Oddělení osobní dopravy do dceřiné společnosti je třetí etapou modernizace. V první fázi se do dceřiných firem vyčlenily doplňkové činnosti, čímž vznikly například firmy ČD Travel, RailReklam nebo ČD Reality. Druhá etapa skončila loni v prosinci vytvořením samostatné akciové společnosti ČD Cargo, která převzala nákladní dopravu. - více zde
"Vydělením osobní dopravy dojde k racionalizaci jejího financování. Je to pokračování procesu, který byl přerušen v 90. letech. Koncepce bude pokračovat a budou na to navazovat legislativní kroky," řekl Topolánek.
Dráhy totiž až do loňského roku financovaly ztrátu osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní. Ačkoliv ministerstvo dopravy zatím o chystaných změnách neinformuje, podle dostupných zpráv by se vyčlenění mělo uskutečnit do roku 2010.
Ztrátové trasy platí stát
Z finančního hlediska je osobní doprava drah dvojího druhu. Drtivou většinu spojů si objednávají ministerstvo dopravy a kraje, jež hradí prokazatelnou ztrátu z provozu rychlíků, respektive lokálních vlaků. Na rychlíky dostaly dráhy loni od MD 3,4 miliardy, další zhruba 4,5 miliardy dodaly kraje.
Na vlastní podnikatelské riziko provozují dráhy pouze část vlaků vyšších kategorií. I tak však osobní doprava produkuje každoroční ztrátu v řádech stamilionů. Ztrátu dráhy ještě loni hradily ze zisků nákladní dopravy, to ale s oddělením Carga skončilo. Zprůhlednění finančních toků bylo jedním z důvodů oddělení nákladní dopravy.
Počet cestujících na české železnici od roku 2005 každým rokem roste. Loni jich bylo zhruba 185 milionů.