Jak se tropické ovoce dostává do českých obchodů?
Naprostá většina lodí. Třeba banány se vozí z Martiniku, Kostariky, Ekvádoru, Kolumbie či z Pobřeží slonoviny. Přeprava z Jižní Ameriky trvá
zhruba tři týdny. Ovoce jako banány a ananasy mají různé stupně zralosti, takže se do Evropy importují většinou zelené, nezralé. Banány pak u nás dozrávají a ještě asi týden trvá, než se objeví na prodejních pultech.
Co předchází tomu, než se k nám ovoce dostane?
Třeba banány jsou specifické a náročné zejména na podmínky skladování a logistiku. Přímo na plantážích na nich bývají igelity, které je chrání před ptáky a hmyzem. Pomeranče či citrusy vůbec jsou na import
určitě jednodušší. Dovážíme je z různých destinací, ze kterých se zrovna v daném období do Evropy exportuje. Sám exportér si většinou sleduje ceny na všech zahraničních trzích. V přístavech máme své celní agenty, kteří zboží od rejdaře vyzvednou a připraví na nakládku do našich kamionů.
Čeká zboží v přístavech?
Ano, záleží na tom, jak je přístav velký a kolik je tam zrovna lodí. Vykládka trvá jeden, ale třeba i tři dny. Lodní logistika je poměrně dost složitá, protože největší lodě uvezou na své palubě až deset tisíc
ReklamaceOvoce je dlouho na cestě a někdy se může zkazit. Pro dovozce je to problém. Své peníze někdy už neuvidí. |
Jak těžké je přemýšlet měsíc dopředu, kolik toho budete potřebovat?
Musíte si naplánovat, kdy začíná a končí sezona. Já mám na starosti například importy z Číny, mezi které patří třeba pomelo (druh citrusu, pozn. red.). Ke konci sezony se u tohoto zboží můžeme setkat s častějšími vadami. V takové situaci ho rostlinolékařská kontrola nemusí propustit na volný trh Unie. Objednávky se musejí plánovat asi třicet dní nebo raději měsíc a půl dopředu před jeho dojezdem. Závisí zejména na poptávce zákazníků, situaci na trhu a na spekulaci na vývoj jeho ceny.
Co se dováží letadlem?
Hlavně čerstvé bylinky z Izraele, Egypta nebo plodiny, jako jsou physalis, marakuja, papája, ostružiny, maliny, borůvky, z jižní Afriky především baby (miniaturní) zelenina a mnohé další. Jsou to většinou dražší produkty a rychle podléhají zkáze. Přeprava letadlem je mnohonásobně dražší než přeprava lodí. Cena letecké přepravy může tvořit až zhruba dvacet procent ceny importovaného zboží.
Jaké jste měli problémy při výpadcích letů kvůli sopce?
Odstávka letadel kvůli sopce způsobila velký problém. Měli jsme výpadky v bylinách a i v některých druzích exotického ovoce. Evropa byla zhruba týden bez izraelských bylinek a exotických produktů z ostatních destinací. A když se sopka umoudřila, přednost měly samozřejmě lety s cestujícími před nákladními cargy.
Kam ovoce dodáváte?
Osmdesát procent zboží míří do řetězců a zbylá pětina na volný trh. Naše firma patří k největším na trhu.
Jak se řeší reklamace u ovoce, které kupujete na jiném kontinentu?
Pokud platíte dodavatelům část předem, může to být v případě výskytu vadného či nejakostního zboží dost velký problém, pak je s dodavateli vždy těžká řeč. Peníze většinou nedostanete zpátky. Může se stát, že zboží, které přijde do přístavu, neprojde přes předpisy EU. V přístavu musí být poté selektováno, nebo ho musí exportér vrátit mimo trh EU nebo ho dokonce na místě zlikvidovat. Když se to ale stane u dodávek od seriózního dodavatele, není to vůbec žádný problém.
Jaké ovoce mají Češi nejraději?
V objemu ovoce zcela jistě vedou citrusy, banány nebo třeba jablka. V zelenině brambory, cibule, rajská jablka nebo okurky. Do Česka už se dnes dovážejí všechny dostupné druhy tropického ovoce, i ty specifické, jako je třeba durian nebo tamarind.