Pardubické letiště má od včerejška novou a v pořadí druhou odbavovací halu. Díky ní by firma East Bohemian Airport, která letiště spravuje, měla letos poprvé přepravit více než 100 tisíc pasažérů.
Hala totiž jednak výrazně zvýší komfort celého letiště, ale také umožní oddělit od sebe cestující ze zemí schengenského prostoru a ostatních států.
"Tím, že máme dvě odletové a dvě příletové haly, můžeme fyzicky oddělit cestující ze států Schengenu a z třetích zemí. Jsme letiště na takzvané vnější hranici, které mohou používat letadla z celého světa, takže to byla velmi důležitá podmínka naší činnosti," řekl ředitel pardubického civilního letiště Vít Vavřina.
Ze staré jídelny nová hala
Nová odbavovací hala, která má kapacitu zhruba 200 lidí, vyrostla na místě bývalé vojenské jídelny za pouhé dva měsíce. Společnost vyšla přestavba zanedbaného objektu na 14 milionů korun. Podle vedení společnosti EBA byla druhá hala pro pardubické letiště nezbytností.
Ta původní už nestačila náporu cestujících. "Vybudování nové haly si vyžádal stoupající zájem o služby našeho letiště a také fakt, že v této sezoně potřebujeme řešit souběh letů v rámci schengenského a mimoschengenského prostoru.
Kdybychom nenašli řešení, přicházeli bychom o zákazníky a měli bychom problémy s cestovními kancelářemi, které si od nás zvykly vozit své klienty do různých destinací," řekl ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.
Ještě v roce 2002 pardubické letiště přepravilo pouze 3 862 lidí. Loni to však už bylo 93 659 pasažérů. Z Pardubic létají každý týden dvě pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu. Hlavním klientem letiště jsou však cestovní kanceláře, které z něj přepravují své zákazníky například do Turecka, Bulharska, Egypta, Tuniska, Řecka nebo bývalé Jugoslávie.
"Za třináct let mezinárodního provozu jsme nejdelší let vypravovali do Laosu," řekl Vavřina. Vedle osobní dopravy se však letiště začíná stávat čím dál více vytěžované i při nákladní přepravě.
I v ní totiž počet tun přepraveného zboží každý rok strmě narůstá. "Za loňský rok se z Pardubic letecky přepravilo přes 900 tun materiálu," uvedl Vít Vavřina. Nová odbavovací hala by navíc nyní měla přispět k tomu, že do Pardubic budou létat další pravidelné linky.
Více linek na východ
A zdá se, že budou opět mířit do bývalého Sovětského svazu. Leccos už naznačují i nápisy v nové letištní hale. Ty jsou totiž napsány pouze česky, anglicky a rusky.
"Usilujeme o to, aby do Pardubic létaly další pravidelné spoje. Vedeme intenzivní jednání hlavně na východě Evropy. V úvahu připadá opět Moskva s Petrohradem nebo Ukrajina. Ovšem teď je brzo na konkrétní informace. Nový terminál by však měl jednání ulehčit," řekl Jiří Skalický, předseda představenstva společnosti EBA a pardubický radní.
Podle jeho kolegů i politiků z vedení Pardubického kraje však společnost bude usilovat i o spojení se západní Evropou. "Určitě se nesoustředíme jenom na Východ. Chceme, aby se z Pardubic dalo létat do celé Evropy," řekl vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek.
Podle něj se teď politici musí snažit, aby turisté, kteří přiletí do Pardubic, hned od hal neodjížděli mimo kraj. "To je pro nás v tuto chvíli úkol číslo jedna. Letiště musíme využít při rozvoji cestovního ruchu v kraji," dodal Línek.
. East Bohemian AirportSpolečnost EBA byla založena v roce 1993 z iniciativy soukromých subjektů. V roce 2002 se staly stoprocentním vlastníkem společnosti Pardubice. V současné době drží radnice 66 procent akcií společnosti, zbývající část vlastní Pardubický kraj. I kvůli tomu se slavnostního otevření nového terminálu zúčastnily desítky lidí z vedení obou institucí. |
Do zahraničí se z pardubického letiště dá létat od roku 1995. Společnost EBA se však musí dělit o rozjezdovou dráhu s českou armádou, a tak letiště funguje v takzvaném smíšeném provozu.
Od 30. března letošního roku jsou Pardubice jedním z pěti mezinárodních letišť v České republice na vnější hranici schengenského prostoru. To znamená, že v odbavovacích halách funguje dvojí režim.
"Cestující letící z nebo do zemí Schengenu procházejí standardní procedurou kontrol. Cestující, kteří schengenský prostor neopouštějí, procházejí bezpečnostní zónou bez pasové kontroly," vysvětlila mluvčí pardubické radnice Nataša Hradní.