Oprava trati (ilustrační foto).

Oprava trati (ilustrační foto). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Opravy kolejí stály miliardy, vlaky však jezdí pomaleji než dříve

  • 130
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni prostavěla za jediný rok tolik peněz, co za čtyři roky. Tratě se díky tomu zrychlily a jsou bezpečnější. Jenže ne všude platí, že stamilionové investice přinesly skutečně zrychlení.

Řada železničních úseků prošla modernizací, ale na jízdních řádech se to neprojevilo – někde se cestující dostanou do cíle ještě pomaleji.

Ukazuje to porovnání současného jízdního řádu s návrhem grafikonu platného od prosince.

Jednou z takových ukázek je trať z Prahy do Dobříše. Až začne v prosinci platit nový jízdní řád, některé vlaky cestu zvládnou o pět minut pomaleji než dosud, a to navzdory rozsáhlé modernizaci. Například vlak s odjezdem v 17:25 z pražského hlavního nádraží dosud do Dobříše dorazil v 18:55. Nově přijede až v sedm večer. Jiné spoje na této trati naopak nepatrně zrychlí.

Podobně to vychází i na druhé větvi trati 210, takzvaném Posázavském pacifiku z Prahy do Čerčan podél Sázavy. Jízdní doba vlaků na trati, kde probíhá ještě akce s názvem „odstranění propadu rychlosti“, se prodlouží od prosince o tři minuty u všech vlaků.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský tvrdí, že „na trati jsou ještě rychlostní omezení, která budou zrušena po zprovoznění přejezdových zabezpečovacích zařízení“. Řada těchto zařízení však již několik měsíců funguje, a tak zůstává záhadou, proč SŽDC mluví o zprovoznění až v září 2016 a stejná organizace pak připraví jízdní řád, který počítá s pomalejší jízdou.

Podobné zpomalení je i jinde – například rychlíky z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod budou mít zrušenu zastávku v Křižanově, přesto pojedou o minutu déle než dosud. Část trasy přitom prošla rovněž modernizací.

Cesta do Budějovic vlakem konečně zrychlí

Ani minuta zrychlení nenastane u řady jiných regionálních rychlíků: například rychlíky z Liberce do Hradce Králové pojedou příští rok naprosto stejně, přitom cestující museli strpět několik rozsáhlých stavebních akcí.

Podobné je to i s tratí z Hradce Králové do Trutnova. I zde pasažéři museli přečkat měsíce dlouhé výluky v naději, že se do cíle dostanou dřív. Nedostanou, SŽDC v tomto případě vysvětluje stejně dlouhou dobu tím, jaké vlaky dopravce nasadí na trať. „Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo i v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která stojí jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Řada jiných tratí však zrychlení zaznamená. Díky dokončení další části modernizace koridoru pojedou například vlaky z Prahy do Brna o pět minut rychleji, největšího zrychlení se pak dočkají cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde se vlaky stanou i díky problémům na silnici číslo 3 podstatně zajímavější alternativou k silniční dopravě.

Chystané vlaky kategorie EC/IC mají stavět jen v Táboře, cesta se tak zkrátí o 19 minut na 2 hodiny a 4 minuty.

Modernizace za desítky miliard

SŽDC loni investovala do modernizace železnice 31 miliard korun, nejvíce ve své historii. „To zřejmě na dlouhou dobu překoná všechny rekordy v počtu realizovaných staveb, objemu proinvestovaných prostředků a všech souvisejících ukazatelů,“ říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Loni se modernizovaly téměř tři stovky kilometrů tratí, přibylo rovněž úseků, kde se dá jet maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině. Pro cestující rozsáhlé stavební práce znamenaly rekordní počet výluk i zpoždění. Letos se stavební eldorádo nezopakuje, na železnici zamíří výrazně méně peněz.