Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vznikají nové tramvaje pro Ostravu, nejdříve budou vozit pytle s pískem

  10:50
Ostrava se těší na čtyřicet klimatizovaných tramvají od švýcarské firmy Stadler. Půjde o premiérovou zahraniční dodávku do České republiky. První prototyp z miliardové zakázky je téměř hotový, na koleje vyjede v květnu. Ale zatím bez lidí.

Ještě před dvěma týdny nebylo v montážních halách pobočky švýcarské firmy Stadler v polských Siedlcích po ostravské tramvaji ani stopy. Kromě kabelů na ocelové skříni. První dva prototypy mají přitom přijet do Ostravy už za měsíc a v květnu zahájit testování.

Nyní ale v jedné z hal stojí vedle vlaků i dvě konstrukce dvoučlánkových tramvají. Jedna už má oba články spojené a nechybí jí tyrkysově modré opláštění v barvách Ostravy ani dřevěné sedačky s polstrováním v tomtéž odstínu. Hotová však zdaleka není.

„Termíny stihneme. Výroba jedné tramvaje trvá čtyři týdny. Počítáme s tím, že každý týden začneme pracovat na nové,“ ujišťuje ředitel polské pobočky Tomasz Prejs a dodává, že závod s více než 800 zaměstnanci vyčlení na výrobu ostravských tramvají 80 lidí.

„Podle smlouvy jich 26 dodáme letos a 14 příští rok,“ uvádí ředitel s tím, že na výrobě nového typu tramvají se podílejí firmy z celé Evropy. Skříně se vyrábějí v běloruském Minsku, svařované díly podvozků ve španělské Valencii, montáž probíhá v Polsku a projektanti sedí v Praze. Tam všude má švýcarská firma pobočky.

Ostravané a hlavně dopraváci se nových tramvají nemohou dočkat, ale mají i pochybnosti. „Moc se na ně těšíme. Budou jiné,“ říká odborový předák dopravního podniku Ivo Protivínský. „Ale dokud ten klimatizovaný vůz neuvidím stát na dvoře, neuvěřím, že u nás bude jezdit,“ říká jeden z ostravských tramvajáků i za ostatní.

Nedůvěra je vzhledem k minulosti namístě. Bývalé vedení Dopravního podniku Ostrava totiž ještě před pár lety odmítalo klimatizaci v městské dopravě jako drahou a neefektivní. Kromě toho poslední nové tramvaje pořídil podnik někdy v devadesátých letech a pak už víceméně jen rekonstruoval staré české vozy - kvůli nižší ceně. Jedna přestavěná tramvaj přitom vyšla na téměř 19 milionů korun a z toho podle policie téměř milion údajně dostával ostravský podnikatel a lobbista Martin Dědic. Ten už déle než rok čelí před soudem obžalobě z ovlivňování veřejných zakázek a přijímání úplatků. 

Nyní má Dopravní podnik Ostrava zaplatit za jeden moderní vůz 27,2 milionu korun, což je podle mínění některých lidí z oboru dumpingová cena. Všech 40 tramvají včetně servisních přípravků a zaškolení vyjde Ostravu na 1,12 miliardy korun, z toho na polovinu vozů získá podnik dotace ve výši 85 procent uznatelných nákladů.

Protože jde však o nový typ vozu, jehož vývoj a výroba trvá obvykle nejméně dva roky, objevily se názory, že není možné stihnout nasmlouvané termíny. Dodavatelská firma ale tvrdí opak a ve čtvrtek se o tom snažila přesvědčit skupinu českých novinářů i zástupců dopravního podniku.

Chodec pod tramvaj nespadne

Většinu velkých hal, které firma Stadler začala v Siedlcích budovat v roce 2007, zaplňují nové i opravované vlaky určené pro celou Evropu včetně českého dopravce Leo Express. Švýcarská společnost ve svých závodech vyrobila i téměř pět stovek tramvají. Polská pobočka sice zatím žádnou, nicméně její šéf ujišťuje, že všechny závody garantují švýcarskou kvalitu a provozní spolehlivost 99,9 procenta

A jeho podřízení teď finišují s dokončením prvních dvou prototypů tramvaje pro Ostravu určených na testování. Jen pár desítek metrů od tyrkysově modré tramvaje jsou k vidění i další dvě zatím nespojené a neopláštěné ocelové vozové skříně, ve kterých pracují skupiny montérů.

Dopravní podnik podepsal se švýcarskou firmou smlouvu na 40 středněkapacitních, plně nízkopodlažních a klimatizovaných tramvají v prosinci 2016. Jde o první dodávku zahraničních tramvají do Česka.

Téměř čtyřicetiprocentní podíl na produkci mají přitom čeští dodavatelé a konstruktéři. K největším tuzemským partnerům Stadleru patří Alfa Union (spřáhla a elektrické komponenty), Bonatrans (dvojkolí), Buse (informační systém), C. I. E. B. Kahovec (sedačky pro cestující i řidiče), Elmesy (dveřní systémy), Lokotechnika (teplovzdušné vytápění), MEP Postřelmov (brzdové odporníky), Variel (komponenty), Wikov (hnací převodovky) či ZKV (typové testy). Pokud prototypy uspějí v testech a Stadler získá povolení k provozu od Drážního úřadu, na výrobě tramvají se pak zřejmě bude podílet také dceřiná společnost ostravského dopravního podniku Ekova Electric. Český podíl na výrobku tak ještě vzroste.

„Nové tramvaje vycházejí z osvědčeného typu Tango, ale jsou přizpůsobené potřebám Ostravy,“ říká šéf projekční kanceláře Stadler Praha Bohumír Kráčmar. Dodává, že pro získání zakázky byly rozhodující hlavně jejich technické vlastnosti.

„Mezi přednosti našich tramvají patří vysoký jízdní komfort díky otočným a odpruženým podvozkům, jednoduchý nástup a výstup pro osoby s omezenou schopností pohybu, ergonomická kabina řidiče, klimatizace, nízká hlučnost i při vysoké rychlosti a méně vibrací,“ líčí Kráčmar.

Dvoučlánkové tramvaje pro Ostravu mají délku 24,9 metru, šířku 2,5 metru, výšku 3,6 metru, kapacitu 188 cestujících, z toho 61 míst k sezení. Vozy jsou nízkopodlažní, mají čtvery dvoukřídlé dveře pro rychlé nastupování a vystupování a jsou vybaveny rampou pro vozíčkáře. Novinkou bude kromě klimatizace i možnost připojit se bezplatně k internetu prostřednictvím wi-fi sítě, nebo si dobít mobilní telefon či notebook pomocí USB zásuvek.

„Naše tramvaje mohou jet rychlostí až 80 kilometrů v hodině a splňují nejpřísnější bezpečnostní standardy. Mají například čelo vybavené deformačními a ochrannými zónami pro případ srážky s autem, nebo chodcem. Pod kabinou řidiče jsou kola překrytá prvkem, který chodce odhodí stranou a zabrání tak jeho pádu po kola,“ popsal Kráčmar.

Stadler stojí i o další zakázku

Dva prototypy nové tramvaje označené pracovně Tango NF2/nOVA by měla firma převézt kamiony do Ostravy koncem dubna. Jednu z nich uvidí Ostravané na kolejích ve městě už v květnu. „Prototyp bude jezdit ve dne i v noci, musí totiž nejdříve najezdit 20 tisíc kilometrů po městě bez lidí. Místo nich poveze pytle s pískem. Dalších 20 tisíc kilometrů ve zkušebním provozu pak musí ujet s cestujícími. Počítáme, že první cestující se svezou v červnu,“ líčí technický ředitel Dopravního podniku Ostrava Martin Chovanec při prohlídce prvního prototypu.

Netají, že nová tramvaj se mu líbí a na její příjezd už se těší. Ale má i obavy. „Snad se tramvaji ve zkušebním provozu nestane nějaká nehoda,“ nastínil a dodal: „Pokud Stadler získá souhlas Drážního úřadu, od srpna začneme jeho tramvaje přebírat a zařazovat do běžného provozu.“

Úspěch švýcarské společnosti, která v Ostravě jako první „cizinka“ prorazila s tramvajemi, inspiroval i další zahraniční výrobce, aby se pokusili uspět na českém trhu. Dopravní podnik Ostrava vypsal nedávno další soutěž na dodávku 40 tramvají, tentokrát velkokapacitních, do které se přihlásily čtyři firmy včetně zahraničních. Protože soutěž ještě probíhá, vedení zatím nemůže být konkrétnější.

Tomasz Prejs, ředitel výrobního závodu Stadler Polska, ale iDNES potvrdil, že společnost stojí i o další tramvajové zakázky na evropském trhu včetně Česka. „V Ostravě jsme opět podali nabídku a teď čekáme na výsledek soutěže,“ uvedl.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...