Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Oznámkujte české dálnice a vyberte tu nejhorší i nejlepší

  • 102
V příštím roce zdražuje roční dálniční známka z 1000 korun na 1200. Co za to řidiči dostávají? Jízdu po zhruba 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, přičemž k dobudování základní páteřní sítě chybí ještě dalších tisíc kilometrů dálnic.

Zároveň s tím je ovšem nutné opravovat staré a nevyhovující úseky a peněz se nedostává. Hrozí, že práce na některých stavbách se budou muset zastavit.

OZNÁMKUJTE ČESKÉ DÁLNICE

MF DNES chystá o dálnicích velké téma do sobotní přílohy Víkend. Hlasujte o kvalitě českých dálnic a rychlostních silnic ZDE

Ministerstvo dopravy proto přišlo s novým plánem. Potřebné peníze nezíská ze státního rozpočtu, ale vypůjčí si je. Na stavbu nových silnic nejspíš vydá dluhopisy v hodnotě téměř 12 miliard korun a další peníze si vypůjčí od Evropské investiční banky.

Stavební boom v české dopravě neskončí a i příští rok bude přibývat nových úseků silnic nebo rychlejších železnic.

O českých dálnicích se ovšem také říká, že jsou předražené a daly by se stavět výrazně levněji.

Kartelem zavánějící postupy českých stavbařů pocítila například i ředitelka brněnského Masarykova okruhu Ivana Ulmanová. Když předloni plánovali v Brně generální opravu, oslovili velké stavební firmy. Všechny nacenily rekonstrukci pětikilometrové trati na více než 200 milionů korun a o ceně odmítaly debatovat. Nakonec dostal okruh nový povrch za cenu o čtvrtinu nižší.