Uplynul přibližně rok od chvíle, kdy čínská nestátní letecká společnost Hainan Airlines poprvé vypravila k letu stroj, v jehož nádrži byla palivová směs s použitým fritovacím olejem. Tehdy šlo o vnitrostátní cestu ze Šanghaje do Pekingu. Se stejnou palivovou směsí vzlétl Boeing 787 v úterý 21. listopadu z pekingského letiště a přistál na letišti O’Hare v Chicagu, napsal server Quartz.
Směs leteckého paliva smíchaného s 15 procenty použitého kuchyňského oleje dodala společnost Zhennan Refining a Chemical. Firma podotkla, že ročně shromáždí a zpracuje přibližně 100 tisíc tun odpadního fritovacího oleje, který pochází z restaurací. Jeho spalování je čistší než než hoření klasického paliva. Dopravce se tak snaží vyjít vstříc ochráncům životního prostředí, kteří bedlivě sledují, jaké rostlinné oleje se k podobným účelům využívají.
Problém s biopalivy
Vědci v Záluží testují nová biopaliva, zkoumají fritovací olej i řasy |
Odvětví letecké dopravy je jedním z nejrychleji rostoucích zdrojů emisí skleníkových plynů na světě. Podle Evropské komise vzrostla jeho produkce za loňský rok o 8 procent (psali jsme zde).
Pod tlakem mezinárodních směrnic tak dopravci mění svou uhlíkovou stopu a část současných paliv nahrazují biopalivy. Proti rozhodnutí však protestují ochránci životního prostředí. Nejpoužívanějším biopalivem by totiž byly zřejmě takzvané hydrogenizované rostlinné oleje. Mezi ně patří například palmový olej.
S jeho získáním však souvisí odlesňování, kterým trpí především Brazílie a Indonésie. Spalování již použitého fritovacího oleje je tak další alternativní cestou.
Biopaliva využívají i další letecké společnosti. Jde například o americkou společnost United Airlines či nizozemskou aerolinku KLM Royal Dutch.