Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Otevřené dálnice letos trhnou délkou rekord

  1:09aktualizováno  1:09
Jednomu řidiči uběhne pod koly automobilu na každý kilometr 812 milionů korun, zatímco druhému jen 357 milionů. Ten první pojede po nové dálnici D8 z Ústí nad Labem do Německa, ten druhý po D11 z Poděbrad do Hradce Králové.

Dálnici D8 prodražuje obtížný terén. Na snímku tunel Libouchec. | foto: Karel KopáčMF DNES

Proč takový rozdíl? Proč mají Severočeši o tolik dražší dálnici než Východočeši? Zatímco D8 zdolává stoupání obtížným terénem v Krušných horách, D11 se v klidu klikatí rovinou v Polabí.

"Celá ta trasa jde skoro z polovičky náročným terénem – je buď na mostech, estakádách, nebo v tunelu," vysvětluje šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman, proč vyšla "dé osmička" o tolik dráž.

Paradoxně nejlevnější úsek dálnice v Česku leží také na této dálnici, ale mezi Prahou a Lovosicemi, kde jeden kilometr vyšel na 112 milionů.

"Tam to zase bylo extrémně levné. Cenu neurčují jen mosty, ale i počty křižovatek a odpočívadel, přeložky silnic nebo železnice," vysvětluje ředitel Laušman.

Málo peněz na silnice
Oba nové úseky – hradecký i ústecký – se otevřou těsně před Vánocemi. Dohromady mají oba nové úseky 66 kilometrů a tolika nových kilometrů autostrád najednou se čeští řidiči ještě nikdy nedočkali. A vypadá to, že hodně dlouho zase nedočkají.

Přitom obě velké politické strany, ODS a ČSSD, před volbami lákaly voliče slibem, že budou ročně dávat do dálnic sto miliard korun.

Ve skutečnosti je to polovina, a to se ještě dálnice o sumu dělí se stavbou a údržbou všech ostatních typů silnic, železnic a vodních cest.

Další nové úseky jsou skoro hotové
V Česku je dnes zhruba šest set kilometrů dálnic, plán počítá s tisícovkou. Při průměrné ceně 350 milionů za jeden kilometr to znamená, že na dokončení záměru je potřeba ještě alespoň 140 miliard korun.

Už v příštím roce se mají otevírat další nové úseky, tentokrát na Moravě a ve Slezsku na dálnici D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem, která se po úplném dokončení v roce 2009 promění v D1.

"Tím spojí Česko od západu po východ. Takže cestu z Rozvadova na německé hranici do Bohumína na polské hranici řidiči zvládnou za rekordní čtyři a půl hodiny," říká Laušman.

Nejvíce nejasností tak zůstává kolem jihočeské dálnice D3. Ve středních Čechách stále není zřejmá její trasa přes Posázaví. V jihočeské části sice už jsou vykoupeny pozemky, ale zase není jasno kolem peněz – kromě státu mají totiž dálnici platit i soukromé firmy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.