Opravený výrobek by si měl zákazník vyzvednout co nejdříve

-
Jiří Lebeda z Prahy 5 si koupil drahý fotoaparát, který se v posledním měsíci záruční doby porouchal. V prodejně fotoaparát převzali k opravě s tím, že bude opraven a připraven k vyzvednutí za deset dnů. Pan Lebeda však odjel na delší služební cestu a fotoaparát vyzvedl až za dva měsíce. Když se přístroj za další dva měsíce opět porouchal a Jiří Lebeda jej podruhé reklamoval, prodejce reklamaci odmítl s tím, že záruční doba již skončila. Pan Lebeda se však domníval, že záruka ještě platí, neboť se prodloužila o dva měsíce, kdy byl fotoaparát v opravě.

Podle občanského zákoníku se doba od uplatnění reklamace až do okamžiku, kdy si měl zákazník po skončení opravy výrobek převzít, do záruční doby nepočítá. Dochází k takzvanému stavění běhu záruční doby, což v praxi znamená, že se záruka o tuto dobu prodlužuje. Povinností prodejce je vydat zákazníkovi potvrzení o tom, kdy výrobek reklamoval, o provedení opravy a době jejího trvání. Protože si měl Jiří Lebeda fotoaparát vyzvednout za deset dnů, a nikoliv až za dva měsíce od uplatnění reklamace, záruční doba se v tomto případě prodloužila pouze o zmíněných deset dnů. Prodejce tedy reklamaci pana Lebedy zamítl oprávněně.

Občansky zákoník, §627:

1) Doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen věc převzít, se do záruční doby nepočítá. Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, jakož i o provedení opravy a o době jejího trvání.

2) Dojde-li k výměně, začne běžet záruční doba znovu od převzetí nové věci. Totéž platí, dojde-li k výměně součástky, na kterou byla poskytnuta záruka.