Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České outdoorové značky ušly dlouhou cestu. Jsou hrdé, že vyrábějí doma

Za českými outdoorovými značkami stojí většinou party nadšenců, kteří před lety začali vyrábět první oblečení „na koleně“. Vedl je k tomu nedostatek vybavení na trhu splňující vysoké nároky na kvalitu. Nyní tyto značky oblékají nejen českého zákazníka, ale mnohé se prosadily i v zahraničí. Své výrobní dílny s mnohamilionovými obraty tam však nikdy nepřesunuly. České outdoorové vybavení tak dodnes vzniká v malých městech.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hannah

Mnoho Čechů má rádo funkční a technické výrobky určené primárně pro outdoorové aktivity a velmi často je používají i na běžné nošení nebo na všední aktivity. Tedy jinak, než k čemu byly primárně stvořeny. To potvrzují všichni oslovení výrobci.

„Po revoluci lidé nosili šusťákovky, které si šili sami doma. A najednou se objevilo oblečení od Mammuta či The North Face, které bylo sice kvalitní, ale také mimořádně drahé a já naprosto rozumím tomu, že v nich lidi chodili všude,“ vzpomíná majitel společnosti Tilak Roman Kamler a dodává, že doba, kdy se ve městech chodilo v křiklavých bundách s kevlarovými výztužemi na ramenou, je pryč. Dnes už lze koupit outdoorovou bundu slušné kvality, ale nenápadného designu a nosit ji ve městě.

Česká výroba i vlastní designéři

Za třicet let český outdoor ušel velký kus cesty. Z hrstky domácích dílen a maloobjemových zakázkových výroben se většina značek posunula a stala se velkými a silnými hráči s nadnárodním přesahem. „Bez problémů tak svými produkty umí oslovit široké spektrum zákazníků napříč uživatelskými skupinami, národnostmi a dokonce i světadíly,“ popisuje Vít Hruška, content marketing manager 4Camping.cz.

Po požáru povstala firma z popela, zničené zásoby pořídila znovu

Světová konkurence v outdoorové branži je však obrovská a držet krok s novými technologiemi, materiály i množstvím dovážených produktů ze zahraničí však není nic jednoduchého. „Kromě kvality a neustálého sledování nových trendů i technologických postupů, které zavádíme do výroby, se snažíme levným produktům, například z Číny, konkurovat nadstandardním servisem,“ doplňuje Jiří Doubrava, jednatel a CEO Direct Alpine.

Čeští výrobci tak podle svých slov od počátku existence kladou velký důraz na vlastní vývoj a spoléhají se na vlastní týmy. „Máme vlastní skupiny designérů, vývojářů a specialistů, kteří mají přehled o trendech ve světě. A díky tomu se nám daří rozvíjet i export,“ zmiňuje brand manager značky Hannah Jan Štika.

Daří se i v cizině

České outdoorové značky mají proti velkým zavedeným značkám výhodu v tom, že jsou pružnější ve finálních rozhodnutích, a tak se jim daří být konkurenceschopnými. To, že se umějí prosadit na zahraničním trhu dokazuje například výrobce oblečení Tilak, který se svou fashion kolekcí Poutnik prorazil dokonce v Japonsku.

Český outdoor

Stejný úspěch zaznamenává také společnost Sir Joseph, kterou v roce 1974 neoficiálně založil horolezec Josef Rakoncaj. Firma se tak dá považovat za průkopníka horolezeckého a outdoorového vybavení, jejichž výrobky se prodávají po celé Evropě. „Kromě Slovenska, Německa, Belgie a Francie je velmi zajímavý i norský trh. I přesto, že tam nejsme považováni za velkou konkurenci, naše značka i tam našla své příznivce,“ doplňuje majitel firmy Lukáš Rakoncaj.

Naopak outdoorová společnost High Point se věnuje především tuzemskému trhu a do zahraničí dodávají jen menší série do outdoorových speciálek. „Soustředíme se hlavně na tuzemský trh, který zvládneme uspokojit. Výroba má svou kapacitu, abychom ji mohli mít stále pod kontrolou a nemuseli vyrábět v zahraničí. Tím, že se zlepšujeme technologicky, nám pomáhá držet situaci plně ve svých rukou, v Čechách,“ míní obchodní a marketingový ředitel společnosti Matěj Molcar.

