Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Opravy kolejí stály miliardy, vlaky však jezdí pomaleji než dříve

  5:02aktualizováno  5:02
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni prostavěla za jediný rok tolik peněz, co za čtyři roky. Tratě se díky tomu zrychlily a jsou bezpečnější. Jenže ne všude platí, že stamilionové investice přinesly skutečně zrychlení.

Oprava trati (ilustrační foto). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Řada železničních úseků prošla modernizací, ale na jízdních řádech se to neprojevilo – někde se cestující dostanou do cíle ještě pomaleji.

Ukazuje to porovnání současného jízdního řádu s návrhem grafikonu platného od prosince.

Jednou z takových ukázek je trať z Prahy do Dobříše. Až začne v prosinci platit nový jízdní řád, některé vlaky cestu zvládnou o pět minut pomaleji než dosud, a to navzdory rozsáhlé modernizaci. Například vlak s odjezdem v 17:25 z pražského hlavního nádraží dosud do Dobříše dorazil v 18:55. Nově přijede až v sedm večer. Jiné spoje na této trati naopak nepatrně zrychlí.

Podobně to vychází i na druhé větvi trati 210, takzvaném Posázavském pacifiku z Prahy do Čerčan podél Sázavy. Jízdní doba vlaků na trati, kde probíhá ještě akce s názvem „odstranění propadu rychlosti“, se prodlouží od prosince o tři minuty u všech vlaků.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský tvrdí, že „na trati jsou ještě rychlostní omezení, která budou zrušena po zprovoznění přejezdových zabezpečovacích zařízení“. Řada těchto zařízení však již několik měsíců funguje, a tak zůstává záhadou, proč SŽDC mluví o zprovoznění až v září 2016 a stejná organizace pak připraví jízdní řád, který počítá s pomalejší jízdou.

Podobné zpomalení je i jinde – například rychlíky z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod budou mít zrušenu zastávku v Křižanově, přesto pojedou o minutu déle než dosud. Část trasy přitom prošla rovněž modernizací.

Cesta do Budějovic vlakem konečně zrychlí

Ani minuta zrychlení nenastane u řady jiných regionálních rychlíků: například rychlíky z Liberce do Hradce Králové pojedou příští rok naprosto stejně, přitom cestující museli strpět několik rozsáhlých stavebních akcí.

Podobné je to i s tratí z Hradce Králové do Trutnova. I zde pasažéři museli přečkat měsíce dlouhé výluky v naději, že se do cíle dostanou dřív. Nedostanou, SŽDC v tomto případě vysvětluje stejně dlouhou dobu tím, jaké vlaky dopravce nasadí na trať. „Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo i v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která stojí jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Řada jiných tratí však zrychlení zaznamená. Díky dokončení další části modernizace koridoru pojedou například vlaky z Prahy do Brna o pět minut rychleji, největšího zrychlení se pak dočkají cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde se vlaky stanou i díky problémům na silnici číslo 3 podstatně zajímavější alternativou k silniční dopravě.

Chystané vlaky kategorie EC/IC mají stavět jen v Táboře, cesta se tak zkrátí o 19 minut na 2 hodiny a 4 minuty.

Modernizace za desítky miliard

SŽDC loni investovala do modernizace železnice 31 miliard korun, nejvíce ve své historii. „To zřejmě na dlouhou dobu překoná všechny rekordy v počtu realizovaných staveb, objemu proinvestovaných prostředků a všech souvisejících ukazatelů,“ říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Loni se modernizovaly téměř tři stovky kilometrů tratí, přibylo rovněž úseků, kde se dá jet maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině. Pro cestující rozsáhlé stavební práce znamenaly rekordní počet výluk i zpoždění. Letos se stavební eldorádo nezopakuje, na železnici zamíří výrazně méně peněz.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Letiště Heathrow chce ušetřit. Plánuje kratší přistávací dráhu nad dálnicí

Londýnské letiště Heathrow plánuje rozšíření o třetí dráhu.

Největší londýnské letiště Heathrow plánuje velkou expanzi. Chce lidem nabídnout větší, ale i levnější letiště....

V Česku je 96 mostů v havarjiním stavu, platí na nich dopravní omezení

Oprava mostu generála Pattona v Plzni

Na bezmála stovce mostů v České republice platí kvůli havarijnímu stavu dopravní omezení. Část z nich projevy stárnutí...

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Najdete na iDNES.cz