Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava pražského hlavního nádraží se kvůli zkorodovaným nosníkům prodražila

  15:55aktualizováno  15:55
Rekonstrukce příjezdové haly pražského hlavního nádraží se prodražila. Účet se kvůli zkorodovaným nosným obloukům zvýšil o 127 milionů korun. Sto let stará ocelová konstrukce totiž byla v horším stavu než Správa železniční dopravní cesty očekávala.

Smlouva se stavebními firmami původně stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun „Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly. Jednalo se většinou o vnitřní korozi nosných oblouků,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová. 

Fotogalerie

Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na střeše haly. Byly zanesené jak kouřem z parních lokomotiv, které na nádrží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaku. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce byly natřeny ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy.

Nečistoty ze skleněných ploch bude muset SŽDC odstraňovat pravidelně, uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit další desetiletí.

Původně měly být stavební práce hotové letos v květnu. Posun termínu ale podle Šubové s nečekanými vícepracemi nesouvisí, jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech. Přestože hlavní část oprav je už hotová, některé práce ještě budou pokračovat.

Podle SŽDC je ještě potřeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů. Musí se vytmelit spoje ve střeše, kterými stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být příští rok v květnu. Žádná z těchto prací by ale neměla mít dopad na provoz nádraží.

Nová Fantova budova

Opravovat se ale má i historická Fantova budova stojící mezi příjezdovou halou a pražskou magistrálou. Podle ministerstva dopravy by měla být zrekonstruována do roku 2022. Nyní je opraven pouze střední trakt včetně vnější fasády. Boční křídla stavby ale na rekonstrukci stále čekají. 

Italové mají smůlu. Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří SŽDC

Zhruba v té době chtějí železničáři rovněž dokončit projekt podchodu z hlavního nádraží do křižovatky ulic Seifertova a Italská. Součástí projektu je i vybudování lávky pro pěší do Vinohradské ulice.Podle Nejezchleba bude potřeba rekonstruovat i koleje v tubusech vinohradských tunelů. Vyměnit by se měly i výhybky v části kolejiště vedoucí do těchto tunelů. Od toho si SŽDC slibuje zefektivnění této trasy, kterou projíždějí vlaky ve směru na smíchovské nádraží nebo do Vršovic.

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z Evropských peněz pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...

Prasečí mor je v Evropě na vzestupu, ministerstvo zvažuje kontroly dovozu

Ilustrační snímek

Státní veterinární správa zvažuje zavedení povinnosti testovat dovážené vepřové maso na přítomnost viru afrického moru...

Přeplněné koleje a dlouhé čekací listiny. Studentům se komplikuje ubytování

Olomoucké vysokoškolské koleje nabízejí 4550 míst. Na snímku je jeden z pokojů...

Navzdory tomu, že na české vysoké školy momentálně nastupují nejslabší populační ročníky za více než třicet let,...



Najdete na iDNES.cz