Ovocný džus či koktejl jenom pro bohaté. Z ovoce se stává luxusní zboží

  6:00aktualizováno  6:00
Ovocné bary Fruitisimo, které ročně spotřebují až dva tisíce tun ovoce, musely loni mírně omezit nabídku jahodových drinků, které patří k těm typicky sezonním a nejprodávanějším. Nyní stejně jako ostatní zpracovatelé, obchodníci a pěstitelé ovoce s nadějí vyhlížejí okamžik, kdy ceny ovoce klesnou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

„Jahody loni vyskočily o čtyřicet procent, takže u nápojů, kde je jich velký podíl, jsme to museli řešit,“ popisuje majitel sítě ovocných barů Fruitisimo Jan Hummel s tím, že cenu drží už rok a půl stejnou.

Sami si dokonce vytvořili svůj vlastní index cen ovoce, na kterém si sledují jejich nejpoužívanějších patnáct surovin od jablek přes jahody, meloun po mango. Za první čtyři měsíce letošního roku je podle Hummela o zhruba deset procent výše než loni.

Japonec koupil v aukci dva melouny za více než půl milionu korun

„Cena višní šla loni meziročně nahoru o sto procent,“ popisoval před měsícem při prohlídce závodu také manažer obchodu Agrimexu, mrazíren spadajících pod Hamé, Radek Malý. „Vedlo to až k tomu, že CrossCafé přestalo dělat višňový koláč, protože se nevešlo do kalkulace,“ dodává perličku od jejich odběratele. Nyní už ho hosté těchto kaváren v nabídce znovu najdou.

„Měli jsme i mrazené višně v půlkilovém balení pro obchody, ale všechny řetězce je vyřadily, protože je nechtěly prodávat za cenu exotického ovoce,“ dodává Malý další višňovou historku.

Rozhodují i mrazy

Loni byl na ovoce špatný rok, na jaře jej pokosily mrazy, a to nejen v Česku. Důsledky se táhnou až do dneška v podobě dražších jablek, hrušek i mraženého ovoce, jako višní a jiných. Výjimkou tak není, když stojí hezčí jablko patnáct dvacet korun za kus a v průměru se v dubnu jejich cena pohybovala výše než u tropických banánů, pomerančů a skoro stejně jako u broskví.

„Loňskou úrodu v řadě zemí Evropy poškodily jarní mrazy. Velké škody napáchaly i v největších pěstitelských zemích, jako jsou Itálie a Polsko, odkud k nám jdou dvě třetiny všech dovážených jablek,“ popisuje Martin Ludvík, předseda Ovocnářské unie ČR.

Podle něj nemá výše úrody v Česku na cenu žádný vliv a rozhoduje vývoj v Evropě. Zásoby jablek z loňské sklizně nejsou ve srovnání s minulými lety v Evropě ani poloviční, proto vzrostly ceny, dodává.

Pro některé české pěstitele to ale nemuselo dopadnout špatně, záleží, jak je loni postihly mrazy. Například v družstvu Bohemia Apple měli loni lepší úrodu jablek než rok předtím a díky rostoucí výkupní ceně si polepšili. „Zaznamenali jsme nárůst poptávky, která byla způsobena nízkou úrodou v Evropě a zejména v Polsku, a hlavně zájmem spotřebitelů o česká jablka,“ uvádí Štěpán Chára za Bohemia Apple.

Podle Tomáše Richtra, jednatele společnosti Ekofrukt Slaný, šly přitom loni nahoru hlavně ceny průmyslových jablek, tedy určených na zpracování, a to například z 1,70 koruny na 6,50 koruny loni na podzim. S tím se museli popasovat všichni výrobci moštů, ovocných přesnídávek či džusů.

Většina z nich proto také zdražila, i když o tom mluví nerada. „V posledním období jsme byli nuceni přikročit k úpravám cen některých našich produktů pro odběratele,“ uvádí mluvčí Hamé Petr Kopáček s tím, že zohlednit museli i rostoucí mzdové náklady.

Ovoce na Hradecku zraje dřív, zelenina na polích kvůli suchu později

Co bude letos?

Ceny se mění v průběhu roku, jak ovoce dozrává, takže majitel ovocných barů Fruitisimo i ostatní doufají, že letos půjdou ještě dolů.

Z českého ovoce zatím dozrávají jahody a pomalu třešně a zatím ceny o moc příznivější nejsou. Jahody v samosběru se pohybují od 40 do 50 korun za kilo, při prodeji na poli kolem 80 korun a v obchodech za stovku. Tvrdá statistická data jsou poslední za duben a tam jahody stály 85 korun za kilo, tedy o devět procent více než loni. Tato statistika však zahrnuje i dovezené plody.

Nynější ceny především jablek se budou držet zhruba do konce června až července, než bude větší jistota, že letos se urodí více. Pak by mohla jít cena dolů, minimálně ta od pěstitelů.

„Pokud bude úroda průměrná, očekávám návrat na ceny, u jablek by to znamenalo asi dvacetiprocentní snížení,“ uvádí Martin Ludvík za ovocnářskou unii.

Ovoce v tuto chvíli zraje na stromech, mrazy jej podle pěstitelů na rozdíl od loňska nepokosily, takže je šance, že ho bude více. Nepřítelem číslo jedna jsou v tuto chvíli sucho a krupobití.

„Nás před čtrnácti dny postihla bouřka nevídaných rozměrů s krupobitím, které zničilo většinu jablek, které nechránily sítě. Vichřice lámala i staleté stromy a dokonce nám vytrhla část sadu,“ popisuje například Richtr z Ekofruktu Slaný.

Doba smoothies

Levnější jablka na pultech si snad zákazníci užijí, výrobky, které se z nich vyrábějí, ale už zlevní stěží. Většina zpracovatelů i obchodníků totiž naráží kvůli nedostatku lidí na rostoucí mzdové náklady a příležitost, jak je částečně zaplatit, si ujít nenechá. Pružnost cen obecně funguje hlavně směrem vzhůru.

Otázkou navíc podle Richtra je, jak velké mají výrobci z loňska zásoby drahého koncentrátu na džusy a další výrobky. „Dříve to bylo většinou tak, že drahý koncentrát nevyprodali a další rok už neměli příliš velký zájem o nové ovoce,“ popisuje.

Prudký nárůst cen ovoce se protnul s dobou, kdy Češi začali vyhledávat ovocná smoothies. Zmíněné Fruitisimo, které na nich stojí, už je prodává v 75 barech a stále expanduje. „Věříme ovoci, smoothies, zatím jsme v českých obchodech v počátcích,“ uvádí také marketingová ředitelka Hamé Lenka Vaněk k trendům, které k nám z ciziny dorazí.

Agrimex tak nyní testuje prodej zmraženého ovoce právě na tyto koktejly. Hodně freshbarů totiž jede právě na zmrazených směsích, protože je to jednak jednodušší a často i ovoce v nich je lepší a voňavější než třeba „čerstvé“ jahody z Číny.

Velké kapsičky se smoothies zařadila do své nabídky i Linea Nivnice. Ty se právě nyní od června začínají prodávat v obchodech. „Máme měsíc nové kapsičky, dvakrát větší než přesnídávky. Už nám je obchodníci trhají pod rukama, zdá se, že to bude stejný boom jako malé kapsičky přesnídávek,“ popisuje marketingový šéf Linea Nivnice Petr Ambros.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Elektřina a plyn příští rok zdraží, zlevní dřevo z kůrovcové kalamity

Ilustrační snímek

České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou při vytápění jsou...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...



Najdete na iDNES.cz