Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Až devět omezení zároveň. Podívejte se, kde se letos bude opravovat D1

  • 96
Projet dálnici D1 bude letos ještě časově náročnější než loni. V plánu je opravovat devět úseků. Ředitelství silnic a dálnic má letos v rozpočtu na opravy silnic vyčleněno 10 miliard korun, o miliardu více než loni. Peníze na modernizaci dálnice D1 ale v této částce nejsou zahrnuty, ty patří do jiné kapitoly.

Letošní zima se na silniční síti projeví zřejmě výrazněji než ty předchozí. Nejhorší čas pro vozovky přitom nastává právě teď, kdy je během dne teplo a voda taje, kdežto po setmění znovu zmrzá. Řidiče čeká letos více uzavírek a z nich vyplývajících kolon, ale měli by pak jezdit po lepších vozovkách.

„Doháníme historický skluz z dob, kdy se do oprav nedávalo tolik peněz, kolik bylo potřeba,“ tvrdí generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Podle plánu má letos proběhnout oprava celkem 72 kilometrů dálnic, loni to bylo 64 kilometrů. Po D5 se letos stavaři přesunou například na nejstarší úseky dálnice D8. Velká oprava čeká i dálnici D2 mezi Brnem a slovenskou hranicí. Na většinu oprav už běží soutěže, aby mohly začít hned se zahájením jarní stavební sezony.

Na dálnici D10 bude letos pokračovat výměna svodidel, která vedla loni k velkým kolonám. Současně také začne oprava mostu u Březiny nad Jizerou.

Oprava, nebo modernizace?

Největší opravou – i když oficiálně nazvanou modernizace – je projekt dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Z 21 úseků určených k modernizaci je hotových zatím šest. Ke čtyřem úsekům, kde se začalo pracovat už loni, přibude letos dalších pět, v jedné chvíli tak může být na dálnici až devět omezení zároveň.

Opravy, které ŘSD chystá v brzké době

Už v březnu by navíc měly začít stavby nových úseků silnic, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vysoutěžilo v minulých týdnech. Jde například o pokračování dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem, další část severního obchvatu Opavy nebo Krnova. Začne také stavba úseku dálnice D48 mezi Rybím a Rychalticemi.

Na další stavby už sice tendry běží, ale stále ještě nejsou známy výsledky. Podle Kroupy je velká pravděpodobnost, že se podaří aktuálně soutěžené stavby zahájit během letošního roku. Záleží podle něho i na úřadech.

První velká reklamace oprav D1 může jít k soudu. Jde o kvalitu i čas

„Máme nejsložitější stavební zákon a povolovací řízení. Máme bohužel zkušenosti, že někdy čekáme na povolení mnohem déle, než jsou správní lhůty,“ dodal Kroupa.

Šéf ŘSD přesto věří, že všechny letos plánované silniční stavby zahájí státní instituce včas. „Dokud nemáte stavební povolení, jisté není nic. Můj osobní odhad však je, že ty stavby rozjedeme,“ uvedl.

Stavby nových úseků se budou nejen rozjíždět, ale také dokončovat. Během roku se otevře další úsek dálnice D4 u Skalky, hotový by měl být rovněž úsek D11 před Hradcem Králové.

Tři Sobotkovy miliardy

V případě oprav krajských silnic zatím není jasné, kolik peněz budou mít kraje k dispozici. Zatím probíhá přetahovaná mezi ministerstvem dopravy, kraji a premiérem. Ministr dopravy Ťok oznámil, že krajům chce dát dvě miliardy korun, premiér Bohuslav Sobotka požaduje tři.

Dražší a delší opravy D1 způsobila špatná příprava, kritizuje NKÚ

„Pokud ČSSD trvá na třech miliardách, měl by pan premiér Sobotka říct, která dálnice by se letos neměla začít stavět,“ řekl Ťok. Podle ČSSD miliarda navíc pomůže hospodářskému růstu a zaměstnanosti.

Ministerstvo dopravy má podle Sobotky hospodařit tak, aby peníze byly k dispozici. „Vláda přijala usnesení, ve kterém vyzvala ministra dopravy, aby předložil do vlády návrh na financování silnic druhé a třetí třídy v obdobném rozsahu, jako to bylo v roce 2016. Obdobný rozsah byly tři miliardy korun,“ uvedl Sobotka.

Pro tuzemské silnice padl navíc další velký problém s povolováním kvůli chybějícímu stanovisku EIA o vlivu nových silnic na životní prostředí. Všech devět prioritních staveb už získalo závazné stanovisko EIA, které zdrželo stavby zhruba o rok. Jako poslední je získal úsek dálnice D35 Opatovice–Ostrov.