Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konkurence Českým drahám pomohla k lepšímu, říká reportér iDNES.cz

  13:32aktualizováno  17:12
České dráhy už nejsou pro smích, říká reportér iDNES.cz, který v rámci test od úterý do čtvrtka vystřídal 45 vlaků, v nichž strávil 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2 976 kilometrů. Stejný test podnikl už před pěti lety. Na dojmy, zážitky a změny se ho čtenáři ptali v on-line rozhovoru.

Reportér iDNES.cz otestoval stav českých vlaků a železnic. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Třídenní cesta mě utvrdila v tom, že ČD začaly nepořádek brát vážně. Vlaky jezdí čisté a uklizené, a pokud natrefíte na nepořádek, s velkou pravděpodobností to bude kvůli jinému cestujícímu,“ říká Jan Sůra.

Odpovědi Jana Sůry na otázky čtenářů najdete ZDE

Podle něj konkurence výrazně pomohla Českým drahám zlepšit služby. „Co se týče kvality samotného servisu, zejména na hlavních tratích se ČD přiblížily, v některých případech i předehnaly soukromé dopravce. To samé platí i u vozového parku. Historický dluh ČD v modernizaci vozidel je ale vysoký a v řádu desítek miliard,“ uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři.

Za pět let se podařilo Českým drahám opravdu zásadně proměnit vozový park, i když stále řada hrůz zůstává na kolejích.

Jedny z nejhorších vlaků jsou podle reportéra iDNES.cz na jižní Moravě. Ostudnou tratí, kterou zmiňují tak čtenáři, je například spoj z Prahy do Hradce Králové. Starších vlaků i nádraží ve špatném stavu za pět let ubylo, ale stále jich je příliš. Například Brno je podle Sůry téměř žijící železniční muzeum.

A dodává, že české železnici by pomohly lepší tratě. „Můžete mít super služby, ale pokud cesta z Prahy do Liberce trvá vlakem dvakrát déle než po silnici, mnoho lidí tak jezdit nebude.“

I přes to, že je letos na českých železnicích mnoho výluk, České dráhy jsou na ně slušně připraveny: náhradní autobusová doprava je dobře značená, u větších výluk nechybí pomocný personál, který lidem ukazuje cestu od vlaku.

Ne všechno však na třídenní cestě bylo pozitivní. Za celou cestu redaktor potkal mnoho průvodčích: od lidí, které zjevně tato práce baví a dávají to najevo, až po jedince, kteří se chovají, jako by lidi nesnášeli a cestující je pro ně v podstatě přítěží.

Kapitola sama o sobě jsou jízdní řády. Nesestavují je většinou České dráhy, ale zajišťují je objednatelé, tedy stát a kraje. Najít v nich někdy logiku je opravdu náročné. Třeba když přijede spěšný vlak do Trutnova od Chlumce nad Cidlinou a jen chvíli před tím odjede vlak do Adršpašských skal, přičemž další jede až za několik hodin.

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44...

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2976 kilometrů.

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Pražské letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících

Letiště Václava Havla.

Největší české letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících. Proti roku 2016 vzrostl počet pasažérů...

Konec plastu. České dráhy zavedly In Kartu v mobilu

InKarta

Pravidelní zákazníci Českých drah mohou vyměnit plastové věrnostní In Karty za aplikaci v chytrém mobilním telefonu....

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Najdete na iDNES.cz