Pár minut klidu, hřmění letadla, zase chvilka klid, pak další rámus. Znovu a znovu. "Musíme mít neustále zavřená okna, jinak hluk slyšíme. Ruší nás to. Ale zase si letadla prohlédneme zblízka," popisuje Jiří Novotný z pražských Řep.
Stěžují si i lidé z Prahy 4. "V některé dny je slyším i každých pět minut, přímo nad svým domem," říká Táňa Králová z Krče.
A problém s hlukem mají i obce v Praze-západ. Tímto směrem totiž nyní letadla vzlétají. Zatímco běžně startují směrem na Jeneč a Unhošť, nyní míří převážně na Dobrovíz, Středokluky, Buštěhrad na Kladensku a dále na Kladno.
Stížnosti lidí chodí pražským hygienikům i přímo letišti. Prakticky nic s nimi však nelze dělat. "Limity hluku jsou stanoveny na charakteristický letový den, měřit se přitom musí půl roku. Výsledky měření budeme mít tedy až za několik měsíců. Doposud ale na letišti nikdy zákonné limity překročeny nebyly," uvádí Vladimíra Zárubová z pražské hygienické stanice.
Zároveň však připouští, že hluk může být pro obyvatele velice obtěžující. "Na zdraví ale určitě vliv nemá," dodává Zárubová.
Obce a části Prahy dostanou finanční kompenzace za hluk
Hygienici i pracovníci Letiště Václava Havla zároveň zdůrazňují, že obtěžující hluk je pouze dočasná záležitost. Rekonstrukce hlavní ranveje totiž skončí na konci září, kdy by měly letecké motory nad obcemi zase utichnout. "Pak obyvatelé v koridorech vedlejší dráhy zaznamenají velké zlepšení. Vedlejší dráha se totiž bude využívat minimálně," vysvětluje mluvčí letiště Eva Krejčí.
Oprava hlavní dráhy Letiště Václava Havla- Letiště s generální rekonstrukcí hlavní ranveje začalo loni, kdy opravilo asi kilometr z celkové 3,5 kilometru dlouhé dráhy. Od května do 30. září opraví 2,8 kilometru. - Když funguje hlavní ranvej, běžně se přistává přes Prahu, Horoměřice a Přední Kopaninu a startuje se na Jeneč a Unhošť. Nyní se převážně přistává směrem od Braníku, Jinonic a Řep a startuje na Kladno (přes Dobrovíz, Hostouň, Středokluky, Hřebeč, Lidice, Buštěhrad). - Od půlnoci do páté ranní nejsou plánovány žádné lety, povoleny jsou jen zpožděné charterové lety. |
Protože bude hlavní ranvej po rekonstrukci ve skvělém stavu, odpadnou na ní rovněž pravidelné jarní a podzimní údržbové práce. Ty trvaly vždy tři týdny a stroje po tu dobu vzlétaly právě z vedlejší dráhy.
A tak to berou i oslovení starostové obcí, nad nimiž nyní vzlétá až dvacet letadel za hodinu. "Obyvatele obce jsme s chystanou opravou seznámili dopředu. Když startují letadla, tak je to samozřejmě slyšet. V noci nás hluk budí. Slibovali, že kromě zpožděných letů po půlnoci nic létat nebude, ale než se odbavená letadla dostanou ke vzletu, trvá to další desítky minut. Ale máme vidinu, že to brzy skončí," říká starosta Dobrovíze v Praze-západ Martin Šafr.
Se všemi obcemi a částmi Prahy dotčenými mimořádnou situací se letiště dohodlo na finanční kompenzaci. Jedná se o částky v řádu statisíců až jednotek milionů korun.
Letiště s generální rekonstrukcí hlavní ranveje začalo již minulý rok. Letos mělo opravit druhou třetinu, ale rozhodlo se pro spojení dvou fází oprav dohromady.
Obce a městské části, které jsou kolem hlavní ranveje a koridoru, jsou zahrnuty do takzvaného ochranného hlukového pásma. Budovy v něm musí být vybaveny protihlukovými okny.
Letiště dále přiděluje asi 14,5 milionu ročně okolním obcím a městským částem na investice do životního prostředí. Individuálně si pak mohou žádat o dalších dohromady devět milionů na své konkrétní projekty. Praha 6 nyní dostala od Letiště Praha 3,8 milionu korun, které využije na opravu vozovky i na úklid a údržbu zeleně.