Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

On-line rozhovor s šéfem Českých drah

Josef Bazala, generální ředitel Českých drah
velikost textu:
vydáno 1.10.2007 10:00
Železnice své zákazníky v poslední době zásobuje mnohými novinkami. Od prvního ledna si například cestující ve vagonech nezapálí, dráhy ale také chystají nové spoje, přidávají expresy. O tom, co se děje na drahách diskutujte s jejich šéfem Josefem Bazalou.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. října 2007 do 10:22

OTÁZKA: Nepřipadá vám trapné holedbad se úspěchy, když jediné co vám jde opravdu dobře je pózovat někde se sbíječkou a v blembáku? Myslíte si, že úspěšnou společnost vybudujete tím, že naštvete a znechutíte naprostou většinu zaměstnanců? Není ubohé chvástat se jakousi "vstřícností k zákazníkům" a přitom z vysoka kašlat na jejich bezpečnost, kdy jsou naprosto nekoordinovaně spouštěny trestuhodně nepřipravené výluky??? Pozorovatel
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Výluky jsou vyvolány stavební činností SŽDC a výlukové rozkazy připravujeme společně tak, aby byl dopad na zákazníky co nejmenší spolu se zachováním bezpečnosti provozu. S Vaším názorem nemohu souhlasit. 1.10.2007 10:58
OTÁZKA: Dobry den, chystá se privatizace ČD Cargo? Připravuje se už vstup strategických partnerů do ČD Cargo? Koho a kdy ? tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Viz výše 1.10.2007 10:58
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat co děláte pro převedení kamionů na železnici? Vždyť se už dneska ani nedá po dálnicích bezpečně jezdit! Není dne, kdy by nebyl rozsypaný tirák na D1. Nebo se vzájemně předjíždí půl hodiny! Děkuji Tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi, nicméně pro komplexní řešení je třeba vybudovat nové logistické terminály, které umožní, aby silniční a železniční doprava spolupracovala. Na dlouhou vzdálenost pojede zboží po kolejích, v místě se pak rozveze po silnici. Realizace logistických terminálů už začala, první připravujeme v Lovosicích, po nich bude následovat Brno a Ostrava. Pro organizaci těchto přeprav jsme založili dceřinou společnost ČD Logistics. 1.10.2007 11:01
OTÁZKA: Dobry den, proč se vlastně oddělí osobní a nákladní doprava ? Není lepší, aby byly pod jednou velkou společností ? petr
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Není to lepší, jdeme stejnou cestou, jako zbytek Evropy. V EU platí, že nákladní doprava je plně komerční a liberalizovanou činností. Naopak osobní doprava je jednotlivými státy spolufinancována prostřednictvím tzv. závazku veřejné služby. V podmínkách ČD zatím bohužel platí, že komerční nákladní doprava dofinancovává dopravu osobní, čili službu veřejnosti. To vede ke křížovému financování, které není v souladu s legislativou EU. V konečném důsledku to limituje také konkurenceschopnost nákladní dopravy, která tak nemůže celé zisky investovat do své vlastní obnovy a rozvoje. 1.10.2007 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, na trati Praha - Č. Budějovice je možné jet s kolem pouze na povinnou rezervaci a to na všech spojích. Proč byla povinná rezervace zavedena? Na trati Praha Plzeň, Praha Ústí n.L. nic takového není. Není to jen snaha vydělat? Je mi jasné , když si nerezervuji nemusí být místo, ale proč mě k tomu nutit? Jan Vávra
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Povinná rezervace na této trati byla zavedena z důvodu rozsáhlé výlukové činnosti, potřebujeme při náhradní autobusové dopravě objednat i nákladní vozidlo pro kola a je nezbytné dopředu vědět, kolik kol jede. 1.10.2007 11:06
OTÁZKA: Dobry den, kdy dojde k odčlenění nákladní a osobní dopravy ? jirka
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Předpokládám, že 1. 12. 2007 1.10.2007 11:07
OTÁZKA: Přeji hezký den! V pendolinu vám dělají PR Gott, Berdych a další. To určitě něco stojí! Jste si opravdu jistý, že to Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Andrea Majská Andrea Majská
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Předpokládám, že Vás zajímá efektivita PR. Určitě to má smysl, jen mezi Prahou a Ostravou pendolina přilákala 30% nových cestujících, kteří dříve vlakem nejezdili. A o ty nám jde především. I na ostatních spojích SC je to podobné. 1.10.2007 11:10
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte si, že můžete konkurovat na poli mezinárodních spojení s cenami vlaků, které jsou do většiny evropských destinací dražší, než jsou ceny letenek? Jaroslav Jirků
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Určitě můžeme, nabízíme řadu akvizičních a relačních slev. Celková cena není narozdíl od letenek produktem pouze ČD, ale součtem tarifů všech zúčastněných železnic, které výrazně ovlivňují výslednou cenu. Navíc už od prosince připravujeme novou speciální nabídku pro cesty z Prahy do Berlína nebo z Brna do Drážďan. 1.10.2007 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, podle výsledku loňské kontrolní akce NKÚ dosáhla kumulovaná ztráta ČD od jejího založení v roce 2003 do 30. 6.2006 vyše 2,720 mld. Kč, přičemž v okruhu osobní dopravy činila 10,764 mld. Kč. To tedy asi mj. znamená, že jste museli dohromady 8 mld. Kč věnovat na snížení této ztráty – odkud jste je vzali, když z (údajně) ziskové nákladní dopravy hradíte (údajnou) ztrátu osobní dopravy „pouze“ částkou okolo 700 mil. ročně ? Petr Kadeřávek
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Nemáte pravdu, ztráta v osobní dopravě je hrazena nákladní dopravou ve výši cca 1,4 miliardy korun ročně, dále je hrazena ze zisků z ostatních činností a ostatního podnikání. Navíc, kumulovaná ztráta v letech 2003 až 2005 byla zaúčtována snížením emisního ážia. Kumulovaná ztráta, která je na účtě minulých ztrát, je ve výši 449 milionů z roku 2006, letos je předpoklad, že ČD dosáhnou zisku 50 milionů. Dojde tedy ke snížení této ztráty. Z výše uvedeného vyplývá, že ČD jsou z ekonomického hlediska v dobré kondici. Moc Vám všem děkuji za diskusi a za zájem o České dráhy. Bohužel, náš čas pro chat je už u konce, přeji Vám hezký den a nashledanou v našich vlacích. Josef Bazala 1.10.2007 11:19

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.