Otevření dálnice D8

Otevření dálnice D8 - Otevření dálnice D8 | foto: Karel KopáčMF DNES

Otevřela se nová část dálnice D8. Kus ale chybí

  • 230
Konec roku se nese ve znamení nových dálnic. Po úterním otevření 42 kilometrů hradecké dálnice D11 přichází na řadu D8 za Ústím nad Labem. Úsek o délce 23,4 kilometru se na německých hranicích u Petrovic napojí na saskou dálnici A17.

Slavnostní otevření si nenechali ujít politici z obou stran hranic. Symbolickou pásku přestřihl vedle hejtmana Ústeckého kraje i předseda saské vlády a český i saský ministr dopravy.

Řidiči se po otevřeném úseku svezli poprvé v pozdním odpoledni.

Výstavba této pasáže dálnice D8 začala v roce 2004 a celkové náklady na její uvedení do provozu dosáhly 19 miliard korun.

INFOGRAFIKA: VŠE O NOVÉ DÁLNICI

Řidiči zde budou překonávat převýšení 482 metrů. „Součástí tahu budou dva tunely, Libouchec a Panenská, přičemž druhý z nich se se svými více než dvěma kilometry stane nejdelším tunelem v Česku,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

K dokončení celé dálnice D8 z Prahy až na německé hranice ovšem schází 16,5 kilometru mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Kvůli protestům ekologických sdružení se zde výstavba zadrhla.

To teď bohužel bude znamenat značná dopravní rizika a hrozící potíže. Například ve směru z Německa sjedou řidiči z dálnice v Ústí nad Labem a dál budou pokračovat do Lovosic podél řeky Labe. To je to totiž nejkratší možnost, jakou se budou moci dostat zpátky na dálnici směr Praha.

Už dnes se tu však stávají desítky vážných nehod ročně, které často končí i smrtí. Policisté se proto bojí, co bude po otevření dálnice následovat. „Dálnice bude významným přínosem pro kraj. Za to, že zatím nepokračuje z Ústí také do Prahy, zřejmě zaplatíme až krvavou daň,“ připustil i ústecký hejtman Jiří Šulc.

Ředitelství silnic a dálnic připravilo způsob, jakým půjde regulovat částečně provoz na objížďkách, které mají chybějící dálniční úsek nahradit. Jenže i policisté říkají: Stačí jediná nehoda, která se stane na silnici mezi Lovosicemi a Ústím, a doprava v regionu úplně zkolabuje.

Dokončení dálnice D8 přes České Středohoří očekávají silničáři až v roce 2009 či 2010.

Rekord mezi tunely
Nový úsek vyniká zajímavými stavbami jako jsou mosty a tunely. Tunel Panenská díky délce přes dva kilometry stal dokonce nejdelším dálničním tunelem v České republice. Zároveň má patřit k nejbezpečnějším v Evropě.

„Mezi oběma jeho tubusy je deset propojení, kterými mohou v případě nehody lidé utíkat z jednoho do druhého. Propojovací únikové cesty jsou po dvou stech metrech. V Evropě se dělaly po pěti stech metrech, což se ovšem po několika katastrofách v alpských tunelech ukázalo jako příliš velká vzdálenost,“ říká Jiří Špilík, který na stavbu tunelů dohlíží.

VIZUALIZACI NOVÉHO ÚSEKU NAJDETE ZDE

U vjezdu do tunelu Panenská i u sousedního tunelu Libouchec je dispečink, který bude dopravu v tunelu řídit a při nehodě se v něm mohou lidé provizorně schovat. Dispečeři budou sledovat provoz v tunelu prostřednictvím více než stovky kamer.

Oběma tunely se bude moci jet jen rychlostí 80 kilometrů za hodinu.

, ,