Brusel chce radikálně zdražit podnikání, varuje expert na autodopravu

  9:00aktualizováno  13:31
Pokud začnou platit v Evropské unii pravidla pro minimální mzdu, která prosazuje Německo a Francie, mnoho českých dopravců může mít existenční problémy. Je o tom přesvědčen Jan Medvěd, zástupce sdružení autodopravců ČESMAD, který odpovídal v on-line rozhovoru čtenářům.

Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Medvěd patří ke kritikům nové směrnice, která by plošně aplikovala pravidla o stejné minimální mzdě pro výjezdní pracovníky včetně dalších nákladů, jako je stravné.

České firmy by kvůli tomu musely zdražit a ztratily by oproti například německým výhodu cenové konkurenceschopnosti, domnívá se Medvěd.

„Při aktuálním stavu dopravního trhu v liberalizované Evropě by akceptované požadavky Německa, Francie a případně dalších pravděpodobně vedly k existenčním potížím velkého počtu, zejména malých a středních českých dopravců,“ obává se zástupce ČESMAD. Věří, že nakonec zvítězí zdravý rozum a nová pravidla platit nebudou.

Podle Medvěda má zejména Francie a Německo zájem na tom, aby se snížila konkurenceschopnost dopravců z jiných zemí, protože by to pomohlo jejich dopravcům k zakázkám.

Opatření už pro řidiče kamionu ve Francii a v Německu platí. V Německu se však zatím moc nedodržuje ani nekontroluje, Francie dávala ještě výjimku a kontrolovat měla začít až minulý týden.

Opatření by možná nejvíce postihlo autodopravce. Ukázala to mimo jiné analýza analytické společnosti Next Finance na příkladu Německa. Měsíční mzdové náklady na jednoho řidiče v české mezinárodní kamionové dopravě by se tím zvýšily o 9 646 korun včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

ON-LINE ROZHOVOR

Odpovědi Jana Medvěda ze sdružení ČESMAD čtěte ZDE.

„K tomu musí dopravce přičíst náklady na administrativu, které jsou odhadem na jednoho řidiče a jeden stát 3 500 korun měsíčně,“ doplnil Jan Medvěd.

Třebaže není jasný rozsah povinností, které by pravidla stejné minimální mzdy přinesla, je zřejmé, že by mohly dopadnout nejen na dopravce, ale i ostatní poskytovatele služeb.

A podle Medvěda by na firmy dopadly další náklady administrativního rázu. Například kvůli evidenci pracovní doby, ukládání a překladu všech dokumentů, nebo najmutí kontaktního zástupce ve Francii, který bude jednat s úřady. „Dále musí český autodopravce, kromě minimální mzdy, řidiči vyplácet ještě stravné. To jsou opět peníze navíc, které domácí dopravce řidičům neplatí,“ dodal.

Může se hodit

Portál jobDNES.cz přináší každý den nové nabídky pracovních míst.

Zaměstnavatelům nabízí možnost najít vhodné uchazeče o práci.

Podle státního tajemníka pro evropské záležitosti při Úřadu vlády ČR Tomáše Prouzy však dopady nebudou tak fatální, jak někteří tvrdí. Směrnice se totiž nevztahuje na všechny případy práce v cizině a netýká se pracovníků na služební cestě. Prouza na blogu serveru Aktuálně.cz tvrdí, že česká firma musí pracovníkům vyslaným do ciziny vyplácet minimální mzdu dle místa vyslání už od roku 1996. Nynější směrnice pak zejména zavádí nutnost hradit i další příplatky a bonusy obvyklé v dané zemi.

Nikdo nám to nezaplatí

Zejména Německo a Francie se tímto způsobem snaží chránit svůj pracovní trh. V těchto zemích už opatření platí a na dopravce to má neblahý dopad. Objednatelé zboží to navíc odmítají kompenzovat vyššími cenami přepravného.

„Naopak, aniž by zvýšili přepravné, požadují od dopravce potvrzení, že německé/francouzské předpisy plní. A použijí argument, že mezinárodní autodoprava v Evropě je prakticky úplně liberalizovaná, takže zákazník obratem nahradí jednoho dopravce jiným. Dopravci přitom při neplnění hrozí pokuty až do výše 500 000 eur,“ uvedl Medvěd.

Podle něj inkasují dopravní firmy z východní části EU oproti těm západním zhruba o 10 až 13 procent méně a rozdíl musejí vyrovnat nižšími mzdami. Zvýšit je kvůli nízkým maržím prý nemůžou, a pokud si Německo a Francie prosadí své v celé EU, potom přestanou být české firmy konkurenceschopné.

Řidiči kamionů, kteří vyjíždějí do zahraničí, berou v průměru kolem 20 000 Kč hrubého a k tomu průměrně 12 500 čistého ve stravném. Řidiči, kteří vyjíždějí do zahraničí každý den, mohou dosáhnout i na dvojnásobek stravného.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Med z biofarmy měl být z EU, rozbor ukázal na zámoří

Falešný med Včelařství Thomayer.

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce nařídili stáhnout z regálů med od rodinné farmy Včelařství...

Najdete na iDNES.cz