iDNES.cz

On-line rozhovor s šéfem Českých drah

Josef Bazala, generální ředitel Českých drah
velikost textu:
vydáno 1.10.2007 10:00
Železnice své zákazníky v poslední době zásobuje mnohými novinkami. Od prvního ledna si například cestující ve vagonech nezapálí, dráhy ale také chystají nové spoje, přidávají expresy. O tom, co se děje na drahách diskutujte s jejich šéfem Josefem Bazalou.
OTÁZKA: Jezdíme pravidelně vlakem z Prahy do Českých Budějovic a většinou dojedeme třeba 10 i 15 minut zpoždění. Proč nemůžete jezdit včas? petr
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Právě probíhá rozsáhlá rekonstrukce tratě právě mezi Prahou a Č. Budějovicemi, která je součástí IV. koridoru. Cílem modernizace je zvýšení traťové rychlosti na 160 km/h a pro České dráhy to má v současnosti bohužel negativní dopad na včasnost některých vlaků. Například na rozdíl od stavby dálnic se koridory budují na stávající infrastruktuře a bez určitého omezení to bohužel prostě nejde. Dokončení tohoto koridoru se předpokládá kolem roku 2016, ovšem už v příštím roce by mělo dojít k výraznému navýšení prostředků i na rekostrukci železničních koridorů. Proto věříme, že dojde k urychlení termínu výstavby. Zároveň se tímto cestujícím omlouváme za tato omezení. 1.10.2007 10:06
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je další strategie ČD v oblasti údržby kolejových vozidel. Pracuji v oblasti konstrukce a výroby KV, takže mám celkem solidní přehled o nepěkném stavu v této oblasti u ČD (nejsem zaměstnanec ČD). Před několika měsíci jste vyhlásil, že jediné rezervy vidíte právě v této oblasti. Jak bude potom vypadat údržba? V celé síti ČD není např. k dispozici jediný OPRAVDOVÝ podúrovňový soustruh, ty staré herky v Ústí, Nymburce apod. jsou již dávno za zenitem. Přitom kvalitní funkce pojezdů vozidel má zásadní vliv na provozní náklady. Po modernizovaných koridorech jezdí vozy s podvozky typu Görlitz V, jejichž čepové vedení vykazuje nadlimitní tolerance, to vše s drastickým dopadem na dynamické účinky vozidla na trať (rozkmitávání pojezdů v příčném směru). Na tyto skutečnosti je poukazováno již více než deset (!!!) let. Přesto se s tím stále setkáváme. Stále mluvíte o koupi moderních vozidel (to je samozřejmě nutné), ale nedokážete se postarat ani o ta, která momentálně máte... Proč např. nebyly jednotky 471 nebo 680 koupeny i s údržbou na 15-20let, jako je to dneska běžné? Mimochodem rachotící odpadkové koše ve vlajkových lodích ř. 471, to je taky ukázka toho, jak si ČD všímá stavu vozidel... :-( Dusan Havlicek
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Jsem si vědom nedostatků, které jsou spojeny s technickým stavem našeho vozového parku, a proto jsme připravili a postupně realizujeme několik programů na obnovu vozového parku. Jde například o obnovu vozového parku v regionální dopravě (roční investice cca 900 mil. Kč), o nákupy z prostředků z úvěrů EUROFIMA (850 mil. Kč ročně), o investice z vlastních zdrojů ve výši cca 1,5 mld Kč ročně a pro finanční období na roky 2008 - 2013 se připravují Regionální operační programy v celkové výši 16 miliard korun. Co se týká údržby, zvýšili jsme meziročně finanční prostředky v této oblasti o 20%, od vzniku dceřiné společnosti DPOV, a.s., si zároveň slibujeme, že tato společnost provede nezbytné investice do moderního technického vybavení. Jsou to mimo jiné i technické prostředky o kterých se zmiňujete. Není pravdou, že naše jediné rezervy jsou jen v technickém stavu vozidel, další rezervy vidíme i ve stavu osobních nádraží. Proto jsme už před dvěma lety zahájili program na jejich obnovu, tzv. Živá nádraží. 1.10.2007 10:16
OTÁZKA: Ing.Josef Bazala (www.cd.cz): "Náš cíl je jediný: posílit image Českých drah coby přepravce, který se dynamicky mění a cestujícím stále více nabízí služby s vysokou přidanou hodnotou. Proto představujeme strategii Živé nádraží právě pod touto značkou; proto zároveň hodláme z nádraží učinit místa, která budou reprezentativní součástí center českých a moravských měst." Domníváte se, že nahrazením služby úschovny kol hernou s výherními automaty (Prostějov hl. n.) nádraží dostatečně ožije a stane se reprezentativní součásti města? Nebylo by v rámci dynamicky se měnící image ČD vhodné komplexní sortiment služeb s vysokou přidanou hodnotou rozšířit též o výkupnu barevných kovů a zastavárnu s celonočním provozem? PS: A než začnete argumentovat ekonomickými důvody (ano, jsem schopen pochopit, že úschovna kol není žádný zlatý důl), tak mi prosím zkuste vysvětlit, k jaké úspoře dojde, když pracovník, který obsluhu zajišťoval (jako jednu ze svých pracovních činností) ve stanici nadále je (personální náklady se nezmění, pouze klesnou tržby) a hned vedle je zcela nevyužitý prostot bývalé odchodové haly. Radoslav Řezníček
