ciziny vyplácet minimální mzdu dle místa vyslání už od roku 1996. Nynější směrnice pak zejména zavádí nutnost hradit i další příplatky a bonusy obvyklé v dané zemi.

Nikdo nám to nezaplatí

Zejména Německo a Francie se tímto způsobem snaží chránit svůj pracovní trh. V těchto zemích už opatření platí a na dopravce to má neblahý dopad. Objednatelé zboží to navíc odmítají kompenzovat vyššími cenami přepravného.

„Naopak, aniž by zvýšili přepravné, požadují od dopravce potvrzení, že německé/francouzské předpisy plní. A použijí argument, že mezinárodní autodoprava v Evropě je prakticky úplně liberalizovaná, takže zákazník obratem nahradí jednoho dopravce jiným. Dopravci přitom při neplnění hrozí pokuty až do výše 500 000 eur,“ uvedl Medvěd.

Podle něj inkasují dopravní firmy z východní části EU oproti těm západním zhruba o 10 až 13 procent méně a rozdíl musejí vyrovnat nižšími mzdami. Zvýšit je kvůli nízkým maržím prý nemůžou, a pokud si Německo a Francie prosadí své v celé EU, potom přestanou být české firmy konkurenceschopné.

Řidiči kamionů, kteří vyjíždějí do zahraničí, berou v průměru kolem 20 000 Kč hrubého a k tomu průměrně 12 500 čistého ve stravném. Řidiči, kteří vyjíždějí do zahraničí každý den, mohou dosáhnout i na dvojnásobek stravného.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.