„Kdo nemíří na cenu, nevyhrává,“ prohlásil v úterý na každoroční konferenci obchodníků Retail Summit a hned své tvrzení doložil jmény některých supermarketů z Česka a okolí, které to ve zdejším regionu vzdaly – Carrefour, Delvita, Meinl, Edeca nebo Droxi.
Přitom právě nyní, když ekonomika roste a průměrný plat se vyhoupl na dvacet tisíc, se obchodníci těšili, že si zákazníci více začnou všímat specialit a luxusnějšího zboží, zkrátka kvality.
„Cena že nehraje takovou roli? To se v Německu taky říkalo, než přišlo euro,“ řekl Fergen, jenž je jediný člověk z vedení Schwarz, který mluví na veřejnosti, a to ještě velmi zřídka.
Najíte se za pět eur
„Čeští zákazníci teď možná mají větší příjmy, ale nikdo nechce platit více než v jiném obchodu,“ řekl.
„Najíte se za pět nebo deset eur, i když lehkomyslní možná chodí do lahůdek pro jídlo za 50 nebo 100 eur,“ popsal s tím, že on jídlo zásadně nakupuje v Kauflandu a do jiných obchodů chodí jen na výzvědy.
V Německu kralují diskonty. Nakupuje v nich zhruba 42 procent domácností.
Leták LidlNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz. S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl. |
V Česku je to zatím „jen“ 22 procent, jak vyplývá z průzkumů GfK Incoma. „Přicházím ze země, kde zuří nejtvrdší konkurenční boj v Evropě, ale zdá se, že se s tím naučili obchodníci žít,“ uvedl Fergen.
Tvrdé domácí hřiště pak pomáhá v expanzi za hranicemi. Aniž by byl Fergen konkrétní, řekl, že v Česku je ještě hodně prostoru pro jejich obchody.
Pro Schwarz pracuje už 33 let
Sám přitom dohlížel na místní rozjezd Lidlu a Kauflandu a do jedné z klíčových zemí firmy, kterou Česko je, přijíždí třikrát do roka. V rozhovoru pro MF DNES přiznal, že nabídka ani úroveň zboží v českých obchodech není taková jako v Německu.
„Produktová kvalita není na takové úrovni, ke které byla donucena západní Evropa, a ani šíře sortimentu. Zatímco v hypermarketech o 5000 metrech čtverečních máme v Německu 20 tisíc potravinářských položek, v Česku je to zhruba jedenáct tisíc,“ řekl.
Na dotaz, jestli cílení na cenu není na úkor kvality, odpověděl jako podle obchodnické učebnice: „Špičková kvalita je podmínka toho, abychom zboží prodávali.“
Pro Schwarz pracuje Fergen už 33 let, a to i nyní, ve svých 67 letech.
Poprvé to bylo před 37 lety
V představenstvu byl už od roku 1990 jako obchodní šéf a roku 2001 se stal předsedou celého vedení. Předloni se namísto důchodu přesunul do dozorčí rady a je hlavním zmocněncem firmy.
Je to poprvé, co člověk z vedení Schwarzu takto vystoupil před českou veřejností. Firmu vlastní rodina Schwarzových, která si kvůli svému jménu – název Černý obchod jim nepřipadal vhodný – vybrala název Lidl od obchodního partnera.
Moderní samoobsluhy Lidl otevřel poprvé v roce 1970. Dnes má Schwarz v 21 zemích 850 obchodů a z toho 300 ve střední a východní Evropě.