Z Číny do USA a zpět. Rozšířený Panamský průplav slaví výročí

  14:04aktualizováno  14:04
Panamský průplav, který zajišťuje spojení Tichého a Atlantického oceánu, slouží námořní dopravě už téměř sto let. Kanálem se přepravovalo asi šest procent světového obchodu a jeho kapacita již nedostačovala. V roce 2007 byla zahájena jeho modernizace a hlavně jeho rozšíření, které zvýšilo jeho kapacitu na dvojnásobek. V pondělí to bude rok, co byl rozšířený Panamský průplav otevřen.

Rozšíření Panamského průplavu trvalo devět let (24. června 2016) | foto: AP

Zatímco před rozšířením proplula průplavem loď o nosnosti nejvýše 79 000 tun, nově to je až 170 000 tun. Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 000 kontejnerů.

Dřívější roční kapacita až 310 milionů tun nákladu se zdvojnásobila. Rozšíření mimo jiné zlevnilo dopravu asijského zboží na východ USA a poskytlo Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Gigantická stavba stála přes 5,4 miliardy dolarů (134 miliard Kč).

Fotogalerie

Při realizaci projektu, na němž pracovalo 30 000 lidí, bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu. Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím s nosností až 170 000 tun.

„Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově,“ řekl loni novinářům viceprezident správy průplavu Óscar Bazán. „Je to jasná sázka na vítězství. Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti,“ dodal.

Projekt, který změnil svět

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce.

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. V listopadu 1903 za jednorázovou sumu deseti milionů dolarů a roční nájem 250 tisíc dolarů získaly „na věčné časy“ i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Na stavbu nasadili Američané 56 300 dělníků, kteří do Panamy přicházeli z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí si ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5 600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Politický kanál

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním Panamě. V roce 2000 tak průplav od USA převzala panamská vláda, která na poplatcích za jeho využívání ročně vybere kolem jedné miliardy dolarů (24,7 miliardy korun).

V srpnu roku 2015 byla rovněž otevřena 72 kilometrů dlouhá nová větev Suezského průplavu mezi Středozemním a Rudým mořem, který je jedním z nejrušnějších námořních cest na světě. Nová větev 163 kilometrů dlouhého průplavu umožňuje provoz v obou směrech zároveň a zkracuje cestu průplavem na zhruba polovinu (více čtěte zde).

Archivní video: po devíti letech se otevřel rozšířený Panamský průplav:

Panamský průplav

Panamský průplav

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Autoři: ,

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

Čína sníží cla na dovoz aut z USA, řekl zdroj americké vlády

Archivní foto z června 2010 interiéru továrny GM v americkém Lordstownu.

Čína sníží cla na dovoz automobilů z USA ze současných 40 na 15 procent. Agentuře Reuters to sdělil nejmenovaný zdroj z...

GLOSA: Fakta, ne fámy. Neberte nám autorská práva, apeluje válečný reportér

Válečný reportér držící dítě v dobyté čtvrti města Mosul.

Před necelými třemi měsíci odhlasoval Evropský parlament velkou většinou navrhovanou směrnici, která dává tisku a...

Stop předraženým a neplatným vstupenkám. Británie zakročila proti Viagogo

Jedna z poškozených klientek služby Viagogo.

Nečekaně drahé či neplatné vstupenky by už nemusely být běžnou praxí překupnického webu Viagogo. Britský soud nařídil...

Najdete na iDNES.cz