Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

  5:00aktualizováno  5:00
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

V řadě případů se tratě nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich už koleje kvůli zlodějům chybějí. Na snímku je rozkradená trať z Lokte do Horního Slavkova. | foto: SŽDC

„Nepřišla jediná nabídka,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už připravují dopis na ministerstvo dopravy, aby povolilo snížení ceny. O kolik, to nechce zatím uvést. Podle něj se bude cena více blížit cenám nemovitostí v okolí tratě. 

Už dříve soutěže na rozprodeje tratí kritizovali někteří železniční odborníci i obce. „Ceny jsou nastaveny naprosto nesmyslně. V řadě případů se je nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich koleje chybějí a někdo je rozebral dříve,“ říká Jan Hruška, který se zabývá regionálními tratěmi a dopravou na nich.

Tratě nabízené k odprodeji

  • Čelákovice–Mochov (délka 4 km), 32 milionů Kč
  • Čížkovice–Obrnice (36 km), 132,3 milionu Kč
  • Dolní Bousov – Kopidlno (22 km), 99,2 milionu Kč
  • Čejč–Uhřice (15 km), 46,2 milionu Kč
  • Kralovice u Rakovníka – Mladotice (11 km), 27,1 milionu Kč

Pramen: SŽDC

SŽDC prodává celkem pět tratí, za něž chtělo v prvním kole přes 330 milionů. Už roky na nich nejezdí vlaky, protože zájem cestujících nebyl dostatečný. Podle toho i vypadají. SŽDC přitom prodej podmiňuje tím, že kupec bude tratě nejméně pět let udržovat v provozuschopném stavu.

Nejdražší v nabídce byla „Švestková dráha“ z Čížkovic do Obrnic. Za trať Českým středohořím chtělo SŽDC 132 milionů korun.

Správa vysoké ceny vysvětluje tím, že je takto stanovili certifikovaní odhadci podle tabulek vydaných ministerstvem financí. „Samozřejmě zohledňuje cenu veškerého majetku na daném úseku trati,“ dodal Ptačinský. 

V praxi tak kilometr trati často stál několik milionů korun. Noví majitelé přitom nemají jistotu, že dostanou od státu dotaci na udržení provozuschopnosti dráhy tak, jako ji dostává SŽDC.

K takovému postupu SŽDC už dříve zplnomocnila vláda. „Cenu obvyklou zjistit nelze, neboť prodej dráhy je jedinečnou záležitostí, a tak není možné najít srovnatelný případ realizovaný v podobném rozsahu a místě,“ vysvětlil mluvčí Ptačinský.

Místo pustnutí se mělo modernizovat

O revizi celého přístupu k prodeji lokálek žádají ministerstvo dopravy jako nadřízenou organizaci SŽDC někteří železniční aktivisté. Podle nich se staly zbytné kvůli tomu, že se do nich neinvestovalo a byly podudržované.

„Zastavení drážního provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich podudržovanosti a krátkozrakého politického rozhodnutí. Mimo útlumu těchto drah nebyla nikdy sledována varianta jejich modernizace s využitím úsporných technologií jak na straně infrastruktury, tak i na straně kolejových vozidel,“ napsali v otevřeném dopise Radim Kamler ze Spolku za bezpečnou železnici a Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Jako příklad ukazují Železnici Desná, která měla být v 90. letech zrušena, ale obce ji odkoupily a dnes zažívá velký rozvoj.

„Cílem prodeje by neměl být jednorázový zisk relativně malých finančních prostředků za cenu likvidace tratě, ale dosáhnout v nových rukou efektivní obnovy a provozu na úrovni 21. století s opětovným poskytnutím kvalitní mobility regionům,“ dodali. 

Bezplatný převod není možný

Vládní plán počítá i s tím, jak se bude postupovat, pokud se žádný zájemce nenajde. V dalším kole výběrového řízení bude cena snížena. O kolik, to ale není jasné.

SŽDC má v zásobníku na prodej celkem 21 tratí. „O tratě měly už dříve zájem některé obce či spolky obcí, které je chtěly používat hlavně pro sezonní provoz na rozvoj cestovního ruchu. Podmínkou byl bezúplatný převod. Ten ale není zatím možný.

Rušení železničních tratí je velkým tématem především mezi drážními nadšenci. Česko má aktuálně stále jednu z nejhustších železničních sítí na světě, její provoz je však příliš nákladný. I proto se objevují myšlenky, že by bylo lepší řadu tratí zrušit a nahradit je autobusy. Mnohé tratě skončí jako cyklostezky, především díky malému sklonu. V Česku už několik takových vyrostlo.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Odvolaný šéf Krtek České dráhy zcela opustí, odmítl být místopředsedou

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Před třemi dny odvolaný šéf Českých drah Pavel Krtek definitivně opustí vedení dopravce. Odcházející šéf v pátek odmítl...

České dráhy kopírují konkurenci, akční jízdné bude platit jen na jeden spoj

Vlaková souprava CityElefant

Akční jízdenky Českých drah už nepůjde využít pro jakýkoliv spoj, ale budou podobně jako u soukromníků vázané na...

Najdete na iDNES.cz