Palladium otevřelo s velkou parádou. Podle ekonomů bude mít v budoucnosti o zákazníky postaráno. "Leží v centru města a nabízí velký sortiment zboží, to je jeho velká konkurenční výhoda," řekl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.
"Důvod je jednoduchý, klesá nezaměstnanost a zrychlilo tempo růstu mezd. Do jisté míry k tomu dopomohly i nízké úrokové sazby," komentuje radost lidí z nakupování hlavní ekonom Patria Finance David Marek.
"Nová obchodní centra se ještě uživit mohou, ale přijde zřejmě doba, kdy dojde k diverzifikaci. Ten, kdo se bude schopen něčím odlišit, má šanci přilákat dost zákazníků a uživit obchodní prostory," dodává.
Podle čeho vybíráte své obchodní centrum?
Obchodních center ještě přibude
"Další nákupní centra rozhodně mají šanci se uživit. Marže obchodníků u značkového oblečení či kosmetiky jsou u nás mnohem větší než v jiných renomovaných městech Evropy. Konkurence je relativně malá a trh má potenciál k dalšímu růstu," souhlasí analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.
Podle něj se v Česku prodává značkové zboží zhruba o třicet procent dráž než například v Paříži či Londýně a je minimálně o polovinu dražší ve srovnání s New Yorkem.
Kotva, Bílá labuť a Myslbek na Palladium mlčí
Obchodní centra v blízkosti nově otevřeného Palladia o strategii svého dalšího rozvoje mluvit nechtějí.
"Nemám kompetenci odpovídat na vaše otázky a generální ředitel je buď na jednání, nebo mimo a nevidím reálnou šanci, že by vám odpověděl," řekla iDNES.cz mluvčí obchodního domu Kotva Lucie Kučerová.
Obchodní dům Kotva nabízí Pražanům zboží již přes třicet let a prezentuje se sloganem "Kotva je tu pro vás“. Zákazníci zde ale dnes narazí na nevýrazné výkladní skříně, nepříliš vstřícný personál a oddělení komunikace, které nekomunikuje.
Nebylo tak možné zjistit, zda volné obchodní plochy, které v téměř vylidněné Kotvě vyplňují několik oddělení, naznačují dlouhodobější úprk obchodníků z tohoto centra, nebo jen krátkodobou výměnu nových firem.
"Uvnitř bylo málo lidí. Nikdo vlastně nenakupoval, v kavárně seděli jen dva lidi," řekl o poledním ruchu v Kotvě fotograf iDNES.cz
"Mluvčí nemáme, marketing také ne, jméno generálního ředitele vám neřeknu, zkoušejte volat toto číslo, ale paní, která tam sedí, je často mimo, mobil vám nedám," sdělila redakci spojovatelka Bílé labuti.
"Uvnitř je to takové ušmudlané, zastaralé, nepřehledné až depresivní. Celé jedno patro je prázdné," popsal své pocity z návštěvy Bílé labuti fotograf.
Asistentka sekretariátu byla ochotnější, ale i přes slib, že otázky na další strategii firmy předá a redakci zavolá, se nikdo neozval.
"Obchodní zástupce pan Kachlík by vám rád odpověděl, ale má příliš mnoho práce, ještě se ozvěte," řekla iDNES.cz po šestidenním vyjednávání o krátký rozhovor zaměstnankyně obchodní pasáže Myslbek.
"V Myslbeku to normálně žije, žádný náznak úpadku tam cítit není. Podobný pocit mám i z nedaleké pasáže Černá růže," řekl redakční fotograf.
"Nebojíme se, že bychom kvůli Palladiu přišli o zákazníky. Především proto, že nabízíme luxusnější sortiment," sdělila Markéta Kubíková z marketingu firmy Solid, která pasáž Černá růže provozuje.
Česku chybí prvotřídní značky
A právě luxusní zboží je tak podle ekonomů jednou z možných děr na trhu, na kterém by obchodní centra mohla dobře vydělávat.
"Sortiment toho vyloženě špičkového zboží tu není. Mohly by zde tak vznikat obchodní centra, která budou koncentrovat ty nejlepší a nejdražší značky," domnívá se Marek.
"S růstem kupní síly roste i zájem o kvalitní značkové zboží, zde leží velký potenciál a možný příliv konkurence," souhlasí Michl.
Centra si nesmí konkurovat, musí se doplňovat
Obchodní centra v blízkosti Palladia tak mají podle Marka šanci dobře se uživit.
"Jde o to, najít si jiné zaměření a nesnažit se konkurovat Palladiu, které těží ze své polohy a velké nabídky. Tato centra mohou nabízet levnější, nebo naopak dražší zboží, nebo vyhledat takové, které ta nejbližší konkurence nemá," uvedl ekonom.
Kdo tedy bude schopen se odlišit, nebude mít podle ekonomů o zákazníky nouzi. "Je to o komfortu. Lidem musíte nabídnout třeba parkování a multikino a k tomu dát do přízemí diskonty. Kdo to nemá, může tratit, pokud bude mít v okolí někoho, kdo to nabídne," tvrdí Michl.
Vinohradský Pavilon byl velmi oblíbeným a prestižním nákupním centrem. V kavárně si dávaly schůzky celebrity a obchody byly plné lidí. Dnes nemají obchodníci ani kavárníci téměř koho obsluhovat. Téměř čtvrtina obchodních ploch je prázdná.
Příkladem je podle něj nákupní galerie Palác Flora, která tyto komplexní služby lidem nabídla, a přetáhla tak zákazníky dříve hojně navštěvovanému Vinohradskému Pavilonu, který dnes zeje prázdnotou.
Přízemí Pavilonu je opuštěné. Luxusní obchody s oblečením nahradila opravna obuvi a jídlo pro domácí mazlíčky. Poslední značkový obchod Sergio Tacchini vyprodává zbytky zboží se 70% slevou.
"Pavilonu uškodila i jeho poloha. Nestojí přímo u metra, kdežto Flora ano, a kdo je blízko metra, má jednoznačnou výhodu," vysvětluje Marek.
Flora podle něj navíc stojí na rozhraní čtvrtí, kde je více potenciálních zákazníků. "Mohou tam dojet lidi z okolních čtvrtí, kteří sice nemají tolik peněz, ale je jich víc. Na Vinohradech žijí bohatí lidé, ale je jich málo," dodal.