Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Marek Podhora, MAFRA

První velká reklamace oprav D1 může jít k soudu. Jde o kvalitu i čas

  • 34
Rok a čtvrt po otevření úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší Ředitelství silnic a dálnic stále nepřevzalo některé jeho části. Právě tato oprava za bezmála šest set milionů korun je zatím v celé rekonstrukci hlavní dálniční tepny nejproblémovější a může skončit u soudu. Kromě špatné kvality ji totiž sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau dokončilo pozdě.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si již objednalo posudek u Vysokého učení technického v Brně, který má opakovaně potvrdit, že dálnici stavbaři neopravili kvalitně. „Jedná se o vady, které sice nebrání bezpečnému užívání dálnice, avšak podle nás jsou v rozporu se zadáním stavby,“ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle něj byly ještě před předáním devítikilometrového úseku sepsány všechny vady a termín jejich odstranění. Jenže stavbaři je neodstranili.

„V některých případech se jedná o takové vady díla, které brání předání stavebních objektů. ŘSD totiž nemůže tyto stavební objekty převzít, neboť nemají takové vlastnosti, které byly sjednány ve smlouvě o dílo,“ dodal Studecký. O jaké konkrétní vady by mohlo jít, zatím Ředitelství silnic a dálnic neuvedlo.

Je stavba kvalitní? Nevíme...

OHL ŽS a Alpine Bau nepředložily například výsledky zkoušek prokazující kvalitu ani protokoly o zkouškách podkladu pod stavbou. V praxi tak ŘSD neví, zda například beton na vozovce splňuje všechny normy.

Podle zadání posudku se problém týká například odpočívadla Korbel a kanalizace. „Komunikace je ve zkušebním provozu. S ohledem na probíhající jednání mezi ŘSD a sdružením OHL ŽS a Alpine Bau CZ se k věci nevyjadřujeme,“ řekla mluvčí OHL ŽS Jana Matulajová.

Problém s reklamací dostihl firmu v době, kdy má ekonomické problémy a nedostatek zakázek. Podle Studeckého si obě strany zatím dopisují. O jak velkou závadu ve finančním vyjádření jde, neuvedl. Stavební dozor provádělo sdružení firem pod vedením Dopravoprojektu Brno, to na dotazy MF DNES neodpovědělo. Dopravoprojekt přitom prováděl pro ŘSD stavební dozor i na nejproblémovější dálnici v Česku, na zvlněné D47 u Ostravy.

Pokud bychom se tak čistě hypoteticky podívali na případy obdobných reklamací, šlo většinou o nekvalitní materiál, který se na stavbu použil. Zda je to i tento případ, není možné v tuto chvíli říci.

Nejde ale o jediný spor, které ŘSD na tomto úseku vede. Sdružení ho totiž dokončilo pozdě, a tak bude muset platit penále. To zatím stále nabíhá. „Z pohledu ŘSD je dílo jako celek nepřevzatelné a zpoždění tak stále běží. Řádově se jedná o desítky milionů korun,“ řekl Studecký.

Modernizace do roku 2020

Úsek 21 je podle Studeckého jediný, kde na již zmodernizovaných úsecích má ŘSD takové problémy s kvalitou. Za modernizaci devět kilometrů dlouhého úseku zaplatilo ŘSD 596 milionů korun.

Dosud má ŘSD hotových celkem šest modernizovaných úseků, letos budou pokračovat další čtyři úseky a dalších pět se má letos začít. Řidiče tak čeká rekordní počet uzavírek. Celá modernizace má skončit v roce 2020.

Akci minulý týden kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, podle kterého byly některé úseky špatně připravené a stavba nabrala zpoždění.