Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brusel chce radikálně zdražit podnikání, varuje expert na autodopravu

  9:00aktualizováno  13:31
Pokud začnou platit v Evropské unii pravidla pro minimální mzdu, která prosazuje Německo a Francie, mnoho českých dopravců může mít existenční problémy. Je o tom přesvědčen Jan Medvěd, zástupce sdružení autodopravců ČESMAD, který odpovídal v on-line rozhovoru čtenářům.

Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Medvěd patří ke kritikům nové směrnice, která by plošně aplikovala pravidla o stejné minimální mzdě pro výjezdní pracovníky včetně dalších nákladů, jako je stravné.

České firmy by kvůli tomu musely zdražit a ztratily by oproti například německým výhodu cenové konkurenceschopnosti, domnívá se Medvěd.

„Při aktuálním stavu dopravního trhu v liberalizované Evropě by akceptované požadavky Německa, Francie a případně dalších pravděpodobně vedly k existenčním potížím velkého počtu, zejména malých a středních českých dopravců,“ obává se zástupce ČESMAD. Věří, že nakonec zvítězí zdravý rozum a nová pravidla platit nebudou.

Podle Medvěda má zejména Francie a Německo zájem na tom, aby se snížila konkurenceschopnost dopravců z jiných zemí, protože by to pomohlo jejich dopravcům k zakázkám.

Opatření už pro řidiče kamionu ve Francii a v Německu platí. V Německu se však zatím moc nedodržuje ani nekontroluje, Francie dávala ještě výjimku a kontrolovat měla začít až minulý týden.

Opatření by možná nejvíce postihlo autodopravce. Ukázala to mimo jiné analýza analytické společnosti Next Finance na příkladu Německa. Měsíční mzdové náklady na jednoho řidiče v české mezinárodní kamionové dopravě by se tím zvýšily o 9 646 korun včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

ON-LINE ROZHOVOR

Odpovědi Jana Medvěda ze sdružení ČESMAD čtěte ZDE.

„K tomu musí dopravce přičíst náklady na administrativu, které jsou odhadem na jednoho řidiče a jeden stát 3 500 korun měsíčně,“ doplnil Jan Medvěd.

Třebaže není jasný rozsah povinností, které by pravidla stejné minimální mzdy přinesla, je zřejmé, že by mohly dopadnout nejen na dopravce, ale i ostatní poskytovatele služeb.

A podle Medvěda by na firmy dopadly další náklady administrativního rázu. Například kvůli evidenci pracovní doby, ukládání a překladu všech dokumentů, nebo najmutí kontaktního zástupce ve Francii, který bude jednat s úřady. „Dále musí český autodopravce, kromě minimální mzdy, řidiči vyplácet ještě stravné. To jsou opět peníze navíc, které domácí dopravce řidičům neplatí,“ dodal.

Může se hodit

Portál jobDNES.cz přináší každý den nové nabídky pracovních míst.

Zaměstnavatelům nabízí možnost najít vhodné uchazeče o práci.

Podle státního tajemníka pro evropské záležitosti při Úřadu vlády ČR Tomáše Prouzy však dopady nebudou tak fatální, jak někteří tvrdí. Směrnice se totiž nevztahuje na všechny případy práce v cizině a netýká se pracovníků na služební cestě. Prouza na blogu serveru Aktuálně.cz tvrdí, že česká firma musí pracovníkům vyslaným do ciziny vyplácet minimální mzdu dle místa vyslání už od roku 1996. Nynější směrnice pak zejména zavádí nutnost hradit i další příplatky a bonusy obvyklé v dané zemi.

Nikdo nám to nezaplatí

Zejména Německo a Francie se tímto způsobem snaží chránit svůj pracovní trh. V těchto zemích už opatření platí a na dopravce to má neblahý dopad. Objednatelé zboží to navíc odmítají kompenzovat vyššími cenami přepravného.

„Naopak, aniž by zvýšili přepravné, požadují od dopravce potvrzení, že německé/francouzské předpisy plní. A použijí argument, že mezinárodní autodoprava v Evropě je prakticky úplně liberalizovaná, takže zákazník obratem nahradí jednoho dopravce jiným. Dopravci přitom při neplnění hrozí pokuty až do výše 500 000 eur,“ uvedl Medvěd.

Podle něj inkasují dopravní firmy z východní části EU oproti těm západním zhruba o 10 až 13 procent méně a rozdíl musejí vyrovnat nižšími mzdami. Zvýšit je kvůli nízkým maržím prý nemůžou, a pokud si Německo a Francie prosadí své v celé EU, potom přestanou být české firmy konkurenceschopné.

Řidiči kamionů, kteří vyjíždějí do zahraničí, berou v průměru kolem 20 000 Kč hrubého a k tomu průměrně 12 500 čistého ve stravném. Řidiči, kteří vyjíždějí do zahraničí každý den, mohou dosáhnout i na dvojnásobek stravného.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Zpátky ke kořenům a využít hrozny dvakrát. Vinaři zpracovávají i slupky

Ilustrační foto

Mladé víno z letošního ročníku už je na stolech. Úroda z vinohradů se ale pořád zpracovává. Vinaři totiž vymýšlejí...

Čínská CEFC chce koupit podíl ve společnosti, která vlastní televizi Nova

Nová grafika televize Nova

Čínská energetická a investiční skupina CEFC a česko-slovenská finanční skupina Penta Investment chtějí koupit od...

Nejsexističtější reklama roku: o titul se uchází Bernard i česká policie

Sexistická reklama Policie ČR.

Kampaň na černou dvanáctku a další piva z pivovaru Bernard nechtěně soutěží v hlasování o nejsexističtější reklamu roku...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.