První velká reklamace oprav D1 může jít k soudu. Jde o kvalitu i čas

  16:01aktualizováno  16:01
Rok a čtvrt po otevření úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší Ředitelství silnic a dálnic stále nepřevzalo některé jeho části. Právě tato oprava za bezmála šest set milionů korun je zatím v celé rekonstrukci hlavní dálniční tepny nejproblémovější a může skončit u soudu. Kromě špatné kvality ji totiž sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau dokončilo pozdě.

Ilustrační foto. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si již objednalo posudek u Vysokého učení technického v Brně, který má opakovaně potvrdit, že dálnici stavbaři neopravili kvalitně. „Jedná se o vady, které sice nebrání bezpečnému užívání dálnice, avšak podle nás jsou v rozporu se zadáním stavby,“ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle něj byly ještě před předáním devítikilometrového úseku sepsány všechny vady a termín jejich odstranění. Jenže stavbaři je neodstranili.

„V některých případech se jedná o takové vady díla, které brání předání stavebních objektů. ŘSD totiž nemůže tyto stavební objekty převzít, neboť nemají takové vlastnosti, které byly sjednány ve smlouvě o dílo,“ dodal Studecký. O jaké konkrétní vady by mohlo jít, zatím Ředitelství silnic a dálnic neuvedlo.

Je stavba kvalitní? Nevíme...

OHL ŽS a Alpine Bau nepředložily například výsledky zkoušek prokazující kvalitu ani protokoly o zkouškách podkladu pod stavbou. V praxi tak ŘSD neví, zda například beton na vozovce splňuje všechny normy.

Podle zadání posudku se problém týká například odpočívadla Korbel a kanalizace. „Komunikace je ve zkušebním provozu. S ohledem na probíhající jednání mezi ŘSD a sdružením OHL ŽS a Alpine Bau CZ se k věci nevyjadřujeme,“ řekla mluvčí OHL ŽS Jana Matulajová.

Problém s reklamací dostihl firmu v době, kdy má ekonomické problémy a nedostatek zakázek. Podle Studeckého si obě strany zatím dopisují. O jak velkou závadu ve finančním vyjádření jde, neuvedl. Stavební dozor provádělo sdružení firem pod vedením Dopravoprojektu Brno, to na dotazy MF DNES neodpovědělo. Dopravoprojekt přitom prováděl pro ŘSD stavební dozor i na nejproblémovější dálnici v Česku, na zvlněné D47 u Ostravy.

Pokud bychom se tak čistě hypoteticky podívali na případy obdobných reklamací, šlo většinou o nekvalitní materiál, který se na stavbu použil. Zda je to i tento případ, není možné v tuto chvíli říci.

Nejde ale o jediný spor, které ŘSD na tomto úseku vede. Sdružení ho totiž dokončilo pozdě, a tak bude muset platit penále. To zatím stále nabíhá. „Z pohledu ŘSD je dílo jako celek nepřevzatelné a zpoždění tak stále běží. Řádově se jedná o desítky milionů korun,“ řekl Studecký.

Modernizace do roku 2020

Úsek 21 je podle Studeckého jediný, kde na již zmodernizovaných úsecích má ŘSD takové problémy s kvalitou. Za modernizaci devět kilometrů dlouhého úseku zaplatilo ŘSD 596 milionů korun.

Dosud má ŘSD hotových celkem šest modernizovaných úseků, letos budou pokračovat další čtyři úseky a dalších pět se má letos začít. Řidiče tak čeká rekordní počet uzavírek. Celá modernizace má skončit v roce 2020.

Akci minulý týden kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, podle kterého byly některé úseky špatně připravené a stavba nabrala zpoždění.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Podpis smlouvy s CzechTollem byl v pořádku. Úřad podržel Ťoka

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy nepochybilo při podpisu smlouvy na další provoz mýtného systému se společností CzechToll. Uvedl to...

Najdete na iDNES.cz