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Cílem projetku Živá nádraží je nabídnout všem návštěvníkům široké spektrum služeb, aby se nádraží nestalo jen místem, kde si koupíte jízdenku. Jde především o kavárny, obchody, služby (včetně úschoven), které jsou a budou poskytovány síťovými operátory pod jednotnou značkou s garantovanou úrovní služeb. Herny povolujeme jen ve vyjímečných případech, pokud provozovatel garantuje předem stanovenou úroveň služeb. Stejným směrem se vydávají také evropská letiště, nákupní galerie a další. 1.10.2007 10:31
OTÁZKA: Dobrý den, chci se Vás zeptat, (1) proč při výlukách mají často přednost nákladní vlaky před osobními? (2) proč již pár let platí, že vlaky od Kralup nad Vltavou musí několik minut čekat před Masarykovým nádražím až tam bude volná kolej? (3) proč mi na nádraží není nikdo schopen sdělit ani přibližně, jaké bude zpoždění? (4) proč mi někteří starší průvodčí ve vlaku tykají, ačkoliv jsem je v životě neviděl? Kamil
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: 1) Obecně naopak platí, že při výlukách mají přednost vlaky s cestujícími (podle kategorie vlaku), nákladní dopravu v takovém případě přesouváme především do nočních hodin. 2) Na Masarykově nádraží právě končí velká rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, k podobným situacím by už nemělo docházet. 3) S tím, jak naši zaměstnanci informují cestující nejsem často také spokojen, k nápravě byla přijata řada opatření. 4) Pokud Vám vlaková četa tyká, není to v pořádku! V takovém případě určitě pošlete prosím stížnost. 1.10.2007 10:37
OTÁZKA: Dobrý den, Jaká je prosím budoucí koncepce zásobování na ČD a.s.. Předpokládá se vznik dceřinné společnosti, která bude mít na starosti zásobování ČD a.s. náhradními díly, nebo zůstane jako podpůrná činnost součástí mateřské ČD a.s. ? Případně půjde ČD a.s. cestou outsourcingu? Ing. Petr Nešetřil
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Pro tuto činnost prozatím nepředpokládáme zakládání dceřiné společnosti, nicméně výrazně snižujeme stav zásob a zlepšujeme celkovou ekonomiku této oblasti. 1.10.2007 10:39
OTÁZKA: Dobry den, chystá se privatizace ČD Cargo? Připravuje se už vstup strategických partnerů do ČD Cargo? Koho a kdy ? tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Privatizace a vstup strategických partnerů se nepřipravuje. Toto rozhodnutí musí být učiněno na úrovni vlády. My připravujeme vznik dceřiné spol., která bude ze 100% vlastněna skupinou České dráhy. Vznik předpokládám k 1. prosinci 2007. 1.10.2007 10:41
OTÁZKA: Změní se něco ve vlacích na hraničních přechodech po vstupu do Schengenu? Přijde mi naprosto nesmyslné, aby écéčka zastavovaly v malých vesnicích jen kvůli hranicím. Třeba Petrovice u Karviné nebo Kúty... Pavel Zavadil
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Ano, chystáme už od ledna řadu změn. Například v Petrovicích u Karviné či v Horním Dvořišti by už neměly dálkové mezinárodní vlaky kvůli hraničním kontrolám zastavovat. 1.10.2007 10:43
OTÁZKA: Aby mohlo být pendolino Super, mělo by jezdit do více míst v Evropě. Uvažujete o rozšíření destinací - např. Berlín, Mnichov, Varšava, Linec, Curych, Paříž? Marcela
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Do budoucna budou podobné úvahy zcela reálné, teď aktuálně s tím nepočítám, naše rychlovlaky jsou vytíženy na maximum v rámci stávajících spojů. 1.10.2007 10:44
OTÁZKA: Dobrý den, chci se optat - to že má vlak zpoždění se dozvím na idosu v poloze vlaku, je někde možno zjistit důvody zpoždění? Děkuji Kamil Novotný
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Doporučuji zavolat na naši zákaznickou linku 840 112 113. Nejlepší ovšem je kontaktovat přímo naše zaměstnance na nádraží či ve vlaku. 1.10.2007 10:45
