O krachu informoval ruský deník Vedomosti.
"Tak oblíbený tady Moskvič nebyl, ale kdo ho měl, nedal na něj dopustit. Někteří ho mají ještě dnes, čtyřicet let v kuse," řekl iDNES.cz Jiří Reitmayer z Moskvič klubu Pardubice. "Krach nemá žádný vliv, protože firma v podstatě zbankrotovala už v roce 2001," dodal. Majitelé Moskvičů mají často po garážích spoustu náhradních dílů, a tak na ně ukončení výroby nebude mít dopad.
Linky automobilky se poprvé zastavily v polovině 90. let, ještě ale nebyl konec. Firma se snažila zachránit a začala vyrábět luxusní vozy z dovážených součástek. Nové typy sedanů nesly jména legendárních ruských vládců: Jurij Dolgorukij, Kníže Vladimir nebo Ivan Kalita. K dostání byl i kupé Duet. V "Dolgorukém" jezdil také moskevský starosta Jurij Lužkov, jeden z předních ruských miliardářů.
Pokusy o oživení se ale nepodařily, protože odbyt byl nízký. Rusové si po transformaci ekonomiky zvykli kupovat dovážená auta. V roce 2001 ze závodu vyjelo jen 810 aut a zanedlouho se provoz opět zastavil. Továrny Moskviče byly přitom uzpůsobené k výrobě sto tisíc aut ročně.
Po krachu Moskviče dostanou věřitelé jen zhruba šestinu dluhu - za každý rubl 18 kopějek. Podnik dlužil 29 miliard rublů, tedy přes 17 miliard korun. Většinu částky měl splatit ministerstvu financí. Sovětská vláda totiž v osmdesátých letech poskytla výrobnímu podniku úvěr 625 milionů dolarů na výstavbu nové motorárny.
vše o moskvičíchSpeciální přílohu o autech i jejich majitelích čtěte zde |
Firma byla založena v roce 1930, kdy zahájila produkci modelu GAZ-A. Výroba slavných Moskvičů byla spuštěna v roce 1947. Moskviče byly pro některé lidi větší variantou za jiná auta, která byla nedostatková. Například na "žigulíky" se čekalo dlouhé měsíce a přednostně mířily k lidem za nějaký úplatek a spřízněným z komunistickým režimem. Také je užívala policie ve žluto-bílých barvách.