Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners.

Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. | foto: Vilímková Dudák & Partners

Poctivost e-shopů se nezlepšuje, řekla čtenářům iDNES.cz advokátka

  • 24
Manipulační poplatky za reklamaci nebo požadavek na vrácení obalu. Lidé, kteří nakupují na internetu někdy věří výmyslům prodejců. "Bohužel si myslím, že poctivost e-shopů se nezlepšuje," uvedla advokátka Kateřina Tomčíková z právní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners, která odpovídala čtenářům iDNES.cz.

„V poslední době přibývají problémy, kdy některé e-shopy nerespektují zákonnou možnost zákazníka vrátit zboží ve čtrnáctidenní lhůtě, anebo bezdůvodně odmítají reklamace. Právo na to sice nemají, ale jednoduše spoléhají na to, že se s nimi lidé kvůli pár stovkám korun nebudou soudit,“ varovala advokátka z právní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners.

V on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz nejčastěji odpovídala na dotazy spojené s pravidly reklamací.

Existuje celá řada výjimek, kdy zákazník nemá právo bezdůvodně vrátit do 14 dnů zboží zakoupené na internetu. Platí to o nosičích hudby, filmů či softwaru, zboží, které z hygienických důvodů není možné vrátit nebo o zboží podléhajícím rychlé zkáze.

Právo na vrácení zboží platí i v případě, kdy si zákazník zboží zakoupené v e-shopu vyzvedává na kamenné pobočce, musí jej ale zaplatit on-line. „Pokud jste smlouvu uzavřel po internetu a zboží zaplatil před osobním převzetím, pak je toto osobní převzetí pouze způsobem dodání podle již uzavřené kupní smlouvy a nemá vliv na Vaše právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů,“ upřesnila advokátka.

„Bohužel si myslím, že poctivost e-shopů se nezlepšuje,“ uvedla právnička, která také ráda nakupuje na internetu. A setkala se osobně s prodejcem, který ji odmítl vrátit peníze po odstoupení od smlouvy do té doby, než mu poslala dopis s kulatým razítkem advokátní kanceláře.

Podle ní také e-shopy často zneužívají i různí podvodníci. „Obchod založí a po čase, kdy jim nefunguje, ho zase zruší. V tomto případě pak zákazníci přijdou o svá zákonná práva,“ napsala.

ON-LINE rozhovor s advokátkou

Kateřina Tomčíková odpovídala čtenářům na položené otázky.

Podle České obchodní inspekce si lidé nejčastěji stěžují právě na problémy s reklamacemi zboží zakoupeného na internetu. Při kontrolách ve druhém letošním čtvrtletí tvořily zhruba polovinu počtu všech nedostatků. Celkově kontroloři našli 242 prohřešků, což odpovídalo 87 procentům z 279 kontrol.

„Je zřejmé, že úroveň plnění informačních povinností v kontrolovaných internetových obchodech se nezlepšila,“ uvedla inspekce. Prodejci zejména neaplikovali změny z nového občanského zákoníku.

E-shopy letos zvýší tržby až o pětinu. Vánočními hity bude lego i mobily

Úřad sice cíleně vyhledává problémy ve vytipovaných e-shopech, nicméně mnohonásobně větší počet stížností od lidí vůbec kontrolovat a trestat nemůže, protože internetové obchody porušily určité ustanovení občanského zákoníku vymahatelné jen soudní cestou.

Inspekce při posledních kontrolách trestala kromě nedodržování reklamačních práv (například nedodržení lhůty pro vyřízení reklamace) neúplné informování o prodávajícím nebo právech vyplývajících ze smlouvy. V osmi případech také trestala prodej padělků značkového zboží.

„Zákazníci by si měli dávat pozor především na e-shopy prodávající takzvanou šedou elektroniku, která není určena pro český trh. Zákazník má mnohdy problém zboží reklamovat, autorizovaný servis v ČR mu často opravu odmítne z toho důvodu, že zboží nepochází z oficiální české distribuce. Musí se pak složitě domáhat uznání reklamace přes e-shop,“ líčí zkušenost z praxe Tomčíková.