Výroba se odráží v ceně

Pořídit si opravdu kvalitní funkční oblečení není vůbec levné a cena pro českého zákazníka hraje velkou roli nejen v segmentu outdooru. Za outdoorové oblečení je však našinec ochoten zaplatit i desítky tisíc. Pokud už zákazník ví, co potřebuje, soustředí se více na kvalitu než na cenu. „Stále častěji se tak řeší původ výrobku a jeho složení. Za kvalitu, funkčnost a technologické novinky jsou lidé ochotni si připlatit,“ potvrzuje Doubrava z Direct Alpine.

Vyšší cena však jde ruku v ruce s precizní výrobou, která se odehrává převážně v Česku, jen materiály se dovážejí ze zahraničí. „Naše oblečení vzniká v Česku a přidanou hodnotou je pak vlastní oddělení vývoje, designu a disponujeme také vlastní modelárnou. Finální kolekci, která jde do prodeje zákazníkovi, pro nás vyrábí partneři napříč Evropou a Asií,“ potvrzuje Jan Štika z Hannahu.

Silná textilní výroba z minulosti tak mnohým výrobcům pomohla v začátcích a oni tak mohli zaměstnat šikovné šičky a řemeslníky. „Dnes se bohužel tento trend změnil, a přestože je o šičky a kvalifikovaný personál v českých firmách velký zájem, nejsou lidé, kteří by tu práci mohli dělat,“ konstatuje Hruška z 4Camping.cz

Personální situaci přibližuje také Lukáš Rakoncaj, který při výrobě sází hlavně na ruční výrobu, ovšem některé vybavení je již nyní nucen nechat šít v Asii. „Šijeme v primárně v Čechách, ale vzhledem k tomu že nejsou švadleny, máme dílny také v Asii. Výroba však vzniká pod naším dohledem a kvalita je stejná jako u nás,“ říká majitel turnovské firmy Sir Joseph.

Některé české outdoorové značky

Direct Alpine (Liberec)
Vznik společnosti se datuje k roku 1998, kdy zakladatelé firmy a dlouholetí kamarádi ze skal Radek Nováček a Jirka Sika, začali vyrábět první modely outdoorového oblečení. S testováním funkčních materiálů, vhodných zejména pro horolezectví, však začali již o rok dříve. Vedl je k tomu naprostý nedostatek podobného oblečení na trhu, které by splňovalo jejich vysoké nároky a požadavky na vysokohorské výstupy či třeba skialpinismus.

Hannah (Plzeň)
Česká značka vznikla v roce 1991. Zakladatele spojovalo zapálení ke sportu a láska k přírodě. Nedostatek sportovního oblečení a vybavení té doby je donutil jednat. Vzali do ruky látky, jehlu, nit, peří a začaly vznikat první outdoorové kousky. Ještě před samotným oficiálním založením značky Hannah vznikaly první sportovní bundy, kalhoty a spací pytle.

High Point (Sušice)
Firma vznikla v roce 1990. Výrobní tradice Abrahama Schwarzkopfa ale sahá až do roku 1830, kdy se pustil do prvních výrobků, díky kterým se otevřely další možnosti. Takový zápal a odhodlání, který v začátku nastartoval motory pro firmu, která dnes vyrábí top outdoorové oblečení, byl zásadní. Díky tomu, že vedení firmy zůstává v rukou další generace této rodiny, dokážou držet původní záměr.

Sir Joseph (Turnov)
V roce 1974 neoficiálně založil firmu Rakoncaj, která se jako jedna z prvních se výlučně zaměřila na výrobu speciálního expedičního horolezeckého oblečení a doplňků. Bezprostředně po sametové revoluci v roce 1990, jakmile to politická situace dovolila, zahájil svou podnikatelkou činnost oficiálně s novým názvem firmy, Sir Joseph.

Tilak (Šumperk)
Firma vznikla v roce 1986 na vyhlášku o soukromém podnikání občanů. Do roku 2000 fungovali jako fyzická osoba pod značkou KAMMsport. Od roku 2000 jako akciová společnost Tilak. Dnes zaměstnává 65 zaměstnanců a vykazuje řádově stomilionový obrat.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...