Radní jmenoval mezi ohroženými tratěmi třeba tu do Rokytnice v Orlických horách, kde končí koleje a začíná ráj běžkařů. (Ilustrační snímek)

Radní jmenoval mezi ohroženými tratěmi třeba tu do Rokytnice v Orlických horách, kde končí koleje a začíná ráj běžkařů. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Orlickým horám hrozí, že kvůli úsporám přijdou o železnici

  • 80
Vize a realita železničního provozu v Orlických horách se ostře rozcházejí. Zatímco jeden z ambiciózních projektů navrhuje propojit lyžařská střediska železničními tratěmi až pod sjezdovky, ve skutečnosti se může stát, že vlaky už brzy nebudou jezdit ani po těch tratích, které už v horách jsou.

V čase vládních úspor totiž Královéhradecký kraj nemá peníze, aby provoz dotoval sám. Mohla by proto přestat jezdit třeba lokálka z Doudleb nad Orlicí do Rokytnice v Orlických horách.

Krajský radní Josef Ješina tvrdí, že kvůli škrtům ministerstva financí by mohla skončit téměř polovina regionálních spojů. Podle mluvčího krajského úřadu Imricha Dioszegiho by horské či malé regionální lokálky přišly na řadu jako první. Zrušily by se třeba osobní vlaky na Jičínsku na trati ze Staré Paky do Libuně a Mladějova či vlaky mezi Jaroměří a Dvorem Králové nad Labem.

"Neumím si vůbec představit, jak by pak doprava vypadala. Neměli bychom peníze ani na autobusy, jimiž bychom vlaky nahradili. Všechno by se muselo překopat," zlobí se Ješina.

Připravte se na nejhorší, píše kraj starostům

Vedení kraje nyní píše dopisy starostům a seznamuje je s tím, co se stane, když ministerstvo financí peníze na železnice neposkytne. Kraj už na začátku května nedostal prvních 21 milionů korun.

"Každý měsíc chodila platba pátý den, tentokrát ještě včera na účtu nebyla. Je to skoro lumpárna. Kraji uprostřed roku chybí 127 milionů korun na zaplacení provozu na dalšího půl roku," řekl ve středu Ješina.

Kraj dává na provoz regionálních tratí ročně 352 a stát dalších 254 milionů korun.

Rokytnický starosta Petr Hudousek doufá, že kraje budou s ministerstvem financí ještě jednat. "Nechápu pana radního Ješinu, proč jmenuje naši trať. Možná aby vyděsil turisty či obyvatele. Já ani ostatní starostové obcí, jimiž trať prochází, se s jakýmkoliv omezování dopravy smířit nehodláme," řekl Hudousek a dodal, že obyvatelé horského městečka trať využívají pro cesty za prací do Vamberka či Kostelce nad Orlicí a dál do Hradce Králové, kam se po železnici dostanou mnohem rychleji než autobusy.

Starosta: Trať do hor si nedovolili zavřít ani komunisté

"Trať si nedovolili zavřít ani komunisté, tak předpokládám, že sociální demokraté si to také nedovolí. Je to nesmysl," míní starosta. Připomněl, že kraj chtěl lokálku rušit už před dvěma lety.

Hudousek je přesvědčen, že místo rušení by se mělo pracovat na modernizaci a zrychlení železniční dopravy, aby byla pro cestující atraktivnější: "Je to moderní dopravní prostředek a je potřeba ho rozvíjet. Dostatečnými útlumy jsme si už prošli. Teď bychom rádi viděli, aby kraj přišel s nějakou koncepcí, jak tlačí na České dráhy, co s nimi domlouvá, zda by nemohly vlaky od nás jezdit přímo až do Týniště nebo do Hradce. To by železniční dopravu zatraktivnilo."

Ješina reaguje: "Pan starosta to nepochopil. Kdyby ministerstvo financí nedalo peníze, odnesou to všechny lokální tratě."

Podle radního by kromě zániku spojů v kraji desítky zaměstnanců Českých drah přišly o zaměstnání. "Stát odmítá plnit dohodu o podpoře drážní osobní dopravy, kterou kraje podepsaly s vedením Českých drah. Ta na dalších 10 let zaručovala stabilitu na železnici. Podle tohoto dokumentu máme pro železnici připraveny peníze," dodal Ješina.