Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

  5:00aktualizováno  5:00
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

V řadě případů se tratě nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich už koleje kvůli zlodějům chybějí. Na snímku je rozkradená trať z Lokte do Horního Slavkova. | foto: SŽDC

„Nepřišla jediná nabídka,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už připravují dopis na ministerstvo dopravy, aby povolilo snížení ceny. O kolik, to nechce zatím uvést. Podle něj se bude cena více blížit cenám nemovitostí v okolí tratě. 

Už dříve soutěže na rozprodeje tratí kritizovali někteří železniční odborníci i obce. „Ceny jsou nastaveny naprosto nesmyslně. V řadě případů se je nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich koleje chybějí a někdo je rozebral dříve,“ říká Jan Hruška, který se zabývá regionálními tratěmi a dopravou na nich.

Tratě nabízené k odprodeji

  • Čelákovice–Mochov (délka 4 km), 32 milionů Kč
  • Čížkovice–Obrnice (36 km), 132,3 milionu Kč
  • Dolní Bousov – Kopidlno (22 km), 99,2 milionu Kč
  • Čejč–Uhřice (15 km), 46,2 milionu Kč
  • Kralovice u Rakovníka – Mladotice (11 km), 27,1 milionu Kč

Pramen: SŽDC

SŽDC prodává celkem pět tratí, za něž chtělo v prvním kole přes 330 milionů. Už roky na nich nejezdí vlaky, protože zájem cestujících nebyl dostatečný. Podle toho i vypadají. SŽDC přitom prodej podmiňuje tím, že kupec bude tratě nejméně pět let udržovat v provozuschopném stavu.

Nejdražší v nabídce byla „Švestková dráha“ z Čížkovic do Obrnic. Za trať Českým středohořím chtělo SŽDC 132 milionů korun.

Správa vysoké ceny vysvětluje tím, že je takto stanovili certifikovaní odhadci podle tabulek vydaných ministerstvem financí. „Samozřejmě zohledňuje cenu veškerého majetku na daném úseku trati,“ dodal Ptačinský. 

V praxi tak kilometr trati často stál několik milionů korun. Noví majitelé přitom nemají jistotu, že dostanou od státu dotaci na udržení provozuschopnosti dráhy tak, jako ji dostává SŽDC.

K takovému postupu SŽDC už dříve zplnomocnila vláda. „Cenu obvyklou zjistit nelze, neboť prodej dráhy je jedinečnou záležitostí, a tak není možné najít srovnatelný případ realizovaný v podobném rozsahu a místě,“ vysvětlil mluvčí Ptačinský.

Místo pustnutí se mělo modernizovat

O revizi celého přístupu k prodeji lokálek žádají ministerstvo dopravy jako nadřízenou organizaci SŽDC někteří železniční aktivisté. Podle nich se staly zbytné kvůli tomu, že se do nich neinvestovalo a byly podudržované.

„Zastavení drážního provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich podudržovanosti a krátkozrakého politického rozhodnutí. Mimo útlumu těchto drah nebyla nikdy sledována varianta jejich modernizace s využitím úsporných technologií jak na straně infrastruktury, tak i na straně kolejových vozidel,“ napsali v otevřeném dopise Radim Kamler ze Spolku za bezpečnou železnici a Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Jako příklad ukazují Železnici Desná, která měla být v 90. letech zrušena, ale obce ji odkoupily a dnes zažívá velký rozvoj.

„Cílem prodeje by neměl být jednorázový zisk relativně malých finančních prostředků za cenu likvidace tratě, ale dosáhnout v nových rukou efektivní obnovy a provozu na úrovni 21. století s opětovným poskytnutím kvalitní mobility regionům,“ dodali. 

Bezplatný převod není možný

Vládní plán počítá i s tím, jak se bude postupovat, pokud se žádný zájemce nenajde. V dalším kole výběrového řízení bude cena snížena. O kolik, to ale není jasné.

SŽDC má v zásobníku na prodej celkem 21 tratí. „O tratě měly už dříve zájem některé obce či spolky obcí, které je chtěly používat hlavně pro sezonní provoz na rozvoj cestovního ruchu. Podmínkou byl bezúplatný převod. Ten ale není zatím možný.

Rušení železničních tratí je velkým tématem především mezi drážními nadšenci. Česko má aktuálně stále jednu z nejhustších železničních sítí na světě, její provoz je však příliš nákladný. I proto se objevují myšlenky, že by bylo lepší řadu tratí zrušit a nahradit je autobusy. Mnohé tratě skončí jako cyklostezky, především díky malému sklonu. V Česku už několik takových vyrostlo.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Jez na pražské Štvanici zrekonstruuje za 100 milionů korun Metrostav

Ostrov Štvanice v Praze

Plavební komory jezu na pražské Štvanici zrekonstruuje za více než sto milionů korun sdružení firem Metrostav a...

Najdete na iDNES.cz