Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po devíti letech se otevřel rozšířený Panamský průplav, stál 131 miliard

  15:01aktualizováno  15:42
Po devíti letech stavby se v neděli otevřel rozšířený Panamský tunel. Jako první vjelo do něj vjelo mohutné čínské plavidlo s 9 000 kontejnery. Na cestu se vydalo za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami. Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů, v přepočtu 131 miliard korun, umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou než dosud.

Oficiální otevření kanálu je naplánováno na večer (hodinu před půlnocí SELČ). Akce se zúčastní sedm desítek světových státníků včetně amerického prezidenta Baracka Obamy či čínského prezidenta Si Ťin-pchinga.

Při realizaci projektu, na němž pracovalo 30 000 lidí, bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu. Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím s nosností až 170 000 tun.

Fotogalerie

Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14.000 kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.

„Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově,“ řekl novinářům viceprezident správy průplavu Óscar Bazán. „Je to jasná sázka na vítězství. Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti,“ dodal.

Námořní doprava prochází krizí

Jeho nadšení podle agentury AP snižuje fakt, že globální námořní přeprava prochází krizí, zejména v důsledku propadu cen ropy a zpomalení hospodářského růstu Číny. Právě Peking je pro Panamský průplav druhým nejvýznamnějším klientem.

Loni poklesl objem obchodu mezi Asií a východem USA o deset procent. Experti sice očekávají růst přepravy zboží mezi Asií a přístavy na východním pobřeží USA. Problémem ale může být fakt, že řada těchto přístavů neumí obsloužit obří lodě, které nyní mohou Panamským průplavem proplouvat.

Po roce 1999, kdy kanál předaly Spojené státy Panamě, generovala dopravní tepna zisk celkem kolem deseti miliard dolarů. Výnosy tvoří 40 procent hrubého domácího produktu Panamy.

Projekt, který změnil historii

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce.

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. V listopadu 1903 za jednorázovou sumu deseti milionů dolarů a roční nájem 250 tisíc dolarů získaly „na věčné časy“ i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Na stavbu nasadili Američané 56 300 dělníků, kteří do Panamy přicházeli z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí si ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5 600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním Panamě. V roce 2000 tak průplav od USA převzala panamská vláda, která na poplatcích za jeho využívání ročně vybere kolem jedné miliardy dolarů (24,7 miliardy korun).

V srpnu loňského roku byla rovněž otevřena 72 kilometrů dlouhá nová větev Suezského průplavu mezi Středozemním a Rudým mořem, který je jedním z nejrušnějších námořních cest na světě. Nová větev 163 kilometrů dlouhého průplavu umožňuje provoz v obou směrech zároveň a zkracuje cestu průplavem na zhruba polovinu.

Autoři: ,



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Jumbo na prodej. Na čínském portálu se draží Boeing 747

Boeing 747 Jumbo přistává na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově.

Pokud patříte mezi fanoušky letadel, tak máte jedinečnou šanci si jedno koupit. Na čínské on-line nákupní platformě...

Venezuela je ve spirále smrti. Kvůli hyperinflaci nemají lidé na jídlo

Venezuelu trápí vysoká inflace, hromady bankovek tak ve skutečnosti mají...

Situace ve Venezuele rychle směřuje k humanitární katastrofě. Krize vyvolaná vládní hospodářskou politikou způsobila,...

Monako vybetonuje kus moře, aby mohlo stavět bydlení pro bohaté

(Ilustrační snímek)

Daňový ráj prožívá netradiční krizi v oblasti bydlení. Monako nemá dostatek půdy pro 2 700 multimilionářů, kteří by se...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.