Oprava D1 se možná o rok posune. Stavaři se mezi sebou napadají

  4:16aktualizováno  4:16
Očekávaný kolaps na dálnici D1 kvůli její rozsáhlé opravě se možná o rok posune. Konkurenční boj stavebních firem totiž prodlužuje výběr toho, kdo nejfrekventovanější dálnici opraví. Pro řidiče to současně znamená, že budou jezdit po silnici v často katastrofálním stavu o další rok déle.

Šestikilometrový úsek dálnice D1 z Bohumína na státní hranici s Polskem, kde na něj navazuje dálnice A1. | foto: ŘSD

Formulář na bankovní záruku může způsobit, že řidiči mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou na dálnici D1 budou další rok jezdit po poničené silnici. Právě kvůli tomu podala námitku proti vítězství sdružení firem Colas CZ a Porr společnost Eurovia, která byla v hodnocení nabídek druhá. Ve výsledku může spor o zdánlivou banalitu odsunout zahájení modernizace na příští rok.

"Myslíme si, že je vše v pořádku, ale Eurovia se pak může obrátit i na antimonopolní úřad. A jeho rozhodování může trvat měsíce," vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák, který v tomto případě postoj Eurovie nechápe. Firma nechce svoji stížnost komentovat. Námitku podala i na úsek Velká Bíteš - Devět křížů, kde vyhrálo OHL-ŽS. Důvodem je údajné nenacenění jedné z položek od OHL. "Tento úsek nás tak nepálí, chtěli jsme s ním začít později," dodal Čermák.

Vztahy Eurovie a ŘSD rozčeřila zvlněná dálnice D47

Vztahy ŘSD a Eurovie jsou delší dobu napjaté hlavně kvůli reklamaci zvlněné dálnice D47. Stížnosti a napadání soutěží jsou čím dál častějším důsledkem konkurenčního boje o veřejné zakázky, pryč jsou doby, kdy o miliardové práce na silnici soutěžila jedna nebo dvě firmy.

Za další námitkou stojí společnost Habau CZ. Té se nelíbí u úseku Lhotka - Velká Bíteš fakt, že byla vyloučena z hodnocení. Přitom s cenou skončila až na desátém místě. "Porušili naše obchodní podmínky. Zakazujeme, aby si na realizační dokumentaci stavby najali stejnou firmu, která dělá projekt pro nás," vysvětlil Čermák. Právě takový postup umožňoval střet zájmů, nastal například při stavbě zvlněné dálnice D47.

ŘSD má utajovaný termín, dokdy je u každého úseku nejpozdější čas zahájení stavby. Zveřejnit ho nechce, aby kvůli tomu stavební firmy soutěže dál nenapadaly. "Od určitého termínu by hrozilo, že se nepodaří úsek dostat do dobrého stavu do zimy. Pak by nemělo smysl letos začínat," upozornil Čermák.

Pro řidiče to může být současně i dobrá zpráva: hrozící kolaps dopravy bude o rok oddálen. Posun však může ještě zhoršit stav dálnice, jako první se měly opravit nejrozbitější úseky. "Záměrně se na nich nedělaly větší opravy, protože se počítalo s celkovou rekonstrukcí," podotkl Čermák.

Firmy nejspíš napadnou i zbylé dva úseky

Očekávaný kolaps na dálnici D1 kvůli její rozsáhlé opravě se možná o rok posune. Konkurenční boj stavebních firem totiž prodlužuje výběr toho, kdo nejfrekventovanější dálnici opraví. Pro řidiče to současně znamená, že budou jezdit po silnici v často katastrofálním stavu o další rok déle.

Námitkami zřejmě skončí i výsledky soutěží na další dva úseky. V obou případech byl totiž vyloučen uchazeč s nejlevnější nabídkou, společnost Dálniční stavby Praha patřící pod Strabag. Hodnotící komise firmu vyřadila kvůli nesplnění zadání. Namísto rozšíření pásu v jednom směru do strany totiž nabídla rozšíření směrem do středu vozovky. "Nepřipouštěli jsme variantní řešení, takže to bylo porušení podmínek," vysvětlil Čermák.

Stát i tak na modernizaci D1 výrazně ušetří, většina nabídek se pohybuje kolem 60 procent odhadované ceny. Podle Čermáka posudky ukázaly, že nabídnuté ceny nejsou podnákladové a lze za ně dálnici i s desetiletou zárukou opravit.

Někteří stavaři označují nejlevnější nabídky za příliš nízké a domnívají se, že na nich vítězové nemohou ani vydělat. Firmy v dopravním stavitelství však po tučných letech řeší velký propad zakázek, a tak často berou zakázky i na hraně ziskovosti.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Češi dělají vlny. Zdejší studia patří v počítačové animaci ke světové špičce

Záběr z katastrofického filmu 2012, na němž se podílelo studio UPP

Postava procházející kontrastním lékařským zařízením kolem nádrží, v nichž se v tekutině vznášejí postavy podobné...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Kdo postaví školku? Radnice přesouvají budování vybavenosti na developery

Areál Mateřské školy Za Branou v Pacově dnes bude poprvé pro zájemce otevřený...

Obchody, hřiště, parky nebo školy. Jejich dostupnost pro obyvatele by měla ohlídat každá zodpovědná radnice. Jen...

Najdete na iDNES.cz