OTÁZKA: Proč ČD nechtějí umožnit nastupovat cestujícím do Pendolin v Bohumíně, když tam dvě Pendolina stejně zajíždějí? To musejí ti chudáci vystoupit v Ostravě a více než půl hodiny zbytečně čekat na os. vlak. Vyjádření náměstka Koláře, že už mezi Ostravou a Bohumínem nefunguje bufet je směšné, když četa JLV a i průvodčí jsou z Bohumína … Domovská stanice Bohumín
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Koncept tohoto vlaku je postaven na spojení krajských měst a metropolí. Mimochodem, podle rozsáhlého marketingového průzkumu jsme zjistili, že poptávka po přímém spojení vlaky Pendolino z a do Bohumína je naprosto minimální. 1.10.2007 10:46
OTÁZKA: Dobry den, jak se stavite k ruseni vlakovych spoju nebo dokonce celych trati, napriklad trat 063 Kopidlno - Dolni Bousov, kde bude zeleznicni doprava nahrazena autobusy. Pripadne, kde mohu vratit nedavno porizenou kartu Z? Milan
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Regionální dopravu objednává kraj (resp. integrátor), který také rozhoduje o tom, kde budou a nebudou vlaky jezdit. Na Vámi zmiňované trati zůstává zachován víkendový provoz, trať se v žádném případě neruší. In-karta (nikoliv karta Z) má celosíťovou působnost, není tedy podmíněna provozem na jedné trati, můžete ji využít kdekoliv. 1.10.2007 10:50
OTÁZKA: Proč není přímé vlakové spojení s Bruselem? Uvítal bych cestování do hlavního města Evropy v lůžkovém voze, než tam stále lítal nebo jezdil po ucpaných dálnicích Tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Opakovaně jsme se pokoušeli dohodnout s DB na vedení přímého vozu do Bruselu. Ze strany DB to ale nebylo umožněno. Výhodné vlakové spojení je možné s jedním přestupem - v Kolíně nad Rýnem. 1.10.2007 10:51
OTÁZKA: Pořád se mluví o příchodu konkurence na železnici a nic. Proč myslíte, že to tak je? Není to tím, že mají České dráhy monopol a nikoho na koleje nepustí? pvozm
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Podle současné legislativy má přístup na dopravní cestu každý dopravce, který splní podmínky zákona. Licenci uděluje Drážní úřad, kapacitu dopravní cesty přiděluje SŽDC - ČD tedy nemají možnost administrativně nijak vstupu konkurence bránit. Vždy se jedná o ekonomické rozhodnutí konkrétního dopravce, vozit vlaky v ČR ale nikdo nikomu nebrání. 1.10.2007 10:53
OTÁZKA: Dobrý den! Nepřehnali jste to trochu s plakáty hořícího muže, které se objevily pro celé republice? Přijde mi to příliš! Děkuji za odpověď. Miriam Ravingerova
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Nemyslíme si to! Když uvážíte, že se stále objevují kaskadéři, kteří jsou ochotni nechat se upálit jen kvůli adrenalinu. Je myslím nezbytné ukázat, jak mohou dopadnout. 1.10.2007 10:55
OTÁZKA: Dobry den, chystá se privatizace ČD Cargo? Připravuje se už vstup strategických partnerů do ČD Cargo? Koho a kdy ? tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Viz předchozí dotaz 1.10.2007 10:55
OTÁZKA: Nepřipadá vám trapné holedbad se úspěchy, když jediné co vám jde opravdu dobře je pózovat někde se sbíječkou a v blembáku? Myslíte si, že úspěšnou společnost vybudujete tím, že naštvete a znechutíte naprostou většinu zaměstnanců? Není ubohé chvástat se jakousi "vstřícností k zákazníkům" a přitom z vysoka kašlat na jejich bezpečnost, kdy jsou naprosto nekoordinovaně spouštěny trestuhodně nepřipravené výluky??? Pozorovatel
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Výluky jsou vyvolány stavební činností SŽDC a výlukové rozkazy připravujeme společně tak, aby byl dopad na zákazníky co nejmenší spolu se zachováním bezpečnosti provozu. S Vaším názorem nemohu souhlasit. 1.10.2007 10:58
OTÁZKA: Dobry den, chystá se privatizace ČD Cargo? Připravuje se už vstup strategických partnerů do ČD Cargo? Koho a kdy ? tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Viz výše 1.10.2007 10:58
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat co děláte pro převedení kamionů na železnici? Vždyť se už dneska ani nedá po dálnicích bezpečně jezdit! Není dne, kdy by nebyl rozsypaný tirák na D1. Nebo se vzájemně předjíždí půl hodiny! Děkuji Tomas
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi, nicméně pro komplexní řešení je třeba vybudovat nové logistické terminály, které umožní, aby silniční a železniční doprava spolupracovala. Na dlouhou vzdálenost pojede zboží po kolejích, v místě se pak rozveze po silnici. Realizace logistických terminálů už začala, první připravujeme v Lovosicích, po nich bude následovat Brno a Ostrava. Pro organizaci těchto přeprav jsme založili dceřinou společnost ČD Logistics. 1.10.2007 11:01
OTÁZKA: Dobry den, proč se vlastně oddělí osobní a nákladní doprava ? Není lepší, aby byly pod jednou velkou společností ? petr
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Není to lepší, jdeme stejnou cestou, jako zbytek Evropy. V EU platí, že nákladní doprava je plně komerční a liberalizovanou činností. Naopak osobní doprava je jednotlivými státy spolufinancována prostřednictvím tzv. závazku veřejné služby. V podmínkách ČD zatím bohužel platí, že komerční nákladní doprava dofinancovává dopravu osobní, čili službu veřejnosti. To vede ke křížovému financování, které není v souladu s legislativou EU. V konečném důsledku to limituje také konkurenceschopnost nákladní dopravy, která tak nemůže celé zisky investovat do své vlastní obnovy a rozvoje. 1.10.2007 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, na trati Praha - Č. Budějovice je možné jet s kolem pouze na povinnou rezervaci a to na všech spojích. Proč byla povinná rezervace zavedena? Na trati Praha Plzeň, Praha Ústí n.L. nic takového není. Není to jen snaha vydělat? Je mi jasné , když si nerezervuji nemusí být místo, ale proč mě k tomu nutit? Jan Vávra
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Povinná rezervace na této trati byla zavedena z důvodu rozsáhlé výlukové činnosti, potřebujeme při náhradní autobusové dopravě objednat i nákladní vozidlo pro kola a je nezbytné dopředu vědět, kolik kol jede. 1.10.2007 11:06
OTÁZKA: Dobry den, kdy dojde k odčlenění nákladní a osobní dopravy ? jirka
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Předpokládám, že 1. 12. 2007 1.10.2007 11:07
OTÁZKA: Přeji hezký den! V pendolinu vám dělají PR Gott, Berdych a další. To určitě něco stojí! Jste si opravdu jistý, že to Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Andrea Majská Andrea Majská
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Předpokládám, že Vás zajímá efektivita PR. Určitě to má smysl, jen mezi Prahou a Ostravou pendolina přilákala 30% nových cestujících, kteří dříve vlakem nejezdili. A o ty nám jde především. I na ostatních spojích SC je to podobné. 1.10.2007 11:10
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte si, že můžete konkurovat na poli mezinárodních spojení s cenami vlaků, které jsou do většiny evropských destinací dražší, než jsou ceny letenek? Jaroslav Jirků
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Určitě můžeme, nabízíme řadu akvizičních a relačních slev. Celková cena není narozdíl od letenek produktem pouze ČD, ale součtem tarifů všech zúčastněných železnic, které výrazně ovlivňují výslednou cenu. Navíc už od prosince připravujeme novou speciální nabídku pro cesty z Prahy do Berlína nebo z Brna do Drážďan. 1.10.2007 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, podle výsledku loňské kontrolní akce NKÚ dosáhla kumulovaná ztráta ČD od jejího založení v roce 2003 do 30. 6.2006 vyše 2,720 mld. Kč, přičemž v okruhu osobní dopravy činila 10,764 mld. Kč. To tedy asi mj. znamená, že jste museli dohromady 8 mld. Kč věnovat na snížení této ztráty – odkud jste je vzali, když z (údajně) ziskové nákladní dopravy hradíte (údajnou) ztrátu osobní dopravy „pouze“ částkou okolo 700 mil. ročně ? Petr Kadeřávek
Josef Bazala, generální ředitel Českých drah ODPOVĚĎ: Nemáte pravdu, ztráta v osobní dopravě je hrazena nákladní dopravou ve výši cca 1,4 miliardy korun ročně, dále je hrazena ze zisků z ostatních činností a ostatního podnikání. Navíc, kumulovaná ztráta v letech 2003 až 2005 byla zaúčtována snížením emisního ážia. Kumulovaná ztráta, která je na účtě minulých ztrát, je ve výši 449 milionů z roku 2006, letos je předpoklad, že ČD dosáhnou zisku 50 milionů. Dojde tedy ke snížení této ztráty. Z výše uvedeného vyplývá, že ČD jsou z ekonomického hlediska v dobré kondici. Moc Vám všem děkuji za diskusi a za zájem o České dráhy. Bohužel, náš čas pro chat je už u konce, přeji Vám hezký den a nashledanou v našich vlacích. Josef Bazala 1.10.2007 11:19
zpět na osobnost