Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pan Moira: Speciální vlákno jsem pojmenoval po kanadské novinářce

  9:56aktualizováno  9:56
Za socialismu lezl po horách a létal na rogalu. Jenže mu chybělo vhodné oblečení, které se nedalo nikde koupit. A tak si ho vyrobil. Dnes je třiašedesátiletý Mario Vlček majitelem strakonické textilky Moira, která je největším producentem funkčního oblečení v Česku. Technologicky je dokonce světovým průkopníkem.

Mohli by mu klidně říkat Pan Moira - zakladatel strakonické společnosti Moira Mario Vlček. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

O funkční oblečení se Mario Vlček, kterému bychom směle mohli říkat Pan Moira, začal zajímat díky své zálibě ve sportu.

Mario Vlček

Narodil se 11. února 1948 v Brně. Ve 12 letech se přestěhoval do Prahy. V hlavním městě dodnes bydlí, na začátku 90. let začal podnikat ve Strakonicích. Jižní Čechy si vybral kvůli textilním odborníkům z Fezka a Jitexu. Dnes společnost Moira zaměstnává 170 lidí. Vyrábí pro sportovce i kojence.

"Za socialismu nebylo nic k dostání, a tak bylo nutné si oblečení vyrobit. Není problém se naučit šít, horší je střih. U sportovního oblečení to platí dvojnásob, protože musí být přizpůsobeno pohybu," říká Vlček.

Připravovat střihy pro oblečení se naučil tak, že oděvy, které se mu líbily, rozebíral. Největší školou pro něj byla americká důstojnická bunda z druhé světové války.

"Měla úžasný střih a materiály. Pochopil jsem, jak mají být uspořádány vrstvy oblečení," vysvětluje podnikatel, který před rokem 1989 vyráběl oblečení jen pro sebe a pár lidí v okolí.

Na vlastnoručně zkonstruovanému stroji šil z prachového peří spací pytle a bundy pro horolezce. Kvalitou přesahovaly všechno ostatní v Evropě. Po sametové revoluci si Vlček zřídil živnost a s obavami čekal, zda budou mít jeho výrobky odbyt.

Jeho podnikání se pak rozběhlo i díky tomu, že firma uvedla na trh speciální vlákno TG 900.

"Tím jsme se dokonale odlišili. Naše laločné vlákno je lehčí, teplejší a lépe odvádí vlhkost než klasická kulatá vlákna," říká Vlček.

A jak vznikl název vlákna Moira? "Původně se tak jmenovala redaktorka kanadského časopisu Moira Irvingová. Požádala nás o článek, když jsme lezli jako horolezci na jednu horu. Mně se to jméno hrozně líbilo, tak jsem ho dal o několik let později vláknu," vzpomíná Vlček.

Firma Moira

Společnost funguje už více než 20 let.  Firma vyváží zboží i do ciziny. Její oblečení koupíte po celém světě. Včetně Jižní Ameriky nebo Velikonočního ostrova.

Firma klade velký důraz i na design a to i přesto, že se většinou jedná o výrobky, které lidé nosí pod oblečením. "Pokud chceme uspět, je design nezbytný. Já osobně bych zůstal u dvou barev, jde mi jen o funkci. Zákazníci by to ale možná nekupovali. Do obchodu dnes chodí víc žen než mužů. Dříve chodili sportovci, kteří kupovali podle funkčnosti. Dnes chodí ženy, které si vybírají i podle barvy a omaku. Navíc nám přibyly i vrchní vrstvy a dobrý design je nezbytný," podotýká Vlček.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

daně
Nová Sněmovna změní život zaměstnanců i podnikatelů. Tvrdí, že k lepšímu

Politické strany, které usednou v novém parlamentu, se chystají změnit podmínky pro podnikání. Podle předvolebních slibů chtějí snižovat daně z příjmů pro...  celý článek

ilustrační snímek
Šmejdi měli blízko k Berdychovu gangu. Podle detektiva je řídí mafie

Exmanželka elitního detektiva a člena Berdychova gangu Petra Koňaříková řídila firmy, které pořádaly předváděcí akce. Nakonec ale skončila ve vězení za...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.