Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První velká reklamace oprav D1 může jít k soudu. Jde o kvalitu i čas

  16:01aktualizováno  16:01
Rok a čtvrt po otevření úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší Ředitelství silnic a dálnic stále nepřevzalo některé jeho části. Právě tato oprava za bezmála šest set milionů korun je zatím v celé rekonstrukci hlavní dálniční tepny nejproblémovější a může skončit u soudu. Kromě špatné kvality ji totiž sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau dokončilo pozdě.

Ilustrační foto. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si již objednalo posudek u Vysokého učení technického v Brně, který má opakovaně potvrdit, že dálnici stavbaři neopravili kvalitně. „Jedná se o vady, které sice nebrání bezpečnému užívání dálnice, avšak podle nás jsou v rozporu se zadáním stavby,“ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle něj byly ještě před předáním devítikilometrového úseku sepsány všechny vady a termín jejich odstranění. Jenže stavbaři je neodstranili.

„V některých případech se jedná o takové vady díla, které brání předání stavebních objektů. ŘSD totiž nemůže tyto stavební objekty převzít, neboť nemají takové vlastnosti, které byly sjednány ve smlouvě o dílo,“ dodal Studecký. O jaké konkrétní vady by mohlo jít, zatím Ředitelství silnic a dálnic neuvedlo.

Je stavba kvalitní? Nevíme...

OHL ŽS a Alpine Bau nepředložily například výsledky zkoušek prokazující kvalitu ani protokoly o zkouškách podkladu pod stavbou. V praxi tak ŘSD neví, zda například beton na vozovce splňuje všechny normy.

Podle zadání posudku se problém týká například odpočívadla Korbel a kanalizace. „Komunikace je ve zkušebním provozu. S ohledem na probíhající jednání mezi ŘSD a sdružením OHL ŽS a Alpine Bau CZ se k věci nevyjadřujeme,“ řekla mluvčí OHL ŽS Jana Matulajová.

Problém s reklamací dostihl firmu v době, kdy má ekonomické problémy a nedostatek zakázek. Podle Studeckého si obě strany zatím dopisují. O jak velkou závadu ve finančním vyjádření jde, neuvedl. Stavební dozor provádělo sdružení firem pod vedením Dopravoprojektu Brno, to na dotazy MF DNES neodpovědělo. Dopravoprojekt přitom prováděl pro ŘSD stavební dozor i na nejproblémovější dálnici v Česku, na zvlněné D47 u Ostravy.

Pokud bychom se tak čistě hypoteticky podívali na případy obdobných reklamací, šlo většinou o nekvalitní materiál, který se na stavbu použil. Zda je to i tento případ, není možné v tuto chvíli říci.

Nejde ale o jediný spor, které ŘSD na tomto úseku vede. Sdružení ho totiž dokončilo pozdě, a tak bude muset platit penále. To zatím stále nabíhá. „Z pohledu ŘSD je dílo jako celek nepřevzatelné a zpoždění tak stále běží. Řádově se jedná o desítky milionů korun,“ řekl Studecký.

Modernizace do roku 2020

Úsek 21 je podle Studeckého jediný, kde na již zmodernizovaných úsecích má ŘSD takové problémy s kvalitou. Za modernizaci devět kilometrů dlouhého úseku zaplatilo ŘSD 596 milionů korun.

Dosud má ŘSD hotových celkem šest modernizovaných úseků, letos budou pokračovat další čtyři úseky a dalších pět se má letos začít. Řidiče tak čeká rekordní počet uzavírek. Celá modernizace má skončit v roce 2020.

Akci minulý týden kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, podle kterého byly některé úseky špatně připravené a stavba nabrala zpoždění.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Odvolaný šéf Krtek České dráhy zcela opustí, odmítl být místopředsedou

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Před třemi dny odvolaný šéf Českých drah Pavel Krtek definitivně opustí vedení dopravce. Odcházející šéf v pátek odmítl...

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Najdete na iDNES.cz