Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vošický Hyundai vytáhl nahoru, teď jihokorejskou automobilku sráží

  18:06aktualizováno  18:06
Manažer Vladimír Vošický dokázal jihokorejskou automobilku Hyundai dostat na druhé místo na tuzemském trhu. Růst značky postavil na vymezování se proti Škodě Auto. Nyní ovšem po vzpouře dealerů značky čelí i obvinění, že chtěl po jednom z prodejců úplatek.

Demonstrace kvůli šéfovi Hyundai Vošickému. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Hyundai nezastavíš, hlásí jeden z aktuálních sloganů jihokorejské automobilky v Česku. Soudě podle počtu registrací nových aut Hyundai nejen zastavil, ale zařadil zpátečku. Za propadem značky přitom stojí tentýž muž, který ji vytáhl až na druhé místo na tuzemském trhu – Vladimír Vošický, šéf Hyundai Motor Czech.

Kariéra manažera, který stojí v čele českého zastoupení Hyundai od srpna roku 2010, je v ohrožení. Největší dealer v zemi ho obvinil z toho, že po něm Vošický žádal úplatek. I když manažer taková slova striktně odmítá, další dny ukážou, zda před korejskými majiteli další vzpouru prodejců ustojí (více o kauze čtěte zde).

V Česku mezi šéfy automobilových značek najdete stěží někoho se sebevědomějšími výroky o svých vozech a kritičtějším hodnocením konkurentů. Vystupování, které přechází často v aroganci, ale dnes značku Hyundai nejvíce sráží.

Šikanu dlouhodobých prodejců řeší rozhodčí soud

Vošický se v oboru prodejů aut pohybuje dlouho. Vedl česká zastoupení Fordu a Peugeotu a už tehdy si získal dost nepřátel. Někteří dealeři Fordu s ním dokonce přestali spolupracovat.

Podobná situace nastala i o pár let později v Hyundai Motor Czech, kdy firmu začali hromadně opouštět dlouholetí prodejci. Jejich spor s tuzemským zastoupením Hyundai trvá dodnes a řeší ho rozhodčí soud.

„Začala to být spíše šikana. Zájem o komunikaci ze strany Hyundai nebyl, proto jsme se rozhodli spolupráci ukončit a poslat firmu do likvidace,“ popsal Jan Šmucler, který vlastní autosalon v Plzni a nyní prodává značky Škoda, Seat a Honda.

Slovo šikana se ve spojení s Vošickým objevuje častěji. Podobně chování českého zastoupení označuje šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. Ten se snažil obě strany dát dohromady a spor vyřešit. Po jednání s Vošickým to ale vzdal (rozhovor s Havlíčkem čtěte zde).

Hyundai porazila jen Čechy oblíbená Škoda

Vladimír Vošický nicméně stojí i za úspěchy značky v Česku. Hyundai pod jeho vedením zvětšil podíl na tuzemském trhu ze šesti procent na bezmála deset. Po mladoboleslavské Škodě byl nejprodávanější značkou.

Vošickému se také dlouho dařilo budovat image Hyundai coby tuzemského výrobce, i když z nošovické továrny zdaleka nepocházejí všechny v tuzemsku prodávané modely.

Fotogalerie

Rychlý růst Hyundai Motor Czech ale začal letos zadrhávat. Zatímco prodeje nových vozů konkurence rychle rostou, jihokorejské vozy se prodávají podobně jako loni. Za uplynulých dvanáct měsíců se tak podíl na tuzemském trhu snížil z deseti na 8,5 procenta.

Reklamní experti si to vysvětlují mimo jiné tím, že se Hyundai ostře vymezuje proti Škodě Auto. „Škoda je u nás milovaná značka a jedna z mála firem, na kterou můžeme být hrdí. Přímý útok od značky, která u nás nemá příliš kořeny, vnímají lidé značně negativně,“ myslí si Jan Binar, šéf české pobočky McCann Erickson.

Vošický s MF DNES dlouhodobě prakticky nekomunikuje. Mluvčí importéra Miloš Adámek včera jen poslal vyjádření, v němž odmítl jakákoliv obvinění, že by chtěl úplatek. „Jsou to lživá nařčení nezakládající se na pravdě. K této záležitosti se dále nebudeme pro média vyjadřovat, protože není možné ani obvyklé vést veřejně diskusi o obchodních podmínkách mezi dvěma soukromými subjekty – dealerem a výrobcem. Lživými nařčeními pana Fischera se již zabývá naše právní oddělení a v nejbližší době podnikne právní kroky,“ uvedl Vošický.

Co řekl Vladimír Vošický v čele Hyundai

  • „Již po prvním týdnu kampaně můžeme se vší skromností vlastní vítězům konstatovat, že Hyundai je bezpochyby jedinou značkou, která českému automobilovému trhu udává tón a na kterou musí ostatní, chtějí-li uspět, reagovat.“

-- v dopise prodejcům značky Hyundai ze září 2013

  • „Domácí miláček 90. let, vyděšená domácí konkurence, ochotnický spolek Boleslav“

-- těmito výrazy častoval Škodu Auto v dopise prodejcům Hyundai ze září 2013

  • „Jestliže někdo chce nás nebo zákazníky okrádat, tak my sebe nebo zákazníky ochráníme.“

-- v červenci 2015 v HN na adresu bývalých dealerů

  • „Panická a zmatečná reakce dříve úspěšné domácí značky na naši kampaň jasně potvrzují, jak moc se děsí toho, že jen pouhé srovnání jejich až donedávna uměle oslavovaných produktů se skvělými vozy Hyundai stačí k tomu, aby zákazník jejich simplistické mlžení prohlédl a začal být konečně clever.“

-- dopis dealerům ze září 2013

Podívejte se, jak vypadal úterní protest proti Vladimírovi Vošickému:

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

V dozorčí radě společnosti ČEZ končí její předseda Václav Pačes

Diskuse - Václav Pačes

V dozorčí radě energetické společnosti ČEZ končí její předseda a někdejší předseda Akademie věd Václav Pačes. Řekl to...

My Češi umíme vyrobit nejlepší ležák na světě, říká šéf Budvaru

Ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák

Budějovický Budvar je spící Růženka s velkým potenciálem, věří ředitel Petr Dvořák. „Když se z českého ležáku podaří...

Sladkou dřinu včelařů na farmě roku nenaruší ani desítky žihadel

Práce v kombinéze je v tomhle počasí dost náročná. Ale věřte tomu, že si oblek...

Když začal Petr Cihlář včelařit, schytal zezadu do hlavy žihadlo a dva dny neviděl na obě oči. To ho však neodradilo....

Najdete na iDNES.cz