Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konkurence Českým drahám pomohla k lepšímu, říká reportér iDNES.cz

  13:32aktualizováno  17:12
České dráhy už nejsou pro smích, říká reportér iDNES.cz, který v rámci test od úterý do čtvrtka vystřídal 45 vlaků, v nichž strávil 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2 976 kilometrů. Stejný test podnikl už před pěti lety. Na dojmy, zážitky a změny se ho čtenáři ptali v on-line rozhovoru.

Reportér iDNES.cz otestoval stav českých vlaků a železnic. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Třídenní cesta mě utvrdila v tom, že ČD začaly nepořádek brát vážně. Vlaky jezdí čisté a uklizené, a pokud natrefíte na nepořádek, s velkou pravděpodobností to bude kvůli jinému cestujícímu,“ říká Jan Sůra.

Odpovědi Jana Sůry na otázky čtenářů najdete ZDE

Podle něj konkurence výrazně pomohla Českým drahám zlepšit služby. „Co se týče kvality samotného servisu, zejména na hlavních tratích se ČD přiblížily, v některých případech i předehnaly soukromé dopravce. To samé platí i u vozového parku. Historický dluh ČD v modernizaci vozidel je ale vysoký a v řádu desítek miliard,“ uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři.

Za pět let se podařilo Českým drahám opravdu zásadně proměnit vozový park, i když stále řada hrůz zůstává na kolejích.

Jedny z nejhorších vlaků jsou podle reportéra iDNES.cz na jižní Moravě. Ostudnou tratí, kterou zmiňují tak čtenáři, je například spoj z Prahy do Hradce Králové. Starších vlaků i nádraží ve špatném stavu za pět let ubylo, ale stále jich je příliš. Například Brno je podle Sůry téměř žijící železniční muzeum.

A dodává, že české železnici by pomohly lepší tratě. „Můžete mít super služby, ale pokud cesta z Prahy do Liberce trvá vlakem dvakrát déle než po silnici, mnoho lidí tak jezdit nebude.“

I přes to, že je letos na českých železnicích mnoho výluk, České dráhy jsou na ně slušně připraveny: náhradní autobusová doprava je dobře značená, u větších výluk nechybí pomocný personál, který lidem ukazuje cestu od vlaku.

Ne všechno však na třídenní cestě bylo pozitivní. Za celou cestu redaktor potkal mnoho průvodčích: od lidí, které zjevně tato práce baví a dávají to najevo, až po jedince, kteří se chovají, jako by lidi nesnášeli a cestující je pro ně v podstatě přítěží.

Kapitola sama o sobě jsou jízdní řády. Nesestavují je většinou České dráhy, ale zajišťují je objednatelé, tedy stát a kraje. Najít v nich někdy logiku je opravdu náročné. Třeba když přijede spěšný vlak do Trutnova od Chlumce nad Cidlinou a jen chvíli před tím odjede vlak do Adršpašských skal, přičemž další jede až za několik hodin.

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44...

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2976 kilometrů.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...



Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...

„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Další z rubriky

Prodej Student Agency je stále ve hře. Jančura bude investovat do vlaků

Radim Jančura

Podnikatel Radim Jančura nevylučuje, že svůj letenkový a zájezdový byznys skutečně prodá. Uvedl to v rozhovoru pro...

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Nabídka do dvou obálek. Nejnižší cena už výhru státní zakázky nezaručí

Premiér Bohuslav Sobotka zahájil dostavbu úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce...

Resort dopravy chce skončit s praxí, kdy veřejné státní zakázky na stavbu silnic a železnic vyhrávají pouze...

Najdete na iDNES.cz