Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spory o Žďákovský most končí. Poražené firmy blokovaly opravu tři roky

  4:00aktualizováno  4:00
Řidiče mezi Plzní a Táborem čeká od června velká objížďka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavře kvůli rekonstrukci Žďákovský most přes Orlickou přehradu. Oprava technické památky měla být už dávno hotová, stala se ale jedním z příkladů, jak mohou firmy blokovat roky veřejné soutěže.

Žďákovský most se v době výstavby pyšnil titulem největší jednoobloukový ocelový most na světě. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

ŘSD vypsalo soutěž na opravu Ždákovského mostu poprvé už v roce 2009, poté ji zrušilo. Poslední tendr běží od prosince 2011, teprve před pár dny podepsali silničáři smlouvu s vítěznou firmou - společností Colas. Ta most opraví za 159 milionů. To je o polovinu méně, než kolik byla odhadovaná cena.

„Podepsání smlouvy se zhotovitelem prodlužoval soudní spor mezi jedním z uchazečů a ÚOHS,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Sdružení firem Imos Brno, SDS Exmost a Hentschke Bau se totiž nelíbilo, že bylo ze soutěže vyloučeno. Rozhodnutí postupně firmy napadaly u antimonopolního úřadu a později i u soudu. 

Právní tahanice ukončil až letos v únoru Nejvyšší správní soud. Ten stížnost sdružení proti vyloučení definitivně odmítl, současně ale také podivoval nad postupem ŘSD. „Pokud chtěl zadavatel důsledně hájit veřejný zájem na co nejrychlejším započetí rekonstrukce Žďákovského mostu tak, jak by si zřejmě tato technická památka a významná dopravní stavba zasloužila, měl tak učinit řádným a důsledným uplatňováním svých procesních práv v řízení před soudem. Procesním postupem není zadavatelovo následné „krčení rameny“ v některých médiích,“ uvedl Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí. 

Žďákovský most uzavře stavební firma 29. května a pro auta bude neprůjezdný až do prosince, celá oprava potrvá až do roku 2017. Už dříve kvůli špatnému technickému stavu ŘSD zúžilo průjezdní šířku mostu a zakázalo vjezd autům těžším než 13 tun. 

Žďákovský most spojující břehy Vltavy na Písecku je v provozu už 48 let, ve své době byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě.

Objížďka povede po silnicích prvních tříd I/4, I/20 a I/29. Například, kdo pojede od Příbrami na Tábor, nezatočí na křižovatce Lety, ale bude pokračovat přes Čimelice na Písek. Odtud zamíří na Bernartice a Opařany. Za obcí se napojí na silnici, po níž by přijel, pokud by byl Žďákovský most otevřený. A najede si zhruba 30 kilometrů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.