otázka pro podnikatele

-
Zdá se vám postup kontrolorů a pokuty přiměřené?

Marie Říhová, nájemkyně čerpací stanice, Litomyšl

Kontroly k nám chodí. Já si ale nemohu stěžovat. Úředníci finančního úřadu jsou na nás, musím zaklepat, milí. Jen jednou jsem platila české obchodní inspekci pět set korun, protože na zboží chyběla česká etiketa. Byla to tedy zasloužená sankce a kontroloři se chovali velmi slušně.

Dagmar Čapkovičová, majitelka restaurace, Lichnov

Kontroly i pokuty, například od hygieny nebo České obchodní inspekce, se mi zdají úměrné. Ovšem dodnes považuji za velmi nespravedlivou sankci od správy sociálního zabezpečení. Když jsme s podnikáním začínali, zpozdili jsme se s platbou sociálního pojištění, spláceli jsme tehdy totiž úvěr. Ihned nám vyměřili penále ve výši pět tisíc korun. Obrátila jsem se proto na ředitele úřadu se žádostí o prominutí sankce. On nám však pouze povolil, abychom ji mohli postupně splácet, ale jak jsme později zjistili, i ze splátek nám počítali další penále. Takže jsme nakonec zaplatili navíc deset tisíc korun.

Bedřich Danda, předseda Sdružení podnikatelů, majitel obchodu s autodoplňky, Praha

Já osobně si na konflikty s kontrolami příliš stěžovat nemohu, vím ale o řadě podnikatelů, kteří je mají. Problém je v tom, že mnoho firem si stěží vydělá na sebe, na to, aby pokryly všechny náklady, zaplatily za zboží. Každá pokuta je pak pro ně bolestná. Špatná ekonomická situace je však někdy do pokut "žene" nutí je jednat nad rámec zákona. Například obchodník si před prodejnou vystaví reklamní stojan bez povolení, za které by oficiálně zaplatil třeba pět tisíc korun. Což by se mu ale vzhledem k akci, pro kterou reklama slouží, nevyplatilo. Firmám, které jsou na méně atraktivních místech, to často projde. Obchodníkům například v centrech měst - tedy exponovaných prodejních plochách, však většinou za chvíli klepe na dveře kontrola.