Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřad vyjasnil prodeje přes sociální sítě. Oznámení o EET se jim nevyhne

  11:17aktualizováno  11:17
Prodejci kosmetiky nebo třeba doplňků stravy, kteří nabízejí zboží na sociálních sítích, musí v některých případech vyvěsit informační oznámení, že podléhají EET. Podle některých názorů je to problém třeba na Twitteru, kde musí být zpráva stručná. Finanční správa upřesnila, že stačí obrázek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

„Ve druhé vlně nás kontaktovalo několik obchodníků, kteří inzerují své zboží přes Facebook nebo jiné sociální sítě. Obracejí se na nás s tím, že i oni by měli označit Facebook oznámením, že evidují. Podle našich právníků to není pravda, nicméně Finanční správa nám opakovaně sdělila, že je nutné, aby Facebook byl označen,“ říká Josef Rafaj, ředitel společnosti Red Eggs, která provozuje službu SMS EET.

Problém se podle něj v praxi týká prodejců firem, které působí v přímém prodeji, jako je Avon, Amway, Zepter, Herbalife či Oriflame.

„Vzhledem k limitovanému počtu znaků není technologicky jednoduché vymyslet, jak takové oznámení má vypadat. Jsme v začarovaném kruhu,“ sdělil s tím, že stejnou povinnost mají i inzerenti zboží přes další sociální sítě, například Twitter, Instagram nebo Pinterest. Obzvlášť přísná se zdá podmínka zejména u Twitteru, kde se příspěvky autora musí vejít do 140 znaků.

Podle vysvětlení Finanční správy odpověď není jednoznačná, záleží na typu platby. V případě dobírky, přestože tato platba podléhá EET, informační oznámení být nemusí. „Jelikož umístění informačního oznámení v místě tržby, tedy při dodávce zboží zákazníkovi, není možné, nebude v takovém případě Finanční správou vyžadováno,“ sdělila mluvčí FS Petra Petlachová.

Jiná situace by byla, pokud by daný prodejce přímo pomocí sociální sítě nabízel online platbu kartou či obdobným prostředkem. „V takovém případě by bylo nutné informační oznámení na daných stránkách umístit, ať už v textové formě nebo například formou obrázku,“ vysvětlil úřad.

Pokud by to možné nebylo, nebude hrozit za neumístění oznámení sankce. V takovém případě však musí dotyčný v případném správním řízení prokázat, že umístění nebylo z povahy věci možné.

S problémy jsme se nesetkaly, tvrdí oslovené firmy

Dotázané firmy, které se zabývají přímým prodejem, tvrdí, že se s problémy na sociálních sítích nesetkaly a odvolávají se na to, že prodejci si legislativu musí hlídat sami, protože podnikají na sebe.

„Společnost Amway nezaznamenala žádné komplikace od našich prodejců. Všichni naši prodejci jsou vlastníky podnikání a oni si musí prověřit, zda splňují všechny právní náležitosti,“ uvedla ředitelka Ildiko Dikošová. Podobně se vyjádřila společnost Oriflame.

„Naši konzultanti nejsou naši zaměstnanci a nemáme k nim žádné závazky. O tomhle nevím. Prodejci Oriflame linkují na naše webové stránky a funguje to potom jako e-shop. Produkty se kupují rovnou,“ řekla Lucie Panchartková.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Evropská komise předvídá: HDP v Česku poroste, ale méně než loni

Ilustrační snímek

Hrubý domácí produkt v následujících dvou letech poroste o poznání pomaleji. Alespoň podle odhadů Evropské komise,...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Úředníci doporučovali nevidomým levnější pomůcky, spor s firmou vyhráli

Ilustrační snímek

Po téměř čtyřech letech sporu mezinárodní arbitři rozhodli. Český stát nemusí firmě podnikatele Jana Buchala zaplatit...

Najdete na iDNES